بادام

بادام


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با انواع بادام و تفاوت هایشان اشنا می‌شوید. 

 

 

بادام مامایی
بادام مامایی

بادام مامایی :

 

-بادام رقم مامایی منشا ان کردستان ایران می باشد که زمان گل دهی ان متوسط دیرگل است. زمان رسیدن میوه ان زود می باشد و نوع پوست چوبی میوه خیلی سخت با طعم مغز شیرین و درصد مغز ۴۸% است. از نظر عادت باردهی نیز بر روی شاخه یکساله و نوع باروری ان خود ناسازگار است. ارقام گرده دهنده ربیع و سفید و دارای عملکرد زیاد می باشد.

-دانه ای روغنی است که در مناطقی با اب و هوای نسبتا خشک و همچنین کوهستانی رشد می کند. ارتفاع درخت بادام حداکثر به ۱۰ متر می رسد درختی به رنگ سبز که با گذشت زمان رنگ ان به قهوه ای تیره تغییر می یابد.

-نهال بادام مامایی درختی است با عادت باردهی اسپور و نوع باروری ان همچون سایر ارقام مشابه ناسازگار است.زمان باردهی این نوع از بادام یکساله است. 

-زمان گلدهی بادام مامایی متوسط تا دیرگل است.در انواع خاک به خوبی رشد می کند. شرایط نهال بادام مامایی برای جوانه زنی مناسب نیاز به یک دوره سرمای در زمستان دارد.به طور کلی ابیاری نهال بادام مامایی یک بار در هفته در  طول سال اول پس از کاشت لازم است.

– به طور کلی اب و هوای مرطوب برای بادام مفید نیست و هوای نیمه خشک در منطقه کوهستانی را ترجیح می دهد و معمولا نهال بادام مامایی اگر در ارتفاع ۲۰۰ الی ۳۰۰۰ متر از سطح دریا کاشته شود بهترین محصول دهی را خواهد داشت.

-ارقام گرده افشان ان ربیع و سفید می باشند.

-مشخصات میوه:بادام رقم مامایی یکی از تجاری ترین ارقام بادام در کشور ماست و کیفیت میوه ان بسیار خوب است.با وجود انکه زمان گل دهی ان متوسط تا دیرگل بوده اما زمان رسیدن میوه ان نسبتا زود است.

-پوسته چوبی بادام مامایی خیلی سخت است. طعم مغز ان شیرین و درصد مغز ۴۸% و درصد دوقلویی ان ۳۶% می باشد. از این بادام در صنایع خشکبار و شیرینی پزی و تهیه  پودر استفاده می شود و از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

بادام تونو
بادام تونو

بادام تونو:

-بادام تونو منشا ایتالیا و اسپانیا را دارد که جزو ارقام دیرگل بوده ولی زمان رسیدن میوه ان زود یا متوسط است و انچه که رقم تونو را مورد توجه قرار داده است خودسازگاری و خودتلقیحی ای است با اندازه ای متوسط.بادام تونو دارای پوست میوه چوبی میوه سنگی و طعم مغزی خوب با رنگ مغز قهوه ای روشن و درصد مغز ۴۰% می باشد.

-نهال بادام تونو درختی است با عدت باردهی اسپور و نوع باروری ان ناسازگار است. این رقم بومی کشور ایتالیا بوده و دارای عملکرد بسیار بالا می باشد. 

-یکی از عوامل محدود کننده در کشت بادام سرماهای دیررس بهاره است و این موضوع بعلت شکوفه دادن زودهنگام بادام می باشد. بخصوص اگر سرما در هنگام تمام گل یا در موقع بستن میوه حادث شود خسارت شدید خواهد بود. نهال بادام تونو از ارقامی است که به سرمای دیررس بهاره مقاوم بوده و مناسب ترین رقم بادام برای مناطقی که سرمای بهاره یخبندانی دارند بشمار می اید.

-بادام تونو دیرگل است و در خاکی با زهکشی خوب باید کاشته شود.همچنین برای جوانه زنی نیاز به یک دوره سرمایی در زمستان دارد.بطور کلی نهال بادام تونو یکبار در هفته نیاز به ابیاری دارد.

– بادام تونو در شرایط اب و هوایی مدیترانه ای در نواحی تابستان های گرم و خشک و زمستان ملایم باشند به خوبی رشد می کند.همچنین ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت نهال بادام فرانیس بین ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ متر است. نهال بادام تونو می تواند در این ارتفاع بهترین عملکرد را داشته باشد.

-ارقام گرده افشان ان شکوفه و سهند می باشد.

-بادام تونو از ارقام دیرگل بادام است که پوسته ان سنگی و درصد مغز ان ۴۰ % است. درصد مغز دوقلویی ان ۱۵ الی ۳۰ % است. فرم بادام تونو بیضی کشیده و رنگ پوسته ان نسبتا تیره است. از این بادام در صنایع خشکبار و شیرینی پزی و تهیه پودر بادام استفاده می شود.

بادام شاهرود ۱۲
بادام شاهرود ۱۲
بادام فرانیس
بادام فرانیس

بادام شاهرودی ۱۲:

 

-منشا بادام شاهرود ۱۲ نهال شاهرود ایران بوده و درصد مغز این بادام ها ۴۰ درصد می باشد. پایه این نهال بادام تلخ می باشد.از نظر طعم این بادام ها طعم شیرین و خوبی دارند ولی پوسته این نوع بادام ها سخت است. یکسال بعد از کاشت نهال می توانید محصول خود را برداشت کنید.

-نهال بادام شاهرود ۱۲ درختی است با عادت باردهی اسپور و نوع باروری ان همچون سایر ارقام مشابه ناسازگار است. شاهرود ۱۲ رقمی است با رشد قوی و بسیار دیرگل که برداشت میوه ان بسیار اسان بوده و پوسته سبز ان به راحتی جدا می شود.

-یکی از عوامل محدود کننده در کشت بادام سرماهای دیررس بهاره است و این موضوع بعلت شکوفه دادن زود هنگام بادام می باشد . بخصوص اگر سرما در هنگام تمام گل یا در موقع بستن میوه حادث شود خسارت شدید خواهد بود. نهال بادام شاهرود ۱۲ از ارقامی است که علت دیر گل بودن به سرمای دیررس بهاره مقاوم است. 

-بادام شاهرود ۱۲ دیرگل است . همچنین باید در خاک با زهکشی خوب کاشته شود البته در انواع گوناگون خاک می تواند رشد کند.نهال بادام شاهرود ۱۲ برای جوانه زنی مناسب نیاز به یک دوه سرمایی در زمستان دارد. بطور کلی نهال بادام شاهرود ۱۲ نیاز به یکبار در هفته ابیاری دارد.

-این بادام درمناطق کوهستانی با اب و هوای نسبتا خشک رشد می کند .همچنین ارتفاع مناسب از سطح دریا برای پرورش بادام شاهرود ۱۵۰۰ متر است.

-ارقام گرده افشان ان شاهرود ۱۲ ، شاهرود ۵-۱۵ و سوپرنوا می باشند.

-کیفیت میوه رقم شاهرود ۱۲ فوق العاده است. درصد مغز میوه ان حدود ۴۰% بوده و اصلا دوقلویی ندارد. پوستی نازک دارد. از این بادام در صنایع خشکبار و شیرینی پزی و تهیه پودر استفاده می شود و از نظر اقتصادی استفاده بسیار حائز اهمیت است.

بادام فرانیس:

 

-منشا بادام فرانیس فرانسه است. زمان گل دهی بادام فرانیس دیرگل و زمان رسیدن میوه دیررس است. نوع پوست چوبی میوه نیمه سنگی می باشد و بادام رقم فرانیس دارای طعم مغز خوب با رنگ قهوه ای روشن و درصد مغز ۳۸ الی ۴۰ % است.

-نهال بادام فرانیس درختی است با عادت باردهی اسپور و نوع باروری ان همچون سایر ارقام مشابه ناسازگار است.فرانیس رقمی است با رشد قوی و بسیار دیرگل که برداشت میوه ان بسیار اسان بوده و پوسته سبز ان به راحتی جدا می شود.

-یکی از عوامل محدودکننده در کشت بادام سرماهای دیررس بهاره است و این موضوع بعلت شکوفه دادن زود هنگام بادام می باشد. بخصوص اگر سرما در هنگام تمام گل یا در موقع بستن میوه حادث شود خسارت شدید خواهد بود. نهال بادام فرانیس از ارقامی است که بعلت بسیار دیرگل بودن به سرمای دیررس بهاره مقاوم است.

– بادام فرانیس بسیار دیرگل می باشد. نهال بادام فرانیس باید در خاک با زهکشی خوب کاشته شود . نهال بادام فرانیس برای جوانه زنی مناسب نیاز به یک دوره سرمایی در زمستان دارد.بطور کلی ابیاری نهال بادام فرانیس یکبار در هفته در طول سال اول پس از کاشت لازم است.

-بادام فرانیس در شرایط اب و هوایی مدیترانه ای در نواحی تابستان های گرم و خشک و زمستان ملایم باشند به خوبی رشد می کند.همچنین ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت نهال بادام فرانیس بین ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است. نهال بادام فرانیس می تواند در این ارتفاع بهترین عملکرد را داشته باشد.

-ارقام گرده افشان ان شکوفه و سهند می باشند.

-کیفیت میوه رقم فرانیس فوق العاده است. درصد مغز میوه ان حدود ۴۵% بوده و اصلا دوقلویی ندارد. پوستی نازک دارد. از این بادام در صنایع خشکبار و شیرینی پزی و تهیه پودر استفاده می شود و از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است

بادام

مشخصات کلی بادام:

مشخصات بادام:
-برگ های درخت بادام در شاخه های تازه تشکیل شده فصل جاری ظاهر می شود. شکل برگ ها نیزه ای باریک دراز و نوک تیز و کمی موج دار و بسته به ژنوتیپ با لبه های صاف یا مضرس می باشند. گلهای ان سفید یا صورتی رنگ بوده و در بهار قبل از باز شدن جوانه های برگ ظاهر می شوند و منظره زیبا به درخت می بخهشند. هرگل ان شامل 5 کاسبرگ 5 گلبرگ و 20تا30 پرچم است. تخمدان ان یک برچه و محتوی دو تخمک و میوه ان شفت و به رنگ سبز و پوشیدهاز کرک های فراوان است. معمولا یکی از دو تخمک به رشد خود درون تخمدان ادامه نمی دهد بنابراین در داخل میوه یک دانه وجود دارد. در برخی مواقع ممکن است هردو تخمک نمو حاصل کنند و دودانه یا مغز در داخل میوه به وجود اورند.مغز بادام از یک لایه نازک به رنگ قهوه ای روشن پوشیده شده است و شامل دو لپه بزرگ به رنگ سفید شفاف و روغن دار است. ارتفاع درخت به 8-6 متر میرسد(البته در شرایط زراعی بادام در کشور ما که اغلب دیم و دارای رشد کم می باشد به ندرت به این ارتفاع می رسد).
ویژگی خاک: می توانند در خاک شنی لومی یا خاک رسی کاشته شوند.درختان بهترین رشد را در خاک با پی اچ 6.5 خواهند داشت هرچند که خاک اسیدی سطح پی اچ خنثی و خاک قلیایی را نیز تحمل می کنند. همچنین به دلیل حرکت عمودی ریشه بادام خاک باید دارای عمق مناسب باشد.
-پایه پیوند ان ها بادام تلخ جی.ان می باشد.
فواصل کاشت و چالگود:
-در اغلب باغات بادام نهال ها به شکل مربع کاشته می شوند. فاصله بین ردیف ها و فاصله بین درختان بصورت استاندارد 6 متر در 6متر و یا 7متر در 7متر در نظر گرفته می شود. بعد از اماده کردن زمین شامل شخم و دیسک و در صورت لزوم تسطیح و دادن کودهای الی و شیمیایی محل کاشت درخت روی ردیف ها مشخص شده و گود برداری می شود. حفر گودال کاشت باید به اندازه حدود دو برابر عمیق تر و عریض تر از تراکم ریشه نهال باشد زیرا بادام دارای یک سیستم ریشه بندی قوی و عمودی بوده که این امکان را به گیاه می دهد که حتی در شرایط نامساعد خاک و با کمی رطوبت نیزخوب رشد کند و به حیات خود ادامه دهد. قبل از کاشت نهال بادام مامایی لازم است مقداری خاک مرغوب در ته گودال ریخته و سپس ریشه های نهال جوان را روی خاک تازه قرار داده و با خاک اطراف ان را به نحوی پوشاند که محل طوقه گیاه هم سطح خاک قرار گیرد و محل پیوند بیرون از خاک باشد خاک اطراف نهال ها ها بلافاصله بعد از کاشت بایستی فشرده شده تا ریشه ها خوب به خاک بچسبند. نهال بادام باید طوری کاشته که جوانه(محل پیوند) در جنوب غربی درخت واقع شود این حالت می تواند از افتاب سوختگی جلوگیری کند.
افات و بیماری ها:
-برای ارقام درخت بادام یک عفونت قارچی وجود دارد. درخت بادام در طی این عفونت برگ هایش قهوه ای شده و به سمت بالا برمی گردد. در صورت رویت چنین نشانه هایی باید بدون درنگ برگ های الوده جدا شده و از درخت بادام حذف شوند. سوزاندن این برگ ها نیز ایده خوبی برای جلوگیری از رشد قارچ ها می باشد.برگهای افتاده در اطراف درخت نیز جمع اوری گردد. همچنین برای کنترل عفونت قارچی درخت بادام باید با بوراکس اسپری شود. این شیوه برای درمان قارچ بسیار مناسب است.
عمر مفید:
-عمر مفید بادام 35 تا 45 سال است.
هرس:
-هرس کردن مختصر و مرتب درخت بادام سودمند است و انجام نادرست ان خطرات و اشکالات زیادی را در پی دارد. هرس نامناسب می تواند منجر به نابودی درخت بادام شود

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *