این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با پالونیا آشنا کنیم و برای خرید نهال پالونیا شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

نهال پالونیا

 

 

نام علمی : Paulownia tomentosa

 

درخت پالونیا بومی کشور چین می باشد. این گیاه از جمله زیباترین و جذاب ترین درختان برگ ریز نام برده می شود. علت این که به آن برگ ریز می گویند این هست که برگ هایش در فصل پاییز می ریزند و در فصل بهار برگ های تازه ای در می آورد. نام دیگر این گیاه ، ” درخت پرنسس ” است که به افتخار دختر تزار روسیه نامگذاری شده است.

این درخت هر ساله حدودا ۲۰ میلیون بذر ریز تولید کرده در حالیکه به بیوتای خاک حساسیت دارد. خاک مناسب این گیاه ، خاک های استریل شده با زهکشی عالی هست. 

گلدهی این گیاه دو هفته اول فروردین ماه بوده که بسیار گلدهی زیبایی دارد. جوانه های درخت سه ساله در فصل پاییز نمایان می شوند و فصل عید باز می شوند.توانایی رسیدن به بلوغ را در کمتر از ده سال دارند و چوب درخت آن بسیار سبک و عالی می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این گیاه مقاومت در برابر کم آبی، خاک های گچی و آهکی و خاک های بد زهکشی شده می باشد ‌.

یکی از ویژگی های این درخت سریع الرشد بودن می باشد. معمولا از خاک اسیدی ، خنثی یا قلیایی برای پرورش این درخت استفاده می کنند. برگ های سبز رنگ ، قلب قلبی و بزرگی دارد. از چوب تنه این درخت در ژاپن به طور معمول برای ساخت مبلمان و جعبه جواهرات به کار گرفته می شود. این درخت ارتفاعی حدودا بین ۸ تا ۲۵ متر می گیرد و هر درخت آن حدودا ۸ متر گستردگی دارد. به همین دلیل آن را درخت سایه دار نیز می نامند و این درخت در کشور چین بسیار کاربرد فراوانی دارد.

 زمان کاشت درخت پالونیا:

محل کاشت درخت پالونیا با توجه به محل زندگیی که دارید متغیر است. در صورتی که فصل زمستان محل زندگی شما خیلی سرد نیست هر زمان به طور دلخواه از اواخر پاییز تا اوایل فصل بهار درخت جدید بکارید. در مناطقی که فصل زمستان سرمای بسیار شدیدی دارند اوایل فصل بهار درخت را بکارید. 

محل کاشت درخت پالونیا:

بهتر است این درخت را در مکانی پرنور بکارید که نور خورشید به طور کامل بر آن بتابد. توانایی تحمل سایه را دارد اما میل دارد که در آب و هوای تابستانی رشد کند. اگر آن در مکانی که خاک بی کیفیت و نامناسب دارد بکارید باز هم می تواند رشد کند اما کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

 

انتخاب مکان و کاشت درخت پالونیا

درختان پالونیا مکانی را که نور خورشید کامل را به خود اختصاص بدهند، ترجیح می دهند. اما می تواند سایه کم را هم تحمل کند، بعد از ظهر در مناطقی با تابستان های گرم را ترجیح می دهند. آنها همچنین در مکان های شهری که کیفیت خاک و هوا می تواند ضعیف باشد، به خوبی رشد می کنند. به دلیل داشتن برگ های بزرگ درخت، بهتر است مکانی محافظت شده از باد شدید داشته باشید که این باد می تواند به شاخ و برگ آن آسیب برساند.

اواخر فصل بهار و فصل پاییز که برگ ریزان است می باشد برگ های این درخت روی زمین ریخته و موجب ایجاد آلودگی می شود. یک درخت بزرگ در محل کاشتش نیاز به سوراخی دوبرابر پهنای ریشه دارد که درخت را در همان عمق گلدان نگه داری کند. خاک اصلاح شده + کمپوست + آب ترکیب کنید و داخل سوراخ بریزید تا هوا را از غده ریشه خارج کند.

خاک مناسب درخت پالونیا:

این گیاه در مورد خاک سخت گیری نمی کند فقط لازم است به طور عالی زهکشی شده باشد. تا حدی که زیر و بالای خاک نرم شود آن را زهکشی کنید.

 

 

 

دمای مناسب درخت پالونیا:

یکی از مهم ترین ویژگی های این درخت مقاومت در برابر نوسانات آب و هوایی می باشد. این گیاه تحمل انواع آب و هوا از جمله بیابانی ، سردسیر و گرمسیر را دارد.

 

 

آبیاری مناسب درخت پالونیا:

اگر آبیاری مناسب این گیاه را رعایت کنید سرعت رشد زیادی خواهد داشت. همچنین برگ هایی پهن و بزرگ ایجاد می کند. 

اگر آبیاری کم تر از میزان نیاز باشد ریشه ها نفوذ زیادی به خاک پیدا نمی کنند.

 

 

کوددهی درخت پالونیا:

اگر می خواهید این گیاه را کوددهی کنید در فصل های رشد ( بهار و تابستان) از کودهای کامل یا ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ استفاده کنید. همچنین از کود های پتاسیم بالا و کودهای گلدهی استفاده کنید. در هنگام کاشت پالونیا حدودا نیم متر گیاه را از دیوار فاصله دهید.

 

 

 

هرس کردن درخت پالونیا:.

برای هرس کردن این گیاه از یک متر و نیم آن را ببرید . با این عمل شاخه جدید در میاورد و زیباتر می شود. اگر در شرایط ایده آل آن را هرس کنید در مدت زمان ۴ سال حدودا ۱۵ متر رشد می کند. 

 تکثیر درخت پالونیا:

یکی از بهترین روش های تکثیر درخت پالونیا از طریق کاشت بذر است. در این روش ابتدا بستر کاشت را با استفاده از قارچ کش به طور کامل ضدعفونی کنید. زمان مناسب برای کاشت درخت اردیبهشت ماه و فصل پاییز است. پس از اینکه جوانه زنی را انجام داد و کمی رشت کرد به آرامی و با احتیاط اینکه جوانه ها آسیب نبیند آن را به فضای مناسب انتقال دهید. هنگام جوانه زنی میل دارد که در هوای خنک قرار بگیرد. 

یکی دیگر از روش های کاشت درخت پالونیا استفاده از قلمه ریشه دار شده در فصل زمستان می باشد.

 

 

نکات مهم هنگام کاشت و پرورش درخت پالونیا:

 

۱) این گیاه را در نزدیکی لوله های آب نکارید.

 

۲) در هنگام نهالی با استفاده از هرس به اندازه و مرتب مسیر حرکت درخت را تعیین کنید.

 

۳) این درخت را در مجاور دیوار نکارید.

 

۴) سعی کنید در نزدیکی ۲ الی ۳ متری از ایجاد شاخه به اطراف جلوگیری کنید. 

 

۵) این درخت حداقل در سال اول باید آبیاری منظم داشته باشد. 

 

 

بهترین مرکز خرید نهال پالونیا :

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال پالونیا ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال پالونیا می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان نهال پالونیا را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال پالونیا:نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *