گردو

گردو


 خرید نهال گردو از جهاد کشاورزی

گردو از جمله میوه هایی است که نه تنها میوه آن سرشار از مواد مغذیست و برای بدن مفید است،که بلکه از لحاظ جنبه اقتصادی چوب آن ارزش بسیار زیادی دارد. و از انواع چوب های مرغوب با کیفیت فوقالعاده بالا می باشد.

تنوع و دسته بندی گردو

گردو انواع مختلفی دارد،و این تنوع واقعا بسیار بالاست. به طوریکه ما طیف وسیعی از گردو ها برای انواع منطقه ها با آب و هوای مختلف داریم.

مثلا گردو برای مناطق گرمسیری،گردوی پکان

گردو برای مناطق معتدل ،گردوی اسرائیلی و انواع گردو های بومی ایران

و گردو برای مناطق سرد،گردو های چندلر و فرنور را داریم.

که هر کدام از این موارد با توجه از ارتفاع از سطح دریا برای کاشت طبقه بندی  میشوند.

دسته ای دیگر از طبقه بندی ها حتی در مورد  سفتی پوست و مقدار چربی موجود در گردو و همچنین دیرگل یا زود رس بودن است.

که به نوعی میتوان گفت برخی از این موارد روی طعم و مزه و کیفیت و در نهایت روی قیمت محصول نیز اثر گذار است.

مقالات مختلفی را برای شما در این سایت،جهت توضیح هر کدام از موارد بالا نوشتیم. و امید است بتوانید با اکتفا به این مطالب در کنار خرید خوب و رضایتمند و مشاوره عالی بتوانید اطلاعات زیادی را کسب کنید.

 

خواص گردو

خواص گردو

 

 

همانطور که توضیح دادم،برای کاشت گردو فاکتور های زیادی داریم که  از مواردی چون نوع آب و هوا و اقلیم شروع و حتی ارتفاع از سطح دریا نیز در این مورد دخیل بود.

 

-هنگام کاشت همه طیف های  درخت گردو باید به مواردی مانند  مقدار  آبیاری ، جنس  خاک ، هرس کردن و فاصله بین کاشت درختان توجه کنیم چراکه درخت گردو فضای زیادی را اشغال می کند.

 

-بهترین زمان برای کاشت این درخت اواخر پاییز تا اوایل بهار می باشد. نهال گردو را بلافاصله قبل از جوانه زنی باید در خاک مناسب بکارید. در فصل زمستان بهتر است کاشت seedlings را انجام ندهید.

خاک

انتخاب خاک مناسب برای کاشت یک نهال از اهمیت بالایی برخوردار است و در اصل عامل ی برای داشتن یا نداشتن میوه و گیاهانی پربار یا ضعیف است. نکته مهمی که در مورد کاشت گردو باد توضیح دهم،این است که شما نمی توانید در خاک شور گردو بکارید.

برای خاک شور بهتر است از انواع نهال هایی مانند انگور،سنجد، انار ،زیتون،پسته و به خصوص بادام استفاده کنید که هر کدام درجه شوری خاک یا EC مختلفی دارند. ولی به طور کل اتز مواردی هستند که میتوانید در خاک نامذرغوب بکارید.

برای خرید  زیتون خوراکی لینک روبرو را کلیک کنید. خرید زیتون خوراکی 

برای خرید انار لینک روبرو را  کلیک کنید. خرید انار

برای خرید پسته لینک روبرو را  کلیک کنید. خرید پسته 

برای خرید بادام  لینک روبرو را  کلیک کنید.خرید بادام

برای خرید  لینک روبرو را  کلیک کنید.خرید سنجد

 

 

بهترین نوع خاک برای کاشت درخت گردو با توجه به تجربیات، خاکی با بافت ماسه ای ریز است.

 

خاک مناسب برای درخت گردو خاکی با بافت ماسه ای ریز می باشد. انتخاب خاک یکی از مهمترین مراحل برای کاشت گردو است چراکه خاک مواد مغذیی که گیاه به آن احتیاج دارد را تامین می کند.

-هنگام کاشت درخت توجه کنید که وقتی ریشه های گیاه رشد کرد و بلند شد در مسیر رشد ریشه نباید رسوبات شن و ماسه یا سنگریزه ای وجود داشته باشد چرا که ریشه تا عمق سه متری خاک نفوذ پیدا می کند. pH خاک باید بین ۶ الی ۶/۵ باشد تا با درخت گردو سازگار باشد. برای مطمئن شدن از مناسب بودن خاک می توان نمونه ای از آن را به آزمایشگاه برد و به بهترین کیفیت ممکن برسانید.

 

 

آبیاری

بعد از کاشت درخت گردو باید آبیاری را به طور کامل و منظم و به مقدار کافی انجام دهید،در این مرحله ریشه های تازه از خاک بیرون کشیده شده برای وقف خود با شرایط نیاز به رسیدگی بالایی دارند تا تلف نشوند، به خصوص اگر نهال را ریشه لخت تهیه کرده اید رسیدگی از آن باید حتی بیشتر و بهتر انجام شود . تا خاک آنن به هم نخورد.

چرا برخی گردو ها بعد از کاشت برگ های خود را از دست میدهند؟

برخی گردو ها مانند گردوی پکان بعد از کاشته شدن در محیط جدید همه برگ های خود را از دست میدهند و حالت پزمرده و خشک به خود میگیرند. این موضوع در طی کاشت به دلیل وارد شدن شوک ناگهانی به گیاهع امری طبیعی است اما تداوم این مشکل برای ماه ها حاکی از نشانه ای دیگر دارد.

-بعد از کاشت نهال آبیاری را آغاز کنید. نهال های جوان را باید به صورت منظم آبیاری کنید. برای داشتن نظم بیشتر و رفع کم آبی از آبیاری قطره ای هم میتوانید استفاده کنید. با بالاتر رفتن سن درخت تعداد دفعات آبیاری و همچنین میزان آن کمتر می شود تا جاییکه درخت گردو دوساله را می توان یک تا سه بار در ماه آبیاری کنید.

 

هرس

-هرس گردو را پس از کاشت و افزایش سن کاشت انجام دهید. برای هرس کردن علف های هرز را قبل از کاشت حذف کنید . همچنین در هرس کردن انتخاب شاخه ها و زمان مناسب هرس اهمیت زیادی دارد.

-زمانی که شاخه برش دادن می شود ، در اثر فشار ریشه های درخت شیره ای از آن خارج می شود.

-در فصل سرد هرس را انجام ندهید چرا که این شیره یخ زده موجب آسیب به بافت درخت می شود. همچنین احتمال دارد در فصل سرد ، بیماری و آفات شیوع پیدا کند.

 

 

کود دهی

-برای کوددهی درخت گردو که بسیار ضروری است نوع کود مصرفی مهم است. کوددهی بیش از اندازه موجب از بین رفتن. درخت می شود. بهتر است ابتدا نمونه ای از خاک را ببرید کیفیت آن را بررسی کنید سپس بر اساس کمبودی که خاک دارد کوددهی را آغاز کنید. توصیه می شود کوددهی را در فصل بهار و قبل از باردهی گردوهای جدید انجام دهید.کود های شامل کود نیتروژن برای تشکیل اسید های آمینه در محصول گردو، کود فسفر برای رشد گیاه و بهبود روند فتوسنتز و کود پتاسیم برای بالا بردن سطح ایمنی درخت گردو در برابر آفات و بیماریها می باشند

آفات درخت گردو

-مهمترین آفات درخت گردو شامل کرم میوه، مگس پوستخوار و کرم گردو می باشد.

 

-افات باعث آسیب به چوب درخت گردو می شوند و کیفیت آن را پایین می آورند.

 

-برخی از ویروس ها به تنه نفوذ پیدا می کنند و از درون تخریب می کنند.

 

-در ابتدا حفره هایی را در خاک ایجاد کنید. فاصله بین این حفره ها ۶ الی ۷ متر باشد تا فضای لازم برای رشد درخت گردو مهیا باشد چراکه فضای زیادی را اشغال می کنند. فاصله بین این نهال ها برای جذب مواد مغذی از خاک و گرفتن انرژی از آفتاب بسیار حائز اهمیت است. این نهال ها را در عمق ۵ تا ۸ متری خاک بریزید.

 

-البته بیش از نحوه کاشت ، انتخاب نهال مناسب با جغرافیای کاشت نیز بسیار اهمیت دارد. در مناطق کم ارتفاع و گرمسیر ارقامی مانند نهال گردو پکان یا گردو ژنوتیپ را می کارند. در مناطق معتدل و سردسیر ارقامی مانند نهال گردو فرنور ، گردو خوشه ای ، گردو چندلر و گردو اسرائیلی را می کارند.

خرید گردو 

خرید گردو  و قیمت آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *