این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با شرایط کاشت و نگهداری گردو آشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند

در این میان تصمیم داریم شما را با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک حال شما بوده اطلاعاتی در زمینه خرید نهال نیز به شما بدهیم.

نام علمی: Juglans

 

نام انگلیسی: walnuts

 

خانواده: Juglandaceae

 

برای اطلاع از قیمت نهال گردو به پایین همین نوشته رجوع کنید. ???

 

درخت گردو ، از جمله درختانی است که مغز بسیار مقوی و پرخاصیت دارد. گردو ارقام مختلفی دارد برای همین در زمان کاشت مواردی از جمله وضعیت آب و هوای منطقه کاشت ، نوع نهال ، سالم بودن آن حائز اهمیت است. البته که هر نوع نژادی که انتخاب کنید نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. 

انواع این درخت در کشورهای آمریکا ، فرانسه ، ژاپن و چین به طور وسیع کشت می شود اما مهمترین گردو در جهان ، گردوی ایرانی است که ابتدا در ایران و سپس به کشورهای دیگر جهان صادر شد. تنها مغزی که از نظر خوراکی مصرف اقتصادی دارد گردوی ایرانی می باشد. 

ارتفاع گردوی معمولی درختی بین ۱۰ الی ۴۰ متر می رسد. برگ های این درخت مرکب شانه ای است و یک پایه دارد که گل‌های نر و ماده روی یک درخت و به صورت جداگانه نمایان می شوند. گرده افشانی این درخت به وسیله باد انجام می شود و حشرات در آن نقشی ندارند. 

گردو دو نوع پوسته نرم و سبز رنگ دارند که به تدریج خشک شده و از بین می روند و دیگری نوع سخت و چوبی است. مغز آن خوراکی است که روغن زیادی دارد و چوب سخت آن از معروف ترین چوب ها در ایران می باشد.

 بزرگترین باغ گردوی جهان در ایران است که به مساحت ۷۵۰ هکتار در شهمیرزاد استان سمنان واقع شده است. عمده ترین منطقه تولید گردو تویسرکان است که از نظر باردهی ، مقاومت در برابر شرایط سخت آب و هوایی شناخته می شود.

این گیاه خزان پذیر و چندساله است که در بین میوه های خشک باغ از ارزش بالاتری برخوردار است چرا که هزینه نگهداری آن بسیار کم است. درخت گسترده و بزرگی است که قطر تنه تا ۲ متر می رسد و در حالت معمول طول تنه کمتر از شاخساره و تاج ها می باشد.

مغز گردو دارای دو قسمت برآمدگی و فرورفتگی است که ناهموار بوده و رنگ آن تقریبا سفید است. مغز گردو یک پوسته نازک کرم رنگ است یا اگر گردوی تازه و تر باشد زرد رنگ است. این دو قسمت گردو از طریق ناحیه ای کوچک بهم وصل شده اند.

 

این مقاله را نیز بخوانید : خرید نهال خرمالو

خاک مناسب کاشت درخت گردو:

برای کاشت نهال گردو باید پس از کندن چاله از انواع کودهای شیمیایی و حیوانی استفاده کنید. هرچه عمق چاله بیشتر باشد بهتر است. اما به طور معمول چاله هایی به عمق ۱ الی ۲ متری بکنید و خاک مناسب و غنی را در آن بریزید. بهتر است خاک آن را چند ماه قبل از کاشت نهال گردو آماده کنید. پس از کاشت گردو می توان در فصل بهار و تابستان خاک اطراف نهال های گردو را به وسیله برگ های پوسیده و باقی مانده گیاهانی همانند کاه و کلش گندم بپوشانیم. این کار موجب به جلوگیری از هدر رفت آب می شود. همچنین به خصوص در سال های اول گیاه را با توجه به نیاز آن تقویت کنید.

 

 

 

آبیاری مناسب درخت گردو:

یکی از مهمترین مراحل نگهداری و پرورش گردو آبیاری مناسب آن است. آبیاری در هر دوره میزان متفاوتی دارد که اگر مورد غفلت واقع شود روی کاهش کیفیت محصول آن سال و حتی سال بعد تاثیر گذار خواهد بود. میزان آبیاری به عواملی مانند سن ، قدرت رشد، عملکرد ، تراکم درخت و شرایط محل کاشت بستگی دارد. شما می توانید آبیاری این درخت را به چند روش غرقابي ، نواري ، قطره اي ، باراني و بابلر انجام دهید. بهترین روش برای آبیاری درخت روش بابلر این که در کنار هر یک یا دو درخت شیر نصب می شود و باید توجه کرد که تا اواخر ماه مهر آن ها را آبیاری نکنید چرا که آبیاری درخت گردو در فصل های سرد پاییز و زمستان موجب سرمازدگی درخت می شود.

 

 

 

دمای مناسب برای کاشت درخت گردو :

یکی دیگر از عوامل مهم برای کاشت و پرورش گردو ایجاد دمای مناسب برای این گیاه می باشد. مناسب ترین دما برای کاشت گردو بین ۷ الی ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد و این درخت دمای کمتر از ۲۹- درجه را نمی تواند تحمل کند‌ و از بین می رود همچنین اگر دما از ۴۳ درجه سانتی گراد بالا رود به مغز گردو آسیب وارد می شود.

 

 

 

نور مناسب برای کاشت درخت گردو:

نیاز نوری گردو زیاد است و گیاهی نور دوست شناخته می شود. در سن بلوغ درخت که میوه هایش نمایان می شود نور بیشتری نیاز دارد تا باردهی بهتری داشته باشد و در قسمت های داخلی گیاه که نور به آن نمی تابد گردو ها ریز و کوچک می شوند.

 

کود دهی درخت گردو:

قبل از اینکه درخت گردو را کوددهی کنید آن را بررسی کنید و نیازهای آن را شناسایی کنید. سپس با توجه به نیاز گیاه به آن کود بدهید. نوع کودی که به گیاه می دهید به نوع خاک نیز بستگی دارد.چون درخت گردو در سالهاي اوليه رشد و ريشه بندي زيادي دارد کودهاي آلي (کود حيواني) بايستي همراه کودهاي شيميايي در زمستان بصورت چال کود در سايه انداز درخت داده شود.

 

 

 

هرس کردن درخت گردو:

اگر قصد هرس این درخت را دارید پس از افزایش سن درخت این کار را انجام دهید. در هنگام هرس علف های هرز را از بین برده ، شاخه ها ی مناسب را انتخاب کرده و در زمان مناسب این عمل را انجام دهید. پس از برش این شاخه ها در اثر فشار شیره ای از گیاه خارج می شود. هرس را در فصل سرد سال انجام ندهید چرا که این شیره یخ زده موجب آسیب به بافت درخت می شود. همچنین احتمال دارد در فصل سرد ، بیماری و آفات شیوع پیدا کند.

 [/vc_column_text]

17b6daa3b8f6afa716179ffb1f77d953
۱)نهال چندلر پیوندی:

یکی از ارقام پرتراکم گردو می باشد که ارتفاعی نیمه قائم دارد. گرده افشانی بالایی دارد. یکی از ارقام مناسب و اقتصادی می باشد. بهتر است آن را با تراکم ۷/۷/۷ متر بکارید.

 

 

۲)نهال گردو فرنور پیوندی:

این گردو بومی کشور فرانسه می باشد. یکی از گردوهای مناطق سردسیر می باشد. برای کاشت این درختان آن ها را در عمق ۷۰ الی ۱۰۰ سانتی متری بکارید. این گردو بومی مناطق معتدل می باشد. بهتر است آن را با تراکم ۶/۶/۶ یا ۷/۷/۷ بکارید.

 

 

۳)نهال گردو خوشه ای:

این رقم بومی کشور فرانسه می باشد. که برای مناطق سردسیر و معتدل بسیار مناسب است. ارتفاع این درخت بین ۹ الی ۱۸ متر می رسد. فاصله کاشت آن در شعاع ۶ الی ۸ متری است. 

 

 

۴)نهال گردو ژنوتیپ :

از مهم ترین نهال های گردو تجاری می باشد که از سال اول باردهی را آغاز می کند. مهم ترین نکته در پرورش آن دیرگل بودنش است. بهتر است آن را در فاصله ۷*۷ بکارید. این درخت در فصل بهار شکوفه می کند و هرس و کوددهی آن را متعادل می کند.

 

 

۵) نهال گردو اسرائیلی ( فلسطینی ) :

از انواع گردوهای اصلاح شده است که بسیار پربازده بوده و روی هر شاخه می تواند باردهی بیت ۱۵ الی ۲۵ عدد داشته باشد. این درختان از نظر قامت ارتفاع متوسطی دارند و بسیار پایه کوتاه هستند. این نژاد پربار و پربازده می باشد و پس از دوسال به باردهی اولیه می رسد. بهترین زمان برای پرورش آن اواسط تیر تا ابتدای مرداد می باشد.

 

 

۶) نهال گردو کانادایی :

این رقم مناسب مناطق کوهستانی ایران می باشد. بسیار مرغوب بوده و عملکرد مناسبی دارد. دومین سال پس از کاشت باردهی خود را آغاز می کند. باردهی گردو کانادایی را برای درخت ۸ الی ۱۰ سال ۵۰ الی ۶۰ کیلو می باشد. بهتر است فاصله آن را ۷*۷ در نظر بگیرید. 

 

 

۷) نهال گردو پکان پیوندی :

این رقم بومی کشور آمریکا می باشد. شکل آن بیضی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. پوسته آن لطافت خاصی دارد که شکستن آن را بسیار راحت می کند. مغز آن بسیار خوش طعم است و روغن و چربی بسیار خوبی دارد. ارتفاع درخت ۲۰ الی ۳۰ متر می باشد.

 

 

۸) نهال گردو تویسرکان :

یکی از ارقام مورد علاقه تاجران می باشد چرا که سود بسیار خوبی دارد. ارتفاع این درخت بین ۲۰ الی ۳۰ متر می باشد. فاصله این گردو بهتر است ۱۲*۱۲ باشد. باردهی آن برای درخت ۹ الی ۱۰ ساله ، ۴۰ الی ۵۰ کیلو می باشد. این درخت در ارتفاع های کوهستانی بهار رشد می کند. 

 

 

۹) نهال گردو پدرو : 

یکی از پربارترین نهال های گردو می باشد که بومی کشور آمریکا است . این رقم شکوفه دهی و برگ دهی آن دیر هنگام است. تفاوت عمده ای که با رقیبش چندلر دارد برای گلدهی است که ۱۴ الی ۲۱ روز دیرتر انجام می شود. از لحاظ جثه کوتاه قامت محسوب می شود .

 

 

۱۰) نهال گردو کاغذی :

این رقم بومی کشور فرانسه می باشد. اکثر نژاد آن باردهی ریز و متوسطی دارد و مناسب باردهی است. مقدار چربی خوبی دارد و نسبتا درشت می باشد. باردهی را از سال اول و دوم آغاز کرده و ۴۰ الی ۵۰ کیلوگرم بار می دهد.

 

 

۱۱) نهال گردو فرانکت :

یکی از ارقام پوست نازک گردو است که بسیار درشت می باشد. رنگ مغز این گردو سفید می باشد. یکی از محبوب ترین گردوهای کالیفرنیا فرانکت است که عملکرد بسیار عالیی دارد. این رقم گردن زایی ندارد.

 

 

۱۲) نهال گردو هارتلی :

 گردو هارتلی نسبت به چندلر و پدرو با فاصله ۱۵ روزه در فصل بهار گلدهی را آغاز می کند. زمان باردهی این درخت دوهفته دیرتر از ارقام دیگر است. رشد ارقام این گردو متوسط است و باردهی مناسبی دارد. از این رقم برای کرده زایی فرانکت استفاده می کنند.  

 

 

۱۳) نهال گردو تو سرخ :

از جمله ارقام خاص و لاکچری است که در سطح جهان معروف است. این نهال مغز قرمز مایل به صورتی دارد که اندازه مناسبی دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نهال گردو جدا بودن پوسته داخلی از بدنه چوبی آن است. نهال های این رقم دیر گل این که در مناطق سردسیر رشد بهتری دارد. بهتر است این گردو را با فاصله ۷*۶ بکارید.

 

 

۱۴) نهال گردو دماوند :

یکی از بااصالت ترین ارقام گردو است که بومی اطراف تهران است. این رقم ارتفاع بلندی دارد و رشد آن متوسط است. شاخه های این رقم متراکم است. این رقم پوست سختی دارد و میزان چسبندگی آن متوسط است. 

 

 

۱۵) نهال گردو شيلی :

این رقم پس از رقم چندلر اقتصادی ترین و مناسب ترین رقم گردو می باشد. کیفیت مغز این گردو بیضی شکل بودن و ۸۰ الی ۸۵ درصد آن از مغز تشکیل می شود. نهال گردو پربازده و دیرگل است. میوه این مغز پوست کاغذی و باریکی دارد. خاک مناسب است رقم اسیدی یا شور است. 

 

 

۱۶) نهال گردو فرنت :

یکی از دیگر ارقام محبوب گردو نهال گردو فرنت می باشد. این رقم مرغوب برای گرده افشانی استفاده می شود. مغز این رقم ویتامین B زیادی در خود دارد و آنتی اکسیدان بالایی دارد.   

 

 

۱۷) نهال گردو لارا :

نهال گردوی لارا بومی کشور آمریکا می باشد. این رقم زود گل است و در تابستان های داغ مقاومت خوبی دارد. یکی از ارقام اقتصادی و به صرفه با باردهی مناسب می باشد. این رقم در مناطق سردسیر رشد خوبی نخواهد داشت. 

 

تکثیر درخت گردو

برای تکثیر کردن این درخت در ابتدا حفره ای در خاک ایجاد کنید. فاصله بین این حفره را ۶ الی ۷ متر در نظر گرفته تا فضای لازم برای رشد درخت گردو مهیا باشد. به این نکته توجه داشته باشید که فاصله بین این نهال ها برای جذب مواد مغذی و گرفتن انرژی از آفتاب بسیار مهم است. این نهال ها را در عمق ۵ الی ۸ متری خاک بکارید. یکی دیگر از مسائل مهم برای کاشت نهال گردو در نظر گرفتن نهال مناسب با جغرافیای کاشت است.

 

 

 

بهترین مرکز خرید نهال گردو:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید گردو ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال گردو می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم گردو را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

 

قیمت نهال گردو : 

در این قسمت قیمت‌های نهال گردو به صورت ریشه لخت (بدون گلدان و قابل کاشت در زمستان) را در دی ماه 1400 به شما عزیزان ارائه کرده‌‌ایم.

قیمت نهال گردو ایرانی – دو ساله – ارتفاع دو متر :   120 هزار تومان

قیمت نهال گردو کانادایی – دو ساله – ارتفاع یک و نیم متر :   120 هزار تومان

قیمت نهال گردو اسرائیلی (گردو ژنوتیپ یا اصلاح شده) – دو ساله – ارتفاع دو متر :   120 هزار تومان

 

قیمت نهال گردو ایرانی – سه ساله – سایز دسته طی یا شن‌کش :   200 هزار تومان

قیمت نهال گردو کانادایی – سه ساله – سایز دسته طی یا شن‌کش :   200 هزار تومان

قیمت نهال گردو اسرائیلی (گردو ژنوتیپ یا اصلاح شده) – سه ساله – سایز دسته طی یا شن‌کش :   200 هزار تومان

 

برای اطلاع از قیمت دیگر نهال‌های مجموعه روی لینک روبرو کلیک کنید : قیمت نهال 

برای اطلاع از آفات نهال گردو روی لینک روبرو کلیک کنید : آفات گردو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *