این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی

طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی دارای یک سری اصول و قواعدی است که اگر رعایت شوند محیطی زیبا و منحصر به فرد برای شما ساخته می شود. اگر قصد طراحی باغچه را دارید تا پایان این مقاله را دنبال کنید.

در طراحی باغچه ابتدا برنامه ریزی را انجام دهید و سپس سراغ گل کاری و چمن کاری بروید و در آخر نور پردازی و به کار بردن المان هایی مانند قلوه سنگ و بلوک چینی چوبی انجام دهید. اگر هر کدام از این مراحل انجام نشود باغچه به حد ایده آلی اجرا نمی شود.

اصول طراحی باغچه :

مهم ترین نکته این است که اصول طراحی باغچه بسیار متنوع است و الگویی یکسان در طراحی آن وجود ندارد. بلکه روش های متعددی بوده که طبق آن طراحی باغچه انجام می شود. مهم ترین نکته این است که فضایی در اختیار باغچه قرار دهید که از پتانسیل های موجود در فضا به بهترین نحو ممکن استفاده کند ، در صورتی که این اصل را انجام دهید بهترین دکوراسیون را در فضای باغچه خود می سازید. 

مطمئنا همه ما هنگام طراحی باغچه ولو از مساحت آن به دنبال طراحی و ساخت باغچه ای زیبا هستیم. اگر فضا محدود باشد دلیل نمی شود که طراحی باغچه آسان تر باشد و نیازی به رعایت اصول طراحی نباشد. مراحل طراحی باغچه را در ادامه به شما معرفی می کنیم و در مورد هر کدام به شما توضیحاتی ارائه می دهیم :

۱) طراحی فرم باغچه 

۲) پایه سازی و زیرسازی از اصول طراحی باغچه

۳) گل کاری و چمن کاری

۴) استفاده از قلوه سنگ و بلوک های چوبی

۵) استفاده از فواره و آبنما

 ۶) استفاده از چراغ و نورپردازی در اصول طراحی باغچه

۷) در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی

۸) الگوسازی اولیه از اصول طراحی باغچه

۱) طراحی فرم باغچه :

قبل از انجام هر گونه عملی فرم باغچه را طراحی کنید. با توجه به این که باغچه در چه سبک محیطی ساخته می شود ، طراحی می گردد. به عنوان مثال باغچه می تواند بیضی ، دایره ای ، مستطیلی و یا مربع باشد. ممکن است گاهی اوقات باغچه ای ذوزنقه ای یا چند ضلعی بی شکل طراحی کنیم. بهم ریختگی ساختار باغچه موجب می شود که طراحی داخلی را راحت تر انجام دهید و قرینه سازی را لازم نداشته باشید. به همین علت سلیقه خود را دخیل کرده و ساخت باغچه را انجام دهید. 

یکی از نکات مهم این که است که فرمی که درختان و بوته ها به خود می گیرند محدوده دید بیننده را می سازند ، به عنوان مثال گیاهان ستونی، اثر ستونی دارند به این معنی که توجه بیننده را به سمت آسمان، کوه های مرتفع و ساختمان می کشانند. ولی گیاهانی که فرم بیضی دارند به طور غیر ارادی چشم انسان را به سمت پایین متمرکز می کنند به این صورت که اشکال و المان هایی که در اطراف آن گیاه قرار داده شده است حواس بیننده را به خود جلب می کنند.

۲) پایه سازی و زیرسازی از اصول طراحی باغچه :

 در این مرحله پایه سازی و زیر سازی باغچه انجام می شود. در صورتی که خاک به اندازه کافی موجود نباشد ، از خاکی تازه و مناسب استفاده می کنیم تا بستر خاک جهت گل کاری و کاشت گیاهان آماده شود. اگر خاک به اندازه کافی آماده نباشد ، ممکن است پروژه با شکست مواجه شود. به همین علت در طراحی فضای باغچه به طور حتم از کارشناسان حرفه ای و مجرب در زمینه کاشت گل و گیاه کمک بگیرید. آن ها در زمینه کاشت گل و گیاه تخصص دارند و با بررسی کردن جنس خاک و شناخت نقاط قوت و ضعف خاک در صورت نیاز ، تغییراتی در آن ایجاد کنید.

 ۳) گل کاری و چمن کاری :

در مرحله گل کاری و چمن کاری باید در قدم اول چمن کاری پایه ای را انجام دهید. توجه کنید که حتما از بذر مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و هنگام تهیه بذر دقت لازم را به کار برده باشید. همچنین هنگام کاشت از کارشناسان این کار جهت چگونگی کاست هر بذر کمک های لازم را بگیرید. اگر کاشت به طور دقیق و عالی انجام نشود ، مراحل بعدی نیز درست و صحیح به اتمام نخواهد رسید. شما می توانید بهترین و مرغوب ترین بذر ها را با قیمت مناسب از نهالستان بهمن آبادی خریداری کرده و مشاوره های لازم جهت کاشت هر گونه بذر و نهالی از کارشناسان مجرب ما داشته باشید. احتمال دارد برخی از کارشناسان حرفه ای پیش از فروش بذر بخواهند خاک محل باغچه شما را آزمایش کنند و سپس متناسب با خاک باغچه شما بذر مناسب را به شما بدهند. در صورتی که این عمل را انجام دهید از رشد به موقع و صحیح و زیبایی و دوام چمن های باغچه خود مطمئن می شوید.

۴) استفاده از قلوه سنگ و بلوک های چوبی :

پس از این که گل و گیاه را کاشتید ، اقدام به قرار دادن المان ها و تجهیزات دیگر کنید و فضا را به شکلی متفاوت تبدیل کنید. برای مرز بندی هم می توان از بلوک های چوبی استفاده کنید. البته اگر قلوه سنگ ها را به صورت خاص و زیبا کنار هم قرار دهید ، در این طراحی از بلوک های سنگی هم می توان استفاده کرد. این بلوک های سنگ و بلوک های چوبی لزوما نباید به صورت منظم کنار یک دیگر قرار بگیرند. و این بلوک ها را می توان به صورت نا منظم کنار هم قرار دهید.

۵) استفاده از فواره و آبنما :

یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی باغچه ویلا ، قرار دادن آبنما می باشد. اگر باغچه شما دارای مساحت کافی باشد ، با جای گذاری آبنما در جای مناسب زیبایی باغچه را دو چندان کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نباید پیوسته به گل و گیاهان آب پاشی کند بنابراین فواره باید دارای حوضچه جداگانه ای باشد که آب را در سیکل خود به جریان دربیاورد. البته استفاده از آبنما را بیش تر در باغچه های ویلایی مدرن انجام می دهند و در یک حیاط خانگی کاربرد زیادی ندارد. قرار دادن آبنما و فواره در باغچه طرفداران زیادی دارد و معمولا اکثر افراد این المان را در باغچه ی خود به کار می برند.

۶) استفاده از چراغ و نورپردازی در اصول طراحی باغچه :

مرحله نور پردازی کردن یکی از مهم ترین و ضروری ترین مراحل در طراحی باغچه می باشد. در طراحی باغچه می توانید از چراغ های ردیفی کفی در همه اضلاع و محیط باغچه خود استفاده کنید و بدین صورت یک مسیر نورانی بسازید. البته بعضی اشخاص نور پردازی را به شکلی متفاوت انجام می دهند و چراغ های رنگیی در مکان های مختلف باغچه تعبیه می کنند که موجب رنگی شدن همه جای باغچه می شود. چراغ های رنگی یا چراغ هایی که پیوسته تغییر رنگ می دهند، فضایی رمانتیک و فوق العاده زیبا و چشم نواز را در باغچه شما می سازد . اصول طراحی باغچه ویلایی مدرن دارای سبک متفاوتی از نور پردازی است که یک سری توضیحات خاص خود را دارد.

۷) در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی :

در طراحی باغ و طراحی باغچه به این نکته باید توجه کنید که در شرایط جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی متفاوت ، چگونگی طراحی باغ و باغچه متفاوت خواهد بود. در جنوب کشور نمی توان به سبک شمال کشور طراحی باغ و باغچه را انجام داد. شکل طراحی و سبک استفاده از ابزار و بذرها در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت می باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به طور حتم قبل از آغاز طراحی باغ و باغچه با کارشناسان متخصص این امور صحبت کنید و از آن ها کمک بگیرید.

۸) الگوسازی اولیه از اصول طراحی باغچه :

قبل از این که طراحی باغچه را اجرایی کنید ، الگو سازی اولیه را روی کاغذ بیاورید. الگو سازی اولیه یعنی این که جای هر کدام از بذر ها را مشخص کنید ، مکان دقیق گل ها را مشخص کنید و …

در هر صورت پیش از انجام هر عملی الگوسازی اولیه طراحی باغچه مدرن یا سنتی خود را انجام دهید.


طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید. در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی را برای شما طراحی و ساخت کرده و ویلای شما را منحصر به فرد و خاص می کند. در نهالستان بهمن آبادی متخصصان با استعداد را گرد هم آورده ایم تا فضای دلنشین و مطابق خواست شما را برایتان طراحی و اجرا کنند. 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *