چگونه از نهال بادام مراقبت کنیم ؟

چگونه از نهال بادام مراقبت کنیم ؟دوستان خوب سلام. در این مقاله از مقالات نهالستان بهمن ابادی قصد دارم شما را با روش های مراقبت از نهال بادام که سوال بسیاری از شما عزیزان بود،اشنا کنم. تا بتوانید با خیال راحت تر از نهال های خود مراقبت کنید.

میوه بادام از انواع میوه های بسیار خوشمزه و مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و موادی است که سلامت مغز و بدن را به عهده دارند.

بادام با نام انگلیسی و لاتین  (Prunus dulcis, مترادف Prunus amygdalus) گیاهی بومی ایران و کشورهای اطراف و آسیای مرکزی می باشد. اما امروزه در مناطق بسیار زیادی  کشت می‌شود.

نهال بادام  حاوی دانه های خوراکی است  در سردهٔ پرونوس طبقه‌بندی می‌شود.

میوه درخت بادام، از نوع شفت است که از یک پوسته بیرونی و درونی شکل گرفته است.

نهال بادام در اصل در سنین تازه رسیدن با نام چاقاله شناخته شده و به فروش میرسد و در سال بعد از رسیدن با نام بادام از ان یاد میشود.

ارتفاع و اندازه

ارتفاع درخت بادام ۴ تا ۱۰ متر است و قطر آن نیز می‌تواند به بیش از ۳۰ سانتی‌متر برسد. نوع خودروی آن را که هسته‌های کوچک دارد، «اَرْژَن» می‌نامند.

بزرگترین کشورهای تولید کننده بادام:

 

بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده بادام در دنیا ایالات متحده آمریکا و اسپانیا هستند.

ایران با تولید ۶٪ در رتبهٔ پنجم تولیدکنندگان این میوه قرار دارد.

درصد مواد مغذی و چربی

۴۹٪ دانه بادام را روغن تشکیل می‌دهد که ۶۲٪ آن اولئیک اسید غیر اشباع، ۲۴٪ لینولئیک اسید غیراشباع، و ۶٪ آن پالمیتیک اسید اشباع است. مقدار انرژی موجود در هر ۱۰۰ گرم مغز بادام، ۵۷۶ کیلوکالری است.

تصویر مینیاتور ایرانی از برداشت بادام در کان بادام، دره فرغانه (قرن شانزدهم).

 واژه شناسی نهال بادام :

واژهٔ بادام ریشهٔ ایرانی دارد و از فارسی به زبان‌های ترکی، عربی، هندی و اردو راه یافته‌است.

درخت بادام، درختی از خانواده روزاسه آ بوده که دارای دانه‌های خوراکی است‌ این درخت دارای پوست قهوه ای یا خاکستری بوده و بسته به نوع آن، دارای گل های صورتی کمرنگ و میوه‌های سبز رنگ است. درختان بادام، می‌توانند ارتفاعی بین 90 تا 10 متر و طول عمر 30 تا 40 سال داشته باشد.

 

مغز درخت بادام، به صورت خام یا به صورت کره، آرد، روغن، رب، شربت و ترکیب با شیر مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت عطرسازی، صنعت دارو و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

یکی از کلیدهای نگهداری از یک باغ بادام تولیدی و سودآور، توانایی تشخیص و مدیریت بیماری‌های تنه و شاخ و برگ گیاه است.

افات نهال بادام 

عوامل قارچی_میکروبی_مورچه ها_شته ها و برخی افت های دیگر از جمله مواردی است که باعث ایجاد لکه ها روی برگ و تغییر شکل و اندازه برگ ها ها میگردند.

درخت بادام می‌تواند از بیماری‌های مختلف قارچی و باکتریایی و آفت‌های مختلف، آسیب ببینند.

پرمژدگی ورتسیلوم (Verticillium)

یک بیماری قارچی ناشی از خاک است که از طریق ریشه وارد درخت بادام میگردد ودر اخر موجب از بین رفتن هال بادام میشود. اتفاقی که در این پروسه میفتد

پس از چند سال، در واقع آب و مواد مغذی را که قرار است، از ریشه به سایر قسمت‌های درختان منتهی شود، را مسدود کرده و شاخه ها به تدریج خشک میشوند.

پرمژدگی ورتسیلوم (Verticillium)

پرمژدگی ورتسیلوم (Verticillium)

 

ورتسیلوم، خسارت‌های اقتصادی زیادی را در باغ‌های کالیفرنیا ایجاد کرده و متاسفانه عامل بیماری زایی می‌تواند تا سال های متوالی و بدون هیچ میزبان گیاهی در خاک زندگی کند.

اولین اقدام  لازم، پیشگیری در برابر پژمردگی، در ورتسلیوم بوده تا بتواند مزرعه راحداقل برای مدت 4 سال حفاظت کند، درغیراینصورت کشاورزی با مشکلات متعدد و آفت زدن به محصول، همراهی دارد.

درنظر داشته باشید که در جهت اقدام‌های پیشگیرانه، انتخاب یک پایه که در برابر ورتسلیوم مقاوم است، کارایی زیادی دارد. نکته حائز اهمیت این است که آبیاری بیش ازحد، علاوه برایجاد علف‌های هرزخاص، موجب پراندگی و گسترش عامل بیماری زایی خواهد شد.

گال طوقه (به انگلیسی: Crown Gall) نامی یکی از بیماری‌های گیاهان است. در این بیماری برجستگی گردی به نام گال به قطر چند میلی‌متر تا ۱۵ سانتیمتر در محل یقه یا روی ریشه و بیشتر در محل زخم‌های هرس و گاهی هم روی تنه تشکیل می‌شود. از علائم بعدی می‌توان به رشد یک طرفهٔ ریشه، ضعیف بودن سیستم ریشه‌ها و تیرگی بافت‌های تنه در نزدیکی گال‌ها اشاره کرد. این بیماری به گیاهان علفی و چوبی حمله می‌کند و در خزانه‌ها و باغ‌های میوهٔ سراسر جهان شیوع دارد.

عامل بیماری

عامل بیماری یک باکتری به نام اگروباکتریوم تومه‌فاسینس، (نام علمی: Agrobacterium tumefaciens) است.

چرخهٔ بیماری

تشکیل گال وقتی اتفاق می‌افتد که قسمتی از ماده ژنتیکی باکتریایی به نام (T-DNA) از باکتری جدا شده و داخل کروموزوم سلول گیاهی شود. (T-DNA) موجب تولید بیش از اندازه هورمون گیاهی می‌شود. سنتز هورمون به صورت کنترل نشده، سلول‌های گیاهی را تحریک به تقسیم، بزرگ شدن سلولها و تشکیل گال می‌کند. گاهی عامل بیماری از گال خارج می‌شود و ریشه‌های سالم یا خاک اطراف را آلوده می‌کند. باکتری از این ریشه‌ها یا خاک‌های آلوده به سهولت از راه‌های مختلف منتشر می‌شوند.

کنترل بیماری:

۱- حذف همه نهال‌های دارای علائم بیماری در خزانه.

۲- استفاده از پیوند جوانه بجای استفاده از پیوند چوب.

۳- انتخاب پایه‌هایی با حساسیت کم نسبت به این بیماری.

۴- عدم کاشت گیاه به‌مدت ۴ یا ۵ سال در خاک‌های آلوده به این باکتری.

۵- زهکشی خوب خاک

 

 کنه ها

کنه ها میتوانند اندازه های مختلف داشته باشند و همانطور که برای جانوران دیگر مضر اند،برای گیاهان هم مشکل ایجاد کنند. این کنه ها به درختان حمله کرده و  در قسمت های پایین درخت شروع به زندگی و تجمع میکنند.

شایع ترین علامت ابتلا به این آفت، تغییر رنگ برگ درختان به زرد یا برنز شدن رنگ برگ درختان است، به علاوه حالت برگ درختان خمیده شده و تولید محصولات به شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *