این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول محوطه سازی فضای سبز آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

اصول محوطه سازی فضای سبز

محوطه سازی باغ در تهران :

با گذشت زمان و افزایش جمعیت آلودگی صوتی و آلودگی هوا ، آرامش هوای تهران را بر هم زده و شهروندان این شهر را به سمت ایجاد فضایی مملو از آرامش و دل نشینی مجاب کرده است. فضای سبز آرامش دهنده را گاهی می توان توسط گل و گیاهان ایجاد نمود. با آپارتمان نشین شدن بیش تر مردم و سازه های انبوه سازه های ویلایی کاهش یافته است. 

البته دیزاین محوطه خود را حتما انجام دهید. ترکیب علم و هنر باعث شده که خانه ها و آپارتمان های کوچک هم فضای سبز خود را داشته باشند. ایجاد فضای سبز در شهر ها قواعد و اصول خود را دارد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید آن را رعایت کرد. همچنین لازم است که از افراد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید تا علایق خود را به صورت استاندارد در فضای سبز به کار بگیرید.

محوطه سازی باغ در پوششی از اصالت :

این سبک هنوز هم مورد علاقه بسیاری از افراد ایرانی می باشد و از طرح های سنتی در فضای سبز خود بکار می برند. حتی برخی از افراد معتقدند استفاده بیش از حد از المان های مدرن سنت شکنی بوده و دوست دارند که در دکوراسیون خود از المان های ایرانی استفاده کنند. میانه روی در استفاده از طرح های مدرن و اصیل بهترین نتیجه را به عمل می آورد.

پیش نیازهای محوطه سازی باغ :

در محوطه سازی باغ ، قواعد و اصولی داریم که اگر آن ها را رعایت کنید نتیجه بسیار اصولی تر و مطلوب تر خواهد بود. پیش نیازها را در ادامه معرفی کرده این:

۱) اندازه گیری مهندسی شده فضا :

در مرحله اول باید اندازه گیری ها را به صورت کارشناسی شده انجام دهید . 

۲) سنجش پتانسیل های جغرافیایی، آب و هوا، خاک و غیره: 

در این مرحله شیوه آبیاری، زاویه تابش خورشید و شدت دریافت نور و گرما، میزان بارش ماهیانه و …را باید بررسی کرده و درباره آن ها تصمیم گیری های لازم را انجام دهید.

۳) مرزبندی فضا بین گیاهان و سایر مولفه ها:

سپس در این مرحله نورپردازی ، به کار گیری المان هایی همچون بلوک های چوبی ، حصار کشی و نیمکت گذاری را انجام دهید. لازم است که در مرز بندی فضا تمام این موارد را لحاظ کنید و بعد طرح نهایی اولیه را به سر انجام برسانید. بسیاری از جزئیات نیز در طراحی فضا به آن اضافه می شوند.

۴) تطابق دادن بذرها و نهال های انتخاب شده با یکدیگر به لحاظ شرایط زیست محیطی : 

پیش از این که مرحله آخر را به نتیجه برسانید ، بذر ها و نهال هایی که انتخاب کرده اید را از جنبه همزیستی بررسی کنید و اگر اشتباه آن را انجام داده باشید اقدام به برطرف سازی آن کنید. بذرهای انتخاب شده را با یکدیگر مطابقت دهید و این عمل باید توسط کارشناس مربوطه انجام شود.

محوطه سازی باغ رستوران :

اولین مسئله در رابطه با داشتن رستوران ، رعایت کیفیت، نکات اصولی و جزئیات و اولویت بندی های آن است. رستوران هایی که دارای فضای سبز اختصاصی هستند نسبت به رستوران هایی که این فاقد این گزینه هستند ، مشتری بیش تری را به خود جلب می کنند. به این دلیل که بیش تر افراد می خواهند اوقات فراغت خود را در هوای آفتابی و یا زیر نور ماه بگذرانند و از فضای بسته به دور باشند.

در طراحی رستوران به کار بردن المان هایی مانند آلاچیق بسیار تاثیر گذار خواهد بود. این آلاچیق می تواند از جنس چوبی و یا فلزی باشد و در فصل های سرد سال از تجهیزات گرمایشی استفاده کنید و ساعتی را در کنار عزیزان خود به دور از شلوغی بگذرانید.

اصول و المان های مورد نیاز در طراحی محوطه باغ به سبک ایرانی :

۱) رعایت اولویت ها : 

در سبک باغ های ایرانی باید رعایت کردن نظم بسیار مسئله مهمی می باشد. هر کدام از این المان ها را به اندازه خود و به ترتیب اهمیت اولویت بندی کنید. به عنوان مثال طراحی یک باغ ایرانی ابتدا لازم است به قسمت ورودی و درب آن بپردازید؛ سپس مسیر ورود و جاده کوتاهی که شما را به قسمت اصلی باغ می رساند اهمیت دارد و بعد هم باید به طراحی و ساخت اجزا و المان های باغ نظیر باغچه ها، آبنما، پلکان، آلاچیق ها، ایوان، استخر و مبلمان و صندلی ها بپردازید.

۲) نقطه کانونی و اصل ایجاد تقارن را جدی بگیرید : 

 مهم ترین ویژگی در طراحی به سبک ایرانی رعایت تقارن و نظم می باشد و رعایت کردن هر یک از این قواعد اهمیت بسیاری دارد و اگر رعایت نشود این طرح از سبک اصیل ایرانی فاصله می گیرد. باغچه ها معمولا دارای کادر مستطیل و مربعی هستند و گیاهان به صورت قرینه کاشته می شوند. نقطه کانونی و مرکز گرایی اهمیت بسیاری دارد. نقطه کانونی میزان جذابیت باغ را تعیین می کند. 

۳) اصل ریتم و تکرار را رعایت کنید: 

تکرار و انجام این عمل در طراحی به سبک ایرانی تاثیر بسیار زیادی در طراحی باغچه دارد. جایگاه هر یک از این المان ها را مشخص کنید و ریتم را به صورت موزون و آهنگین انجام دهید تا این نظم در کار مشاهده گردد.

پوشش گیاهی باغ :

فضای سبز و پوشش گیاهی محوطه رستوران دارای جزئیات زیادی هستند. این محوطه سازی باغچه و طراحی باغ رستوران منظره ای زیبا و قالب توجه را می سازد. درختانی در حاشیه مسیر ورودی قرار می گیرد که باید استوار و سبز بوده و گیاهان منظره ای دل نشین و چشم نواز ایجاد کنند. قرار دادن گل و گیاه روی دیوار های ورودی سالن رستوران این طراحی را تکمیل می کند.

یکی از مهم ترین نکات رعایت نور پردازی و آبنما است. با استفاده از این المان ها محوطه رستوران را روشن و نورانی کنید. به کار بردن رنگ ها در این محیط ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

محوطه سازی باغچه کوچک :

دکوراسیون سازی منحصر به مکان محدود نیست و به صورت اصولی هر مکانی که دارای چشم انداز دارد و جایی برای رفت و آمد دارد را می توان طراحی کرد. البته هر چه فضا بیش تر باشد میزان فضا برای دیزاین بیش تر خواهد بود.

 به کار بردن دقت و صرف کردن زمان مهم ترین ویژگی در محوطه های کوچک است. پیش از این که اقدام به طراحی کنید ، متراژ و ابعاد دقیق زمین را به دست آورید . این عمل موجب می شود که شما به صورت دقیق تر مساحت ممکن را طراحی کنید. 

همچنین باید به شرایط زیست محیطی و آب و هوای باغچه را در نظر داشته باشید. آگاهی از میزان بارندگی، میزان وزش باد، درجه حرارت خورشید و مقدار رطوبت یا خشکی، این امکان را می دهید که از پوشش گیاهی و درختان مناسب در تناسب با شرایط موجود به کار بگیرید.

المان های ضروری در باغ های کوچک :

۱) نظم و انسجام :

هنگام دکوراسیون سازی فضای کوچک اعم از فضای داخلی و یا خارجی نظم را رعایت کرده و محیط را شلوغ نکنید. برقراری نظم و تقارن و داشتن الگو از همه چیز مهم تر است. به همین دلیل المان های انتخاب شده را با ریتم مناسب در جای مناسب قرار دهید.

۲) پوشش گیاهی مناسب :

مساحت باغچه امکان کاشت همه نوع گیاهی را نمی دهد و باید فقط گیاهان مناسب را بکارید. درختانی مانند درخت ارغوان، درخت هلو یا درخت انجیر برای کاشت در باغ های کوچک مناسب می باشند و همچنین در چنین باغ هایی کاشت درخت هایی مانند سرو و یا چنار مناسب نمی باشد. گل های فضای سبز شما هم باید از گلهایی کوتاه و کوچک تشکیل شود. بهتر است گیاهان و گل هایی را استفاده کنید که گلبرگ های کوچک و ریز داشته باشند و رنگ آن ها نیز بهتر است روشن باشد. 

۳) تعداد و سایز اجزا و المان ها:

تعداد تجهیزات و المان هایی که در محوطه به کار می برید ، بسیار حائز اهمیت هستند. به عنوان مثال برای استفاده از عنصر آب نمی توان تمام المان ها یعنی آبنما ، نهر ، برکه ، جویبار، حوض یا استخر در محوطه فضای سبزتان استفاده کنید. همچنین اندازه و ابعاد تجهیزات به کار برده شده باید در تناسب با محوطه فضای سبزتان باشند‌‌.

۴) انتخاب رنگ های مناسب : 

به کار بردن رنگ های تیره در محیط های کوچک به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود و توصیه می شود که از المان ها و تجهیزاتی با طیف رنگی روشن استفاده کنید.

۵) استفاده از باغچه دیواری : 

در فضای سبز کوچک هر نوع گل و گیاهی را نمی توان به کار برد و شما می توانید قفسه هایی بر روی دیوار سبز و زیبا قرار دهید و جلوه ای متفاوت و خاص به باغچه خود بدهید. 

۶) به هماهنگی طرح ها و رنگ ها و نور پردازی مناسب توجه کنید :

 یکپارچه کردن رنگ ها و طرح های فضا اهمیت زیادی دارد. حاشیه باغچه ها هم نیاز به تناسب دارند. نکته مهم این است که حتما نور پردازی را به صورت صحیح انجام دهید.

محوطه سازی باغ شیب دار :

برخی افراد برای دور شدن از شهر خانه و ویلای خود را به کوهپایه و دامنه کوه ها منتقل می کنند. طراحی باغ در زمین های شیب دار داراب چالش های خاص خودش است که در ادامه فاکتور های لازم برای محوطه سازی فضای سبز در کوهپایه ها را به شما معرفی می کنیم.

می دانیم که زمین های شیب دار و غیر مسطح بیش تر از زمین های صاف و مسطح مورد فرسایش قرار می گیرند. وزش بادهای تند و شدید، تابش مستقیم آفتاب، یخ زدگی سنگ ها در فصل های سرد سال، باران ها و بارندگی های مختلف و به طور کلی فرسایش های دوره ای، سبب خرد شدن و از هم گسستگی سنگ ها می شود. پوشش گیاهی و درختان موجب به کاهش فرسایش در سطح خاک می شود. 

محوطه سازی باغ :

محوطه سازی باغ در شمال همچنین چالش هایی را دارد. فرسایش بیش از اندازه خاک موجب به جاری شدن و جریان یافتن آب که منبع آن بارندگی بر سطح شیب دار و با آب گرفتگی پ همچنین تخریب مکان های متفاوت می شود. با شدت گرفتن جریان آب ، گل و لای غلیظ می شود و در نتیجه آبرفت ها در اعماق زمین رسوب می‌ کند و موجب ایجاد مشکل در زهکشی می شود. مد نظر قرار دادن گیاهان غنی نقش مهمی در کاهش فرسایش خاک می گذارد. در انتخاب کردن نوع درخت هم سعی داشته باشید که درختی با ریشه های قوی را استفاده کنید‌.

زهکشی کردن زمین ها در چهار باغ به خوبی انجام شده است و این زهکشی ها به خوبی قابل مشاهده هستند. زهکشی کردن به روش اصولی و استفاده از زهکشی آب و انتقال به زیر زمین

محوطه سازی باغ در کرج به دو روش پلکانی و یا روش طبقاتی انجام می شود. با مد نظر قرار دادن گیاهان مختلف و باغچه بندی با رعایت فاصله به صورت اصولی تشکیل می شوند تا شیب دار بودن زمین را استتار کنند. در این فضا می توانید آبنما یا نهر، آلاچیق های چوبی و فلزی و نور پردازی ها و تعبیه چراغ های مختلف را انجام دهید.

محوطه سازی باغ تالار :

طراحی فضای سبز تالار یکی از مهم ترین طراحی ها در فضای سبز است که تمام جنبه های مختلف فضا باید مد نظر قرار گرفته شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. المان ها و طرح هایی که در دیزاین باغ تالار مورد توجه هستند را در ادامه به شما معرفی می کنیم :

۱) نحوه نور پردازی:

نورپردازی و جای هر یک از چراغ ها را مشخص کنید و از مسیر ورودی تا قسمت اصلی باغ و بخش ورودی را با دقت انجام دهید. طرز منتشر شدن چراغ ها باید دارای هماهنگی باشند. همچنین در جای گذاری چراغ ها به نور روی اشیا توجه داشته باشید و نور را روی المان های دیدنی فوکوس کنید.

۲) سنگ فرش باغ: 

جهت پوشاندن کف تالار از انواع مصالح ساختمانی می توان استفاده کرد. البته هماهنگی بین رنگ و طرح آن ها را دیوار های حایل ، درب و شیشه های سنگی را مد نظر قرار دهید. به کار بردن سنگ ریزه ها و یا سنگ های درشت در مسیر رفت و آمد بسیار مطلوب است.

۳) استفاده از آتشدان ها : 

قرار دادن اکسسوری هایی مانند آتش دان به عنوان مثال در ورودی نمای زیبایی ایجاد خواهد کرد و مجلس را گرم تر و صمیمی تر نشان می دهد.

۴) طاق ها و سرپوش ها:

با استفاده کردن از سرپوش هایی که پارچه ای سفید رنگ و یا گل های طراحی شده می باشند مسیری که عروس و داماد از آن عبور می کنند را زیبا دیزاین کنید.

۵) استخر یا آبنمای تزئینی : 

همچنین استفاده کردن از آب محیط را به شدت تغییر می دهد و تاثیر مثبت زیادی می گذارد. جای گذاری سنگ های ریز و درشت با رنگ های متفاوت و صد البته سازگار و همچنین به کار بردن گیاهان و گل های پیچنده و آبزی در بخش آبنما یا برکه باغ شما را رویایی می سازد.

محوطه سازی باغ فانتزی :

محوطه سازی فضای سبز باغ فانتزی همانند ایجاد فضای سبز باغ پریان می باشد. شناخت المان های باغ های فانتزی بسیار مهم است و در ادامه آن را به شما معرفی می کنیم. در ابتدا گیاهان و درختان خاص را انتخاب کنید. سپس فضای ساده باغ را به شکلی خاص طراحی کنید. پیشنهاد می کنیم که از درخت هایی با برگ های پهن و گل هایی فانتزی که کمتر در باغ های معمولی مشاهده گر خواهیم بود ، استفاده کنید.

همچنین در صورتی که می خواهید نیمکت و یا صندلی در محوطه باغ فانتزی خود به کار ببرید که سبکی فانتزی و رویایی داشته باشد. بهتر است از زنگ سفید و یا صورتی کم رنگ و یا صورتی کدر استفاده کنید.

هنگام نور پردازی کردن هم بهتر است از نورهای رنگی و قرار دادن چراغ های ال ای دی با پخش و حرکت نور استفاده کنید. مناسب ترین گزینه جهت نور پردازی فانتزی فانوس های ایستاده است. فانوس های ایستاده را در تناسب با باقی المان ها انتخاب کنید. هموچین در آخر در طراحی فضای سبز باغ به سبک فانتزی باید از المان هایی استفاده کنید که همگی فانتزی باشند.

المان های لازم در محوطه سازی باغ :

فضا سازی باغ سبک های متنوعی دارد که هر یک اصول و قواعد خاص خود را دارند. به همین دلیل در فضا سازی باغ هیچ چیز تصادفی نبوده و حتما همه چیز باید بر پایه اصول انجام شوند. به عنوان مثال در بخش های متفاوت گیاه ، مرز بندی را رعایت کنید. محوطه سازی را به صورت منظم انجام داده و نیازی به ساخت جنگل آمازون نیست. همزمان با شناخت خاصیت گیاهان مختلف و میزان سازگاری یا عدم سازگاری آن ها با یکدیگر، مرزبندی در این فضا به ثمر می رسد. همچنین علاوه بر کاشت گل و گیاه پیشنهاد می کنیم از المان هایی مانند آلاچیق ، نیمکت ، بلوک چینی، سنگ های تزیینی و … در فضای باغ خود قرار دهید. ضمن در نظر گرفتن کاربری باغ ، نوع گیاهانی که به فضا اضافه می کنید یک باغ سر سبز و مسکونی را مشخص می سازد.

محوطه سازی باغ با کمترین هزینه :

جهت محوطه سازی باغ با کمترین هزینه به کار بردن راهکارهای زیر مناسب و قابل نتیجه گیری است :

۱) استفاده از بذر و گل و گیاهان و درخت و بوته های ارزان تر

۲) تعبیه سیستم آبیاری بهینه سازی شده

۳) استفاده از تجهیزات و امکانات رفاهی با سادگی و سطح قیمت پایین تر

با این تفاسیر می توانید ضمن هزینه کم تر ، فضایی مطابق سلیقه خود طراحی کنید.

طراحی محوطه :

طراحی محوطه فقط کاشت گل و گیاه نیست و باید در مورد تجهیزات و المان ها برنامه ریزی داشته باشید. آتشدان، آلاچیق، زمین بازی و… را در محوطه خود به کار ببرید.

محوطه سازی باغ جهت برگزاری جشن :

محوطه سازی باغ برای برگذار کردن جشن های مختلف ، با محوطه سازی باغ های معمولی متفاوت می باشد. در طراحی فضای رفت و آمد عروس و داماد مسیری را طراحی کنید. به عنوان مثال در چنین باغ هایی از ردیف درختان یا نهال ها در دو ردیف موازی استفاده شده و به این شکل مسیری رویایی به وجود می آید. چمن کاری و کاشت نهال های تزئینی و باغچه های مملو از گل هم نیاز به برنامه ریزی 

 

طراحی محوطه فضای سبز تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه طراحی محوطه فضای سبز منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید. در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین طراحی محوطه فضای سبز را برای شما طراحی و ساخت کرده و ویلای شما را منحصر به فرد و خاص می کند. در نهالستان بهمن آبادی متخصصان با استعداد را گرد هم آورده ایم تا فضای دلنشین و مطابق خواست شما را برایتان طراحی و اجرا کنند. 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *