بیماریهای درختان میوه سردسیری | راه های مبارزه با بیماری درختان میوه سردسیری

راه های مبارزه با بیماری درختان میوه سردسیری


بیماریهای درختان میوه سردسیری

مهم ترین درختان میوه سردسیری که می توانند در معرض بیماری و آفات قرار گیرند، درختانی چون خانواده گلسرخیان و فندق و گردو هم هستند. خرابی در این درختان میوه باعث وارد آمدن خسارات اقتصادی زیادی می شود. پس خیلی مهم است که درباره بیماریهای درختان میوه سردسیری و راه های مبارزه با بیماری درختان میوه سردسیری بیشتر بدانیم. ما را همراهی کنید.

در میوه هایی که از خانواده گلسرخیان هستند، دو گروه دانه دار و هسته دار هستند. از دانه دارها می توان به، به و گلابی و سیب اشاره کرد و از هسته دارها به گیلاس و آلبالو و زردالو و هلو و بادام اشاره داشت.

از مهم ترین بیماری ها و آفات درختان سردسیری اول باسد به حشرات اشاره کرد وبعد از آن کنه ها هستند. در این مقاله بیشتر به این دو نوع افت مهم در درختان میوه سردسیری می پردازیم.

حشرات درختان میوه سردسیری

حشرات درختان میوه
حشرات درختان میوه سردسیری

از بیماریهای درختان میوه سردسیری می توان به نوعی از پروانه ها اشاره داشت که دارای بال های سفید رنگ هستند. در بال هایی رویی این نوع حشره هم لکه های تیره فولادی دیده می شود. این نوع آفت در هر جایی که میوه های سردسیری وجود دارند، فعالیت می کند.

این نوع حشره که از دسته پروانه و نام کرم خراط را به دوش می کشد، در درختان میوه ای چون سیب، گلابی، به، گیلاس، گردو، زبان گنجشگ، فندق و نارون و تعدادی زیاد از درختان جنگلی در شمال کشورمان دیده شده است.

این نوع حشره در تنه و دالان های طولانی در شاخه درختان رشد می کند و باعث ضعیف شدن درختان می شود. درخت با آلوده شدن به این آفت خیلی زود خشکیده می شود. این آفت از مهم ترین بیماری درختان گردو در ایران هم به حساب می آید.

اگر از باغی به خوبی مراقبت نشود، خیلی راحت مورد حمله این ا،ت قرار می گیرد. برای از بین بردن این حشره می توان از سم پاشی شیمیایی استفاده کرد. بهتر است که سم پاشی اختصاصی برای از بین بردن این نوع حشره استفاده نشود و سمپاشی علیه این نوع حشره و کرم سیب با هم انجام شود.

بیماری لیسه سیب

آفت و بیماری لیسه سیب
بیماری لیسه سیب

این آفت دارای بال های سفیدرنگ است که روی بال هایش نقطه هایی سیاه رنگ وجود دارد. این حشره بسیار سرما دوست است و مخصوص مکان های مرتفع است. گیاهی و درختی که دچار این نوع افت می شود، فقط درخت میوه سیب است. لاروهای این نوع حشره به دور برگ درختان و شاخه هایش  تار می تنند. درختانی که به شدت دچار حمله این حشره قرار می گیرند از دور مانند درختان سوخته می شوند.

برگ های درخت سیب توسط این نوع حشره خورده می شود و قهوه ای می شود. باید برای از بین بردن این آفت از سم های شیمیایی استفاده کرد. زمانی که درختان شروع به جوانه زدن می کنند باید سم پاشی علیه کرم سیب صورت گیرد و لیسه سیب هم دیگر به وجود نمی آید.

لیسه درختان میوه هسته دار

از بیماریهای درختان میوه سردسیری می توان به لیسه درختان میوه هسته دار اشاره داشت. این آفت بسیار شبیه به بیماری لیسه سیب است.

این حشره هم سرما را دوست دارد و در جاهای مرتفع رشد می کند و فعالیت دارد. این آفت بر روی آلو، گوجه، بادام، گیلاس و زردالو دیده شده است. برای از بین بردن این نوع آفت باید مانند جنبه های مدیریتی لیسه سیب عمل کرد.

آفت مینوز لکه گرد در درختان میوه

این آفت از نوع پروانه ها است که بال هایی به رنگ سربی دارد.  در نیمه انتهایی این گباه هم نفاطی به رنگ سیاه و نارنجی وجود دارد. مینوز لکه گرد در هر جایی که درختان میوه سردسیری وجود داشته باشد، فعالیت دارد. درختانی که دچار این آفت و بیماری می شوند، شاما به، گیلاس، آلبالو و سیب و آلو ازگیل و تمشک هستند.

آفت مینوز لکه گرد تا جایی بر روی درختان میوه خسارت وارد می کند که جای سالمی روی هیچ نقطه از برگی سالم نمی گذارد. در نتیجه درخت دچار ریزش و خزان می شود. میوه هایی هم که تشکیل می شود، ریز و ترش هستند.

برای از بین بردن آفت مینوز لکه گرد باید بر علیه نوع دوم آن مبارزه کرد که سم پاشی توام با سیب کرم انجام می شود. اما اگر باید بر علیه مینوز نوع اول مبارزه کرد، می توان سم پاشی را همزمان با سم پاشی بر علیه لیسه ها انجام داد.

آفت مینوز لکه گرد
آفت مینوز لکه گرد دردرختان میوه

کرم آلو

این حشره از آفت های مهم و کلیدی است که بر روی آلو و گوجه در کشور ما ایجاد می شود. لارو این حشره داخل میوه تغذیه می کند. خساراتی که از این حشره بر درختان میوه وارد می شود بسیار زیاد است. با سم پاشی می توان هم این آفت و هم بسیاری از آفات مهم درختان میوه سردسیری را مدیریت کرد و از بین برد.

سخن آخر

در این مقاله درباره بیماریهای درختان میوه سردسیری و راه های مبارزه با ان ها صحبت کردیم. برای از بین بردن آفات درختان باید از راه های سم پاشی استفاده کرد تا از وارد آمدن خسارات به درختان جلوگیری شود. آفات باعث می شوند که درختان عملکرد ضعیفی داشته باشند و محصولات را از بین ببرند.

رسیدگی و مراقبت از درختان میوه را برای میوه دهی خوب و باردهی مطلوب باید جدی گرفت. البته که خرید نهال باکیفیت هم در باغداری اصولی و پرسود بی تاثیر نیست.

سوالات متداول بیماریهای درختان میوه سردسیری

لاروهای کرم سفید ریشه چیست؟

لاروهای کرم سفید ریشه از بیماریهای درختان میوه سردسیری هستند که اگر کنترل و مدیریت نشوند باعث از بین رفتن کل درخت و محصولات خواهند شد.

کرم سفید ریشه را چگونه می توان از بین برد؟

این آفت هم دشمنان طبیعی زیادی دارد و هم می توان از طریق سم شیمیایی دیازینون، دورسبان و سایپرمترین استفاده کرد.

کرم آلو چیست؟

این حشره از آفت های مهم و کلیدی است که بر روی آلو و گوجه در کشور ما ایجاد می شود. لارو این حشره داخل میوه تغذیه می کند. خساراتی که از این حشره بر درختان میوه وارد می شود بسیار زیاد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *