در خاک رس چه درختی بکاریم

کاشت در خاک رس


در خاک رس چه درختی بکاریم

اگر زمین شما دارای خاک رس است و نمی دانی چه گیاه و یا درختی را می توان در ان کاشت؟! همراه ما باشید تا بدانیم در خاک رس چه درختی بکاریم؟

چند محصول هستند که در خاک های تقریبا سنگین و رسی رشد می کنند. ما در این مطلب پرطرفدارترین آن ها را بیان می کنیم تا شما انتخاب خودتان را داشته باشید.

کاشت سیب زمینی در خاک رس

نحوه سیب زمینی در خاک رس
کاشت سیب زمینی در خاک رس

کاشت سیب زمینی در خاک رس خیلی سخت نیست. در اداخر فصل، کود و زغال سنگ نارس را به خاک اضافه کنید.

بهتر شدن خاک سیب زمینی با روش های زیر امکان پذیر است.

  • آجر الک شده شکسته را اضافه نمایید.
  • مواد آلی پوسیده هم اضافه شود.
  • از سایدرات ها هم در بهبود بستر خاک استفاده نمایید.

در موقع کاشت سیب زمینی، خاکستر را می توان به هر سوراخ اضافه نمود. به این ترتیب، سیب زمینی در برابر بیماری ها و آفات مصون می ماند. پس از یک بارندگی، بوته ها لج کرده و در نتیجه، خاک هم شل می شود. پس در خاک رس می توان سیب زمینی کاشت و نکات اصولی را رعایت کرد.

کاش کلم

خوب است برای کاشت کلم بروکلی و یا کلم بروکسل، در اواخر فصل مقداری کمپوست برای تقویت اضافه شود. اما کلم سفید وقتی خاک خنثی و اسیدی باشد، رشد خوبی خواهد داشت. دیگر اینکه  مخلوط هوموس با خاک معمولی باغ، که مقداری هم خاکستر چوب دارد ، می تواند مفید باشد. دو بار در هفته هم آبیاری لازم دارد.

کاشت یاس بنفش

برای کاشت باس بنفش باید در باغ یک شیب ملایم و نور در نظر گرفت. اگر خاک سبک باشد، باید خاک رس یا خاک سیاه به آن اضافه گردد. لوم های حاصلخیز برای یاس بنفش بسیار کارامد است.

کاشت شمعدانی

خاک برای گل شمعدانی باید زهکشی شده و حاصل خیز باشد. وقتی می خواهیم گل شمعدانی را بکاریم، کمپوست و هوموس را داخل سوراخ می کنیم. نهال تا زمان زیادی هیچ کوددهی هم لازم نخواهد داشت.

اصلاح خاک رسی

 خاک رسی
اصلاح خاک رسی

اگر می خواهید در خاک رسی کاشت گیاهان را داشته باشید باید اصلاحاتی را انجام دهید. خب به هر حال بیشتر گیاهان و نهال درخت میوه و درختان در خاک های رسی نمی توانند رشد کنند و به نتیجه نخواهد رسید.

پس با وجود خاک رسی و سنگین هم می توان کاشت گیاهان را انجام داد اما باید یکسری اقدامات را در نظر داشته باشید. با موارد زیر خاک خود را اصلاح نمایید تا باغبانی خوب و اصولی را انجام دهید.

خاک رسی به راحتی سفت و متراکم می شود پس دقت داشته باشید. تراکم خاک را بی کیفیت و نامناسب می کند. پس زهکشی بدی هم خواهد داشت. دقت داشته باشید که وقتی خاک رسی مرطوب است با آن کاری نداشته باشید. خاک باید ابتدا اصلاح شود. روی خاک رسی هم نباید زیاد راه رفت تا خاک سفت نشود.

اگر می خواهید خاک رسی را بهبود بخشید تا عملکرد مطلوبی هم داشته باشد، باید مواد آلی به آن بیافزایید. برای اینکار خوب است که از کمپوست استفاده نمایید. موادی هم خیلی زود به کمپوست تبدیل می شوند هم خوب هستند تا خاک رسی را تقویت کنند. کود حیوانی پوسیده از این نمونه است.

خاک های رسی خیلی زود متراکم می شوند. پس روی آن بین 8 تا 10 سانتی هم خاک انتخابی و یا مکمل بریزید. بعد تا 15 سانتی متری خاک، خیلی خوب ترکیب نمایید. تا یکی دو فصل پس از اینکه مواد آلی را به خاک رسی اضافه نمودید باید خیلی با دقت آبیاری را انجام دهید.

پوشاندن سطح خاک با مواد آلی

 جاهایی از خاک رسی را با مواد کمپوستی دیررس مثل پوست درخت، خاک اره یا تراشه چوب  خیلی خوب پوشش دهید. از این مواد آلی مانند مالچ استفاده نمایید. در زمانیکه این مواد تجزیه شده و پوسیده شوند، خودشان به داخل خاک راه پیدا می کنند بعد با خاک رسی مخلوط می شوند.

ترکیب این مواد کمپوستی بزرگتر و دیررس تر در خاک، خود می تواند باعث شود که به گیاهی که میخواستید به رشد آن کمک کنید، صدمه برسد. پس بهترین راه این است که این مواد اضافه شده، به صورت طبیعی و آرام آرام وارد خاک بشوند.

ویژگی خاک رس

ویژگی خاک رس چیست
ویژگی خاک رس

خاک رس گلوگه ای شکل است و حالت مرطوب دارد و چسبناک است. وقتی هم که خشک شود، خیلی سفت می شود. این خاک زهکشی بسیار ضعیفی دارد. کشت در این خاک سنگین است.

در پاسخ در خاک رس چه درختی بکاریم هم گیاهانی معرفی شد که با کمی اصلاح می توان در خاک رس ان ها را کاشت. اگر زهکشی خاک اصلاح گردد خیلی راحت می توان گیاهان و بوته ها و درختچه های زینتی را در ان کاشت و پرورش داد.

بهترین خاک برای کاشت گیاهان

خاک لومی شنی بهترین خاک دارای زهکشی عالی برای کاشت گیاهان و درختان است. رطوبت در این خاک حفظ می شود و پر از مواد مغذی و غنی برای گیاهان است. اما باز هم باید در استفاده از خاک لومی باید دقت داشت تا از خشک شدن و تخلیه آن جلوگیری به عمل آید.

در نهایت اینکه

اگر به دنبال این هستید که در خاک رس چه درختی بکاریم باید پاسخ دهیم که می توان انواع درختچه های زینتی و بوته ها و درختان میوه را می توان کاشت. اما به کمی اصلاحات نیاز دارند. در کل بهترین خاک هم برای کاشت گیاهان خاک لومی شنی است که زهکشی بسیاز خوبی را دارد.

سوالات متداول در خاک رس چه درختی بکاریم

آیا در خاک رس می توان گیاه و یا درختی را کاشت؟

در این مطلب به گیاهانی اشاره شده است که با کمی اصلاحات و رعایت نکات می توان کاشتشان در خاک رسی انجام گیرد.

ویژگی خاک رسی چیست؟

خاک رس گلوگه ای شکل است و حالت مرطوب دارد و چسبناک است. وقتی هم که خشک شود، خیلی سفت می شود. این خاک زهکشی بسیار ضعیفی دارد. کشت در این خاک سنگین است.

از مشکلات اصلی خاک های رسی در کاشت گیاهان چیست؟

خاک های رسی زهکشی اصلا خوبی را ندارند. بیشتر موارد مشکل ساز هم  مربوط به خاک‌های رسی، درباره کمبود مواد مغذی است و کمبود نیتروژن، مهم ترین آن ها است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *