آووکادو

خرید نهال آووکادو


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش خرید نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش آووکادو آشنا کنیم و برای خرید نهال به شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

نهال آووکادو

نام انگلیسی : Avocado

خانواده : Lauraceae

آووکادو میوه ایست که پس از بلوغ شبیه به گلابی می شود اما رنگی سبز تیره دارد. میوه ای پر خاصیت و خوش طعم بوده که استفاده از آن تاثیر زیادی بر بهبود سلامتی می گذارد. مورخان به این نتیجه رسیده اند که آووکادو از جمله قدیمی ترین میوه هایی بوده که توسط بشر مورد استفاده قرار می گرفته. خواستگاه این میوه به کشور مکزیک و حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش باز می گردد. از جمله گیاهان همیشه سبز هست که وزنی بین ۲۵۰ الی ۵۰۰ گرم دارد. به آووکادو، گلابی تمساح نیز می گویند. این میوه به رنگ های سبز پر رنگ ، سیاه و … در میوه فروشی ها به فروش می رسد. در مرکز این میوه هسته ای قرار دارد که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد میوه را تشکیل می دهد. تا به امروز بیش از ۴۰۰ رقم آووکادو شناخته شده است که از نظر رنگ و بافت پوست آن با یکدیگر متفاوت هستند.

این ارقام به رنگ های سبز ، زرد ، قرمز ، بنفش و مشکی وجود دارند. سطح بعضی از این ارقام صاف و بعضی از آن ها زبر و خشن می باشد. گل درخت آووکادو به شکل خوشه ای نمایان می شود. این گل ها تعداد زیادی گل ریز به رنگ های سبز و زرد کم رنگ بوده که روی شاخه های جانبی قرار می گیرند. در فصل گل دهی حدودا ۱ الی ۲ میلیون گل تولید می کند که از این گل ها ۲۰۰ الی ۵۰۰ عدد از آن ها تبدیل به میوه می شوند. استان گیلان به علت آب و هوای مرطوب و معتدل منطقه مناسبی جهت رشد و پرورش آووکادو می باشد.

این گیاه که بومی نواحی استوایی نیز می باشد شرایط نگهداری آسانی دارد و با رعایت چند نکته ساده به درختی مرغوب و پر بازده تبدیل می شود. میوه آووکادو می تواند به غذاها طعم جدیدی بدهد. بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن طعم جدیدی در غذا هستند از آووکادو در سالادها ، سس ها ، غذا ها ، کیک ها و … استفاده می شودو طعم جدیدی به خوراکی ها می بخشد . همچنین از این درخت همیشه سبز و منحصر به فرد می توانید در باغ ها و ویلاها استفاده کنید و نمای جدیدی به محیط اطراف خود بدهید. کیفیت ، نوع رقم ، نوع تکثیر ، شادابی و مرغوبیت بر قیمت آووکادو تاثیر می گذارد. چند ساله بودن نهال موجع به تغییر در قیمت نهال آووکادو می شود.

خاک مناسب درخت آووکادو :

این گیاه در مورد خاک سخت گیری نمی کند و در اغلب خاک ها رشد می کند اما مناسب ترین خاک برای رشد آن خاک های لومی شنی با زهکشی بسیار عالی می باشد. این خاک موجب رشد بهتر گیاه می شود. 

آبیاری کردن درخت آووکادو :

خاک درخت آووکادو را همیشه مرطوب نگه دارید تا حالت باطلاقی به خود نگیرد. آبیاری این گیاه را زمانی انجام دهید که سطح خاک آن خشک شود. غرقابی کردن گیاه موجع به زرد شدن برگ ها و از بین رفتن گیاه می شود. 

نور مناسب درخت آووکادو :

در سال های اول پس از کاشت که تنه درخت تقریبا نازک هست نهال آووکادو را زیر سایه درختان بزرگ تر بکارید که سایه بیش تری دارد. 

بررسی دما:

آووکادو گرما را دوست دارد و ترجیح می دهد در مناطقی گرمسیر رشد کند. درخت آووکادو باید در مناطقی با گرمای بیش از ۳۰ درجه رشد کند و دمای بالای ۳۷ درجه نیز می تواند تحمل کند.

کوددهی کردن درخت آووکادو :

این نهال در دو سال اول پس از کاشت به کود دهی نیازی ندارد اما از سال دوم کاشت به فاصله هر سه ماه یک بار جهت تقویت گیاه کود دهی را انجام دهید.

فواید درخت آووکادو :

این میوه بسیار پر خاصیت بوده و غنی از انواع مواد معدنی ، مواد مغذی و ویتامین ها است. استفاده از آووکادو موجع به پیشگیری از انواع سرطان ، پیری زودرس ، سکته قلبی ، پوکی استخوان و … می شود. آووکادو برای درمان کم خونی ، دیابت ، زخم معده ، کاهش فشار خون و … نیز کمک کننده می باشد. از این میوه برای بهبود سلامت چشم ، کمک به کاهش وزن و درمان آکنه استفاده می کنند.

تکثیر کردن نهال آووکادو :

آووکادو به روش های مختلفی از جمله ریشه دار کردن قلمه ، کاشت هسته و پیوند زنی تکثیر می شود. 

۱) کاشت بذر:

در این روش حدودا ۶ الی ۷ سال زمان نیاز است و در مقایسه با روش های دیگر زمان بیش تری نیاز دارد. پس از جدا کردن بذر آووکادو از میوه تا دو الی سه هفته بعد می توانید آن را بکارید. اگر این بذر را در محیطی مناسب نگهداری کنید می تواند به مدت ۸ ماه سالم بماند.

۲) قلمه زنی : 

در این روش جهت افزایش سرعت تکثیر از هورمون های ریشه را استفاده می کنند. اما این روش کیفیت درختان پیوندی را ندارد.

۳) پیوند زنی :

بهترین و مناسب ترین روش برای تکثیر آووکادو روش پیوند زدن می باشد. پیوند‌ها به‌صورت T شکل یا شکمی، گاوه‌ای، اسکنه‌ای، انتهایی زبانه‌ای یا نیمانیم انجام می شود. این روش نخست باید نهالی مناسب پیوند زدن انتخاب کنید. مناسب ترین زمان برای پیوند زنی فصل های تابستان و پاییز بوده که رشد کافی برا برای پیوند زدن کرده است. اگر رشد به اندازه کافی نبود این عمل را به بهار سال بعد تعویق بیندازید.

پیوندی را که از درخت مادر بر می دارید باید به اندازه و مناسب پیوند زدن باشد. بهترین پیوندک انتخاب شاخه هایی که کامل رشد کرده اند و محل هایی که برگ های چرمی و بالغ دارند می باشد. جهت پیوند زدن در ابتدا برگ های اضافی پیوندک انتخاب شده را از ساقه جدا کنید. پس از اینکه پیوندک را جدا کردید به مدت ۴ الی ۶ هفته گیاه را در محلی ثابت بگذارید. بعد از آن پایه ها را از فاصله ۲۰ الی ۲۵ سانتی متری نوک جوانه قطع کنید.

البته برخی از کشاورزان ابتدا شاخه را خم کرده و پس از رشد کامل شاخه های جوانه را قطع می کنند. پس از یک الی دو دوره این پیوندک را به زمین اصلی منتقل کنید.جهت جلوگیری از آسیب دیدن نهال ریشه. ت با خاک اطراف آن در گونی بپیچید و از خزانه خارج کنید. این روش سرعت رشد بسیار زیادی دارد و برای کاشت در مناطق گرمسیر و استوایی استفاده می شود. از سال اول الی دوم کاشت نیز باردهی را آغاز می کند.

بهترین مرکز خرید نهال آووکادو :

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال آووکادو ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال آووکادو می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان نهال به را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال آووکادو :

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

1 دیدگاه

  • مطالب مفید، جامع و خوب بود. متشکرم
    آیا میتوانم برای اطلاعات بیشتر بعدا مزاحم بشوم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *