این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع ارقام انجیر آشنا کنیم و برای خرید نهال درخت انجیر شما را راهنمایی کنیم.

نهال انجیر

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

انجیر میوه ای پر خاصیت و خوشمزه است که خواستگاه آن مدیترانه‌ است.ادرخت انجیر شرایط نگهداری و پرورش راحتی دارد به همین علت انتخاب مناسبی برای پرورش می باشد. برگ های این درخت پهن ، کرک دار و شیاردار عمیق است. همزمان با شروع فصل پاییز، این برگ ها شروع به زرد شدن می کنند و پس از مدتی می ریزند که به این نوع درختان خزان پذیر است. معمولا درخت زنجیر ریشه عمیقی ندارند اما برخی از آن ها نیز ریشه عمیقی در خاک ایجاد می کنند. میوه انجیر بر روی شاخه های آن نمایان می شود. این میوه برای درمان بیماری های دندان و دهان موثر است و موجب تقویت قوای جنسی می شود. همچنین انجیر موجب لاغری است. انجیر سبب سفید شدن دندان و ضدعفونی کردن دهان می شود.

خاکی که برای این گیاه مناسب است اراضی لیمونی است که زهکشی خوبی داشته باشد. این گیاه بسیار مقاوم است و در انواع خاک ها رشد می کند فقط رشد آن در برخی خاک ها بهتر است.نیاز آبیاری درخت انجیر با توجه به شرایط محیطی و سن آن متفاوت است. در محیطی که بارندگی زیادی دارد نیاز به آبیاری کم می باشد اما با گذشت زمان و بالا رفتن سن گیاه باید تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنید. درصورتیکه کمتر از نیاز درخت آن را آبیاری کنید ، زرد و پژمرده می شود. آبیاری بیشتر موجب رشد بهتر درخت شما می شود. درخت انجیر را زمانی به هرس کنید که بیماری رویی آن مشاهده شده باشد یا شاخه ها آسیب دیده باشد. بعضا هرس می تواند برای تقویت و رشد بهتر صورت گیرد. با هرس کردن درخت شما اندازه آن را به نصف خود می رسانید. این هرس را در پایان فصل سرد انجام دهید. شاخه هایی که روی شاخه های اصلی قرار دارند و رشد می کنند و زاویه آن ها کمتر از ۴۵ درجه است نیز هرس کنید. درخت انجیر بسته به شرایطی که دارد و کمبودهایش باید کوددهی شود تا رشدش به حداکثر برسد.

 

1)نهال انجیر گلابی:

یکی از ارقام انجیر است که به علت شباهت زیادی که گلابی دارد به ان انجیر گلابی می گویند. این رقم باردهی زیادی دارد و از سال دوم کاشت میوه دهی را اغاز می کند. درخت انجیر این رقم تقریبا کوچک است.  گل های این میوه در سه فصل بهار و تابستان و پاییز نمایان می شوند.

2)نهال انجیر سه وقته:

یکی دیگر از ارقام انجیر است که پوستی نازک دارد و بسیار خوش طعم و خوش عطر است. میوه این رقم اواخر شهریورماه قابل برداشت است. این میوه بسیار درشت و فاقد حفره است. این رقم را بهتر است در فاصله 4 * 3 و در هر ارتفاعی قابل کاشته شدن است.

3) نهال انجیر سیاه:

رقم انجیر سیاه یکی از ارقام با کیفیت و اقتصادی انجیر است که خوش طعم و اب دار است. این رقم زود رس است و رشد ان سریع است.  تاج انجیر گسترده است و در برابر سرما مقاومت بسیار زیادی نشان می دهد.

4)نهال انجیر اسراییلی:

این رقم انجیر زود گل و بسیار رشد سریعی دارد. از گونه های قدیمی انجیر است که باید ان را از سرمای زودرس بهاره دور نگه داشت. این رقم قیمت کمی دارد ولی از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. انجیر اسراییلی مناسب منطقه گرمسیر بوده و  نور دوست است.

5) نهال انجیر بردانه سفید:

یکی از ارقام پیوندی انجیر می باشد که  میوه ای سبز رنگ و کوچک است و قطر میوه ان از سه سانتی متر کمتر است. برگ های این درخت زیاد می باشد و  سه لپی با اندازه ای بین 12 الی 15 سانتی متر می باشد. میوه این رقم در فصل زمستان به رنگ بنفش می باشد. سرعت رشد این درخت گسترده متوسط است.

6)نهال انجیر برپوز دمبالی:

یکی دیگر از ارقام انجیر می باشد که درختی گسترده با تراکم کم دارد و طول درخت به طور میانگین 34 متر است. برگ های این درختان دو لپی و با اندازه ای بین 8 الی 12 سانتی متر می باشند. میوه این رقم گرد با نقطه های سفید رنگ است و قطری کمتر از 3 سانتی متر دارد. رنگ این میوه ها سبز مایل به زرد است.  گره های درخت کم هستند و جوانه هایی مورب دارند.

7)نهال انجیر سبز:

یکی از ارقام با کیفیت و خوش طعم انجیر با رشد سریع انجیر سبز می باشد. این رقم باردهی بسیار بالایی دارد و درختی با تراکم بالا می باشد. شاخه های این درخت به رنگ مغز پسته ای می باشد که با گذشت زمان تیره می شوند. این رقم میوه هایی سبز رنگ مایل به زرد دارد  که اندازه ان ها حدودا بی 36 الی 38 میلی متر می باشد. برگ های این درخت سه لپه ای و درشت برگ حدودا بین 17 الی 19 سانتی متر طول دارند. این درخت تنها دارای یک تنه نیست و به طور میانگین بین 3 الی 4 تنه دارد.

8)نهال انجیر متی:

انجیر متی از گونه ارقام خوش طعم و خوش عطر انجیر است که باردهی متوسطی دارد. میوه های این رقم شبیه به گلابی و به رنگ زرد می باشد. این رقم حساس به کنه است و لازم است هرساله سمپاشی را برای ان انجام دهید. میوه هایش اندازه ای بین 48 الس 52 سانتی متر دارند و ترک و شکاف ندارند همچنین به راحتی از درخت جدا می شوند. انجیر متی تنومند است.

9)نهال انجیر المی:

یکی دیگر از ارقام انجیر است که تعدادش رو به کاهش است. میوه این رقم طعمی ملس و اب دار دارد که به صورت تازه خوری مصرف می شود. این رقم برگ های پهن و برگ و درختی تنومند دارد. میوه هایش به رنگ قرمز با بافتی سفید هستند. این میوه ها اندازه بین 34 الی 36 میلی متر دارند.

10)نهال انجیر چناری:

یکی دیگر از ارقام انجیر است که رقمی اقتصادی و به صرفه می باشد. این رقم رشد خوب و محصول دهی متوسطی دارد. انجیر چناری میوه هایی زرد رنگ مایل به سبز با اندازه ای کوچک و در حدود 2 الی 4 سانتی متر دارد. برگ های درخت انجیر چناری پهن و بزرگ با دمبرگ هایی دراز و ضخیم می باشد. پوست انجیر چناری ضخیم بوده و بافتی با تراکم بالا دارد. رشد درخت این رقم افقی است.

11)نهال انجیر رونو:

یکی دیگر از ارقام انجیر است که زودرس بوده و محصول دهی متوسطی دارد. این رقم تنومند و انبوه سرعت رشد کمی دارد. برگ های انجیر رونو اندازه ای متوسط دارد و پوست میوه اش نازک و تقریبا مایل به سید است. میوه ان بافتی با ترکیب قرمز و سفید دارد که طعمش لذیذ و اب دار است. این انجیر باید به صورت تازه خوری مصرف شود.

12)نهال انجیر کشکی:

این رقم انجیر زودرس و رشد متوسط دارد. باردهی این رقم کم است. برگ های ان سه لپی بوده و اندازه ای متوسط دارد. پوست انجیر کشکی نازک و قرمز مایل به قهوه ای می باشد. میوه این رقم اندازه ای حدودا بین 3 الی 5 سانتی متر دارد. طعم ان ملس است.

13)نهال انجیر ازمیر:

یکی از با کیفیت ترین ارقام انجیر ازمیر می باشد. این رقم بومی کشور ترکیه می باشد. گونه هایی از این رقم را که در کشور امریکا پرورش می دهند به نام کالی میرینا می خوانند. در انتهای این ارقام شکاف وجود دارد که موجب می شود گرد و غبار به راحتی به داخل میوه وارد شود. برای اینکه میوه میوه ای مرغوب داشته باشید گرده افشانی را انجام دهید.

14)نهال انجیر سان پدرو:

یکی از ارقام نسبتا گران انجیر سان پدرو است. این رقم در باردهی اولیه نیاز به گرده افشانی ندارد .  این رقم باردهی را دوبار در سال انجام می دهد محصول اولیه این رقم را در اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان و محصول ثانویه را اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز برداشت می کنند. میوه های این رقم قرمز متمایل به بنفش می باشند.

15)نهال انجیر قهوه ای :

این رقم بومی کشور ترکیه می باشد. نام دیگر این انجیر ترکیش براون است. یکی از باکیفیت ترین ارقام انجیر است که دئبار در سال باردهی را انجام می دهد. اولین بار در اوایل فصل تابستان میوه هایی کوچک تولید می کند. دفعه دوم اواخر فصل تابستان محصولی درشت می کند. رنگ این میوه ها قهوه ای است و بسیار خوش طعم و خوش عطر می باشد.

بهترین مرکز خرید نهال انجیر:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال میوه انجیر، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال انجیر می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم انجیر را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند. شما برای خرید نهال در کرج می توانید نهالستان بهمن آبادی را انتخاب کنید.

قیمت نهال انجیر:

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *