این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش بلوبری آشنا کنیم و برای خرید نهال به شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

نهال بلوبری

نام انگلیسی : blueberry

 

نهال بلوبری ، میوه ای خوش طعم و خوش عطر که بسیار محبوب است. این میوه در تقسیم بندی گروه میوه ها زیر مجموعه تمشک ها می باشد. میوه های گروه تمشک ها اغلب به صورت کوچک ، آب دار ، گوشتی و گرد می باشند. این میوه به علت داشتن آنتی اکسیدان خواص بسیار بالایی دارد. این گیاه می تواند تا ۲۰ سال باردهی را ادامه دهد. ارقام بلوبری ۴ نوع هستند. گل های درخت آن سفید رنگ و خامه ای می باشند و برگ هایش تقریبا قرمز رنگ هستند. ارقام مختلف بلوبری در اندازه ، طعم و رنگ تفاوت دارند. این گیاه را بهتر هست که در فصل بهار بکارید. علاوه بر بلوبری آبی رنگ ، رقم صورتی آن نیز موجود است ‌که طعم شیرین تری نسبت به بلوبری آبی دارد.

برای تهیه مالچ اطراف گیاه از مواد ارگانیک مانند کاج های سوزنی، خاک اره، چوب، نیشکر و … استفاده کنید. به کار بردن مالچ برای حفظ رطوبت اطراف گیاه می باشد. آن را در عمق ۵ الی ۱۰ سانتی متری خاک می ریزیم. از آنجایی که بلوبری به خاکی مرطوب نیاز دارید اطراف خاک را با مالچ پاشی مرطوب کنید. یکی از خوراک های پرندگان گرسنه ، نهال بلوبری هست. اگر می خواهید این گیاه را از آسیب پرندگان در امان نگه دارید. یکی از راه های حفظ درخت استفاده کردن از تور مخصوص پرنده بر روی گیاه می باشد. 

 

نور مناسب برای کاشت نهال بلوبری:

اگر می خواهید باردهی بالا و با کیفیتی داشته باشد آن را در مکانی آفتاب گیر کشت کنید. همچنین این گیاه را در کنار بقیه درختان نکارید. چرا که درختان دیگر ممکن است مانع از تابش مستقیم خورشید به گیاه شوند. 

 

 

خاک مناسب برای کاشت نهال بلوبری:

یکی از عوامل مهم برای کاشت درخت بلوبری استفاده از خاک مناسب برای پرورش گیاه است. نهال بلوبری خاک اسیدی را خیلی می پسندد. بهتر هست که pH خاک را بین ۴ الی ۵ بگذارید. یکی از نکات مهم این است که خاک را به صورت کامل زهکشی کنید و آب از درون خاک تخلیه شده باشد. جهت اسیدی کردن خاک کمی گوگرد گرانول به آن اضافه کنید. این کار ها را چند ماه پیش از کاشت نهال انجام دهید. موارد دیگری که برای اسیدی کردن خاک استفاده می شود پوست کاج، خزه زغال سنگ نارس و … هست.

انتخاب خاک قلیایی برای درخت بلوبری با کلروز ناشی از کمبود آهن و آهکی بودن خاک شما را رو به رو خواهد کرد. مقدار pH خاک را در فصل بهار اندازه گیری کنید. کمپوست روغنی را به خاک های قلیایی اضافه کنید.میزان مواد آلی در خاک قبل از کاشت نهال بلوبری باید اندازه گیری و استاندارد سازی شود. سپس گودالی به عمق ۵۰ سانتی متر و عرض ۴۵ سانتی متر کفر کنید. پهنای گودال را دو برابر عرض ریشه در نظر بگیرید. خاکی را که برای کاشت نهال بلوبری به کار می برید باید از ۲ قسمت یکی لوم و دیگری ترکیب کمپوست، خاک اره کهنه، خزه زغال سنگ نارس و برگ بلوط تشکیل شده باشد. این مخلوط را در قسمت زیرین گودال بگذارید.

 

 

 

آبیاری مناسب برای نهال بلوبری:

آبیاری نیز از جمله نیاز های مهم برای نگهداری و پرورش درخت بلوبری می باشد. آبیاری این گیاه را به صورت منظم و هفته آب یکبار به عمل ۲/۵ الی ۵ سانتی متر انجام دهید. 

 کود دهی کردن درخت بلوبری و تغذیه مناسب برای آن:

تقویت کردن گیاه را حدودا یک ماه پس از کاشت نهال بلوبری آغاز کنید. جهت کوددهی کردن خاک می توانید از کود ۱۰ – ۱۰ – ۱۰ استفاده کنید. مقدار کود لازم ۲۸ گرم می باشد. این میزان کود را در خاک به عمق بین ۱۵ الی ۳۰ سانتی متری ترکیب کنید. از سال دوم کاشت در فصل های رشد ( بهار و تابستان ) کوددهی را انجام دهید. در سال های بعدی کوددهی را از ۲۸ گرم به ۲۲۴ گرم تغییر دهید.

 

هرس کردن درخت بلوبری:

یکی از مهم ترین نکته ها برای پرورش درخت بلوبری این هست که بدانید تا دو سال پس از کاشت درخت نباید باردهی داشته باشد. چرا که انرژی بسیار زیادی را از نهال کوچک شما می گیرد. به همین دلیل می توانیپ شکوفه های درخت را ببرید و اجازه ثمردهی را به آن ندهید. البته این درخت تا ۴ سال پس از کاشت نیاز به هرس کردن ندارد. هرس درخت بلوبری را نیز باید در انتهای فصل زمستان و یا ابتدای فصل بهار انجام دهید. هنگام هرس کردن باید شاخه های شکسته، ضعیف، مرده و کوتاه حذف کنید.لین عمل موجب آماده شدن شاخه ها برای رویش مجدد می شود.

 [/vc_column_text]

dbbcf065cbe2283b184bc17f34d7f3db
مکان مناسب برای کاشت نهال بلوبری:

یکی از مناسب ترین مکان ها برای کاشت رقم بلوبری ، مکانی پر نور می باشد. بلوبری نیز مانند توت نباید در برابر باد شدید قرار بگیرد. به همین دلیل به هیچ عنوان نهال بلوبری را در مکانی که وزش باد شدید دارد نکارید. یکی از مهم ترین نکته ها برای کاشت نهال بلوبری نحوه کاشت آن است. توصیه می کنیم که آن را به صورت گروهی بکارید و در باغ از هم دور نیافتند. انجام دادن این کار موجب به افزایش بازدهی می شود. همچنین مواد مغذی خاک را تامین کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. 

 

 

 

فاصله مناسب برای کاشت نهال بلوبری:

یکی از مهم ترین عواملی که هنگام کاشت نهال بلوبری باید رعایت شود انتخاب فاصله مناسب بین دو نهال هست. در صورتی که فاصله مناسب را رعایت کنید مشکلی برای ارقام دیگر به وجود نمی آید. توصیه می شود بین هر دو نهال حدودا ۱۲۰ الی ۱۵۰ سانتی متر فاصله ایجاد کنید. همچنین در هر ردیف فاصله درخت ها را از هم ۲۴۰ سانتی متر تنظیم کنید. 

 

بهترین مرکز خرید نهال بلوبری :

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال بلوبری ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال بلوبری می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان نهال به را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

 

قیمت نهال بلوبری :

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *