زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته

کود پتاس برای درخت پسته


زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته

برای اینکه بازدهی و عملکرد درختان پسته بالاتر رود، نیاز به استفاده از عنصری کمک کننده و مغذی است. پتاسیم یکی از عناصر مهمی است که در رشد درختان پسته تاثیرگذار است. در این مطلب درباره زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته نکات ارزنده و مفیدی را خواهیم خواند.

پتاسیم عنصری است که هر ساله بیشترین مقدار برداشت از خاک را دارد. درختان پسته برای تشکیل جنین و مغز پسته به پتاسیم نیاز دارند. می تواند پتاسیم به وسیله ریشه در اندام های دیگر ذخیره می شود.

چگونه کود پتاس را برای درخت پسته مصرف کنیم

مصرف کود پتاس را برای درخت پسته
چگونه کود پتاس را برای درخت پسته مصرف کنیم

همان طور که به آن اشاره کردیم، برای بیشتر شدن بازدهی و عملکرد پسته به کود پتاس نیاز داریم. با توجه به بررسی ها و مطالعات انجام شده بیشترین مقدار ماده پتاسیم در ماه های مرداد و شهریور با به مغز رفتن دانه ها در برگ ها ذخیره می شود.

در زمانی که درختان پسته به سمت مغز رفتن دانه ها می روند باید پتاسیم لازم وجود داشته باشد و در این زمان کمبودی از پتاسیم در درختان نباید ایجاد گردد. این مورد را در نظر داشته باشید که در اردیبهشت ماه، میزان پتاسیم موجود در ریشه ها و میزان جذب پتاسیم از برگ ها در کمترین مقدار خود می باشد.

کود پتاس چه فوایدی برای درخت پسته دارد

فواید کود پتاس برای نهال پسته
کود پتاس چه فوایدی برای درخت پسته دارد

با مصرف کود پتاس، درختان پسته مقاومت زیادی پیدا می کنند و در نتیجه نسبت به عواملی چون شوری، کم آبی و سرما زدگی مقاومت دارند و از بین نخواهند رفت. اگر به میزان لازم و کافی برای درختان پتاسیم تهیه شود، تعداد خوشه و دانه و درصد خندانی و کیفیت پسته ها هم افزایش پیدا می کند. اما در بسیاری از باغات پسته می توان کمبود پتاسیم را احساس کرد و از نشانه های کمبود عنصر پتاسیم در درختان پسته موارد زیر می تواند باشد.

نشانه های کمبود پتاس در درختان

زمان مصرف پتاس برای درخت پسته بسیار با اهمیت است. از نشانه های کمبود پتاسیم می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

  • سوختگی در کناره ها و حاشیه برگ ها که به مرور ایجاد می شود و قابل رویت است.
  • حساسیت به آفتاب سوختگی در درختان پسته در اثر کمبود پتاس ایجاد می شود.
  • کم شدن درجه خندانی در پسته ها هم از دیگر نشانه های کمبود پتاسیم در درختان پسته می باشد.

یک مورد مهم این است که کمبود پتاسیم در درختان پسته را با تنش شوری اشتباه نگیرید که این دو با هم متفاوت هستند.

نکات مهم در استفاده از کود پتاس در درختان پسته

 استفاده از کود پتاس در درختان پسته
نکات مهم در استفاده از کود پتاس در درختان پسته
  • درختان پسته، بیشترین مجذب پتاسیم را در زمان پرشدن دانه ها دارند. بهتر است زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته در زمان ر شدن دانه ها در درختان سال پرمحصول انجام گیرد.
  • اندازه نیتروژن در درختان سال های کم محصول نباید کمتر از سال های پز محصول برای درختان باشد.
  • در استفاده از کودهای ازته به درصد ازت در کودها دقت شود.
  • در هنگام استفاده از کود پتاسیم حتما به خصلت کودها دقت نمایید. باید با بررسی ویژگی های زمین مورد استفاده قرار دهید.
  • با بالا رفتن دور آب یاری به علت پایین آمدن ماندگاری رطوبت در زمین، توان جذب پتاسیم کم می شود.
  • در هنگامی که از کود پتاسیم برای درختان استفاده می کنید، دقت نمایید که کود به درستی پخش شود و در یک قسمت نماند که باعث از بین رفتن درختان شود.
  • اگر زمان آبیاری در روز است، بهتر است که کوددهی هم در همان زمان اتفاق بیافتد و از بهترین زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته است. لازم است کمتر از یک ساعت این کودها در برابر نور خورشید قرار بگیرند.اگر زمان بیشتری در آفتاب قرار بگیرند،  قسمت زیادی هم تصعید می شود و به شکل بخار از بین می رود.

کود پتاس برای درختان پسته

دریافت پتاسیم برای درختان پسته بعد از نیتروژن بیشتر از دیگر عناصر می باشد. اگر پسته هایی باکیفیت و درشت می خواهید باید از عنصر پتاسیم در تقویت درختان پسته استفاده نمایید.

با استفاده از عنصر پتاس، درختان پسته مقاومت بیشتری در برابر بیماری و شک ها و آفات خواهند داشت. بهترین زمان کوددهی با عنصر پتاسیم به درخت پسته، زمانی است که دانه ها تشکیل شده و در حال رشد و پر شدن می باشند. پس می توان اینگونه گفت که خاک زمین های کاشت پسته، قبل و بعد از برداشت محصول هیچ گونه نیازی به این کودها نخواهند داشت.

مصرف کود پتاس برای درختان و گیاهان مختلف

هر درخت و هر گیاهی دارای نیازهای متفاوت و مختلفی می باشد. اینکه گیاهان و درختان در چه زمینی با چه خاکی کاشت شده اند، میزان مصرف و زمان مصرف کود و مواد مغذی چون پتاس را تعیین می کند. پس باید نوع خاک و نوع زمین را مورد بررسی و آزمایش قرار داد تا مقدار عناصر موجود در آن را مشخص کرد.

بهتر است برای مصرف کود پتاس و زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته با مشاوران باغبانی نظرسنجی و راهنمایی شود. خرید نهال باکیفیت هم در رشد خوب درخت پسته تاثیر دارد.

سخن آخر

بهترین زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته در هنگام تشکیل دانه می باشد. برای افزایش عملکرد درختان پسته بهتر است از این عنصر به میزان و اندازه لازم در زمان مناسب استفاده گردد. در خاک های شنی هم کمبود پتاسیم بیشتر دیده می شود.

سوالات متداول زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته

زمان مصرف کود پتاس برای درخت پسته چه هنگام است؟

بهترین زمان کوددهی با عنصر پتاسیم به درخت پسته، زمانی است که دانه ها تشکیل شده و در حال رشد و پر شدن می باشند.

در چه خاک هایی کمبود عنصر پتاس بیشتر وجود دارد؟

در خاک های شنی کمبود عنصر پتاس بیشتر دیده می شود.

فواید مصرف کود پتاس برای درختان پسته چیست؟

با مصرف کود پتاس، درختان پسته مقاومت زیادی پیدا می کنند و در نتیجه نسبت به عواملی چون شوری، کم آبی و سرما زدگی مقاومت دارند و از بین نخواهند رفت. در برابر آفات و بیماری ها هم مقاومت بیشتری پیدا خواهند کرد. مقدار مصرف این عنصر هم به عوامل مختلفی بستگی دارد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *