علت خشک شدن درخت بید مجنون

درخت بید مجنون


علت خشک شدن درخت بید مجنون

از درختان زیبای ترئینی می توان به درخت بید مجنون اشاره داشت. گیاهی با نیاز آبی تقریبا زیاد برای زیبایی مراکز تفریحی و بوستان ها و حتی حیاط خانه ها است. اگر قصد دارید درباره نگهداری از درخت بید مجنون و علت خشک شدن درخت بید مجنون نکات مهمی را بیاموزید، در این مطلب ما را همراه نمایید.

خیلی افراد درخت بید مجنون را بسیار شبیه به گیاه اکالیپتوس می دانند. اما رشد شاخه ها در بید مجنون کمانی است و در اکالیپتوس اینگونه نیست. این درخت در خاک های مرطوب با دمای پایین و سرد رشد خیلی خوبی دارد. این گیاه بیشتر در نیمکره شمالی دیده می شود.

درخت بید مجنون، گیاهی برگ ریز است که در اندازه متوسط تا بزرگ وجود دارد. این گیاه می تواند تا ارتفاعی معادل 20 تا 25 متر رشد کند. این درخت رشدی سریع دارد اما عمرش خیلی زیلد نیست و در واقع کوتاه هم هست. عمر بید مجنون بین 45 تا 73 سال است. گل هابش در بهار باز می شوند و فقط خیلی ارزش زینتی ندارد.

اگر علت خشک شدن درخت بید مجنون را می خواهید بدانید باید شرایط درست نگهداری از آن را دانسته و رعایت کنید. در این صورت گیاه شما خشک نمی شود.

شرایط نگهداری از بید مجنون

 نگهداری از بید مجنون
شرایط نگهداری از بید مجنون
  • نیازهای درخت بید مجنون به طور کلی به شرح زیر می باشد.
  • به نور زیاد و مستقیم آفتاب نیاز دارند.
  • آبیاری متوسط به بالا می خواهند و عاشق رطوبت است.
  • برای رشد دمای حدود 18 تا 25 درجه سانتی گراد  نیاز دارد.
  • باید مرتب و طبق زمان هرس شود.

نیاز آبی درخت بید مجنون چگونه است

 از علت خشک شدن درخت بید مجنون می توان به نبود آبیاری منظم در گیاهان اشاره داشت. در 3 تا 4 سال اولی که نهال درخت بید مجنون را کاشته اید، باید آبیاری منظم و طبق برنامه داشته باشد. بید مجنون گیاهی آب دوست و رطوبت دوست است. البته این هم میزانی دارد و اگر زیاده روی شود و خاک مانند باتلاق شود، درخت بید مجنون شما از بین می رود و می پژمرد. پس مقدار آبیاری برای نگهداری از این درخت بسیار اهمیت دارد.

نیاز آبی درخت بید مجنون
نیاز آبی درخت بید مجنون چگونه است

اهمیت نور برای رشد درخت بید مجنون

درخت بید مجنون عاشق نور است. پس باید بستر کاشت و نگهداری از نهال را در جایی قرار دهید که روزانه بتواند بین 6 تا 8 ساعت آفتاب دریافت کند. علت خشک شدن درخت بید مجنون می تواند نبود نور کافی برای رشد این گیاه باشد. اگر رنگ پریدگی و فاصله بین رگ ها را مشاهده کرده اید که نیاز نوری بیشتر گیاه اهمیت دهید.

دمای رشد مناسب برای بید مجنون

درخت بید مجنون در برابر سرمایی تا -17 درجه تحمل دارد. اما بیشتر از دمای 40 درجه را نمی تواند تحمل کند. پس در دمای بالا باید آبیاری به این گیاه را بیشتر کرده و دچار کم آبی و علت خشک شدن درخت بید مجنون نشود.

در فصول سرد ممکن است تنه درخت بید مجنون دچار ترک خوردگی و شکاف شود. پس باید به دور تنه این گیاه نایلون پیچید تا از سرما محفوظ بماند.

خاک و مواد مغذی برای رشد بید مجنون

 رشد بید مجنون
خاک و مواد مغذی برای رشد بید مجنون

درخت بید مجنون یک خوبی دارد که می تواند در همه خاک ها رشد کند. خیلی نیازی به تغذیه خاصی هم ندارد. اما برای رشد بهتر این گیاه، بهتر است که با کود حیوانی آن را تغذیه نمایید. در نتیجه گلدهی بهتر و سلامت بیشتری از این درخت را شاهد خواهید بود.

هرس درخت بید مجنون

یکی از عوامل مهم در نگهداری ظاهری و سلامت درختان این است که به موقع هرس شود. اگر می خواهید برای شکل دهی این کار را انجام دهید، می توانید از همان ابتدا که نهال جوان است این کار را انجام دهید.

بهتر است در زمان پایان زمستان و قبل از زمان جوانه زنی، هرس درخت بید مجنون را انجام دهید. دقت داشته باشید که بیشتر از 30 درصد درخت هم نباید هرس شود. هرس خوب در درختان از علت خشک شدن درخت بید مجنون جلوگیری می کند.

بیماری ها و آفات درخت بید مجنون

از دلایل از بین رفتن درخت بید مجنون می توان به وجود آفات و بیماری در این درخت اشاره داشت. این درخت، گیاهی حشره خیز و آفات دوست است که آفاتی چون لاروهای بید، شپشک، کنه تار عنکبوت، شته به این گیاه حمله می کنند. اما مزیت این درخت این است که بسیار درختی مقاوم است و در برابر آفات از خود مقاومت خوبی را نشان می دهد.

بعد از خرید نهال باید تا یکسال آن را سم پاشی نمایید و بعد از گذشت این رمان دیگر درخت شما درگیر آفات و بیماری ها نخواهد شد.

خرید نهال بید مجنون

انواع نهال بید مجنون در نهالستان ها وجود دارند که می توانید خریداری نمایید. اما چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که باید نهال سالم و باکیفیتی را از نهالستان های معتبر خریداری نمایید.

نهالستان بهمن آبادی می تواند در ارتباط با خرید نهال و نهال میوه و نهال درختان زینتی مشاوره موثری به شما ارائه دهد.

سوالات متداول علت خشک شدن درخت بید مجنون

علت اصلی ضعف و از بین رفتن درخت بید مجنون چیست؟

کم آبی و گرمای زیاد از علل اصلی از بین رفتن و پژمرده شدن و خشک شدن درخت بید مجنون است. بهد از آن وجود بیماری های قارچی است که می تواند این گباه را از بین ببرد و بی حال کند.

چرا گاهی یک سمت از درخت بید مجنون شروع به خشک شدن می کند، در صورتیکه آبیاری خوبی هم دارد؟

باید نور کافی برای رشد این گیاه فراهم گردد. سایه اندازی هم می تواند از علل خشک شدنش باشد و البته وجود آفتی به نام شته هم امکان دارد.

بهترین مکان برای کاشت درخت بید مجنون کجاست؟

در کنار برکه ها و جوی اب بهترین مکان برای کاشت این گیاه است. این گیاه رطوبت دوست است و به آبیاری منظم و زیاد نیاز دارد. کم آبی می تواند باعث ایجاد بیماری و آفات در درخت بید مجنون شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *