علت خشک نشدن خاک گلدان

خشک نشدن خاک گلدان


علت خشک نشدن خاک گلدان

ویژگی های خاک گلدان با خاک باغچه و باغ و مزرعه فرق دارد. برای اینکه گیاهتان به خوبی در گلدان رشد داشته باشد . پژمرده نشود باید، خیلی خوب خاک گلدان را بشناسید. از دلایل مشکل در خاک گلدان خشک نشدن خاک گلدان است. در این مطلب درباره اینکه علت خشک نشدن خاک گلدان چیست می خوانیم.

بعد از اینکه ابیاری گیاه تمام شد، باید کم کم و به تدریج خاک ان خشک شود. گیاه هم دوست ندارد که مدت زمان طولانی در خاک رطوبت دار و خیس باشد و اصلا برایش خوب نیست. پس اگر خاک گلدان شما پس از ابیاری خشک نشد، بدانید علتی دارد که باید برطرف شود.

از دلایل مهمی که باعث کی شود خاک گلدان شما خشک نشود این است که خاک دارای زهکشی خوبی نیست و اب هم تبخیر نمی شود. پس باید تهویه و افزایش دما باشد تا خاک گلدان تبخیر شود. گلدان هم باید دارای سوراخ هایی باشد تا اب اضافی از ان خارج گردد.

زمان خشک شدن خاک گلدان

 خشک شدن خاک گلدان
زمان خشک شدن خاک گلدان

اگر خاک گلدان شما طول می کشد تا خشک شود هم دلایلی دارد. اما عمده علت خشک نشدن خاک گلدان به مواردی از زهکشی خاک و تبخیر نامناسب است. ممکن است هم که ابیاری شما برای گیاه بیش از اندازه است. در ادامه از مهم ترین دلایل خشک نشدن خاک گلدان می خوانیم.

نور کم در علت خشک نشدن خاک گلدان

اگر گیاه در مکانی کم نور قرار دارد، با اب کمتری هم نیاز دارد. پس اگر ابیاری انجام شود، خاک خشک نمی شود و مرطوب می ماند. اگر گیاه را به جایی پرنورتر برده، هم گیاه رشد بهتر و بیشتری خواهد داشت و هم خاک ان زودتر خشک می شود.

در نور کم اگر ابیاری زیاد انجام شود و خاک هم خشک نشود، گیاه از بین رفته و کم کم پژمرده خواهد شد. پس در جای کم نور، گیاه را بیش از اندازه ابیاری نفرمایید.

دمای پایین در نگهداری از گیاه

از علت خشک نشدن خاک گلدان می توان به دمای پایین هم اشاره داشت. وقتی دمای محیطی که گیاه در ان نگهداری می شود، کم باشد، باعث تبخیر نشدن اب می شود و خاک خیس می ماند. پی بهتر است برای نگهداری درست و اصولی از گیاه خود، دمای اتاق را بررسی نمایید و اندازه گیری کنید.

دمای پایین علاوه بر ای که باعث می شود خاک گلدان خشک نشود باعث از بین رفتن و پژمرده شدن گیاه هم می شود.

تهویه نامناسب در نگهداری از گیاه خانگی

نگهداری از گیاه خانگی
تهویه نامناسب در نگهداری از گیاه خانگی

اگر تهویه خوبی برای گیاه شما وجود نداشته باشد،سرعت تبخیر اب و خشک شدن خاک هم بسیار کم می شود. با قرار دادن فن و باز کردن پنجره ها می توان تهویه خوبی را برای گیاه ایجاد کرد و عمر گیاه را افزایش داد.

زهکشی نامناسب و ضعیف خاک گلدان

از علت خشک نشدن خاک گلدان می توان به نبود زهکشی نامناسب خاک گلدان دانست. پس باید خاکی را برای گلدان اهیه نمایید که دارای زهکشی باشد. استفاده از خاک های اماده باعث می شود که خاک مناسب برای گیاه استفاده شود.

اصلاحاتی غیر الی چون پرلیت و پوکه هم برای ایجاد زهکشی خوب در خاک گلدان مناسب است و ایده خوبی است. این کار باعث می شود تا خاک گلدان خیلی سریع خشک شود و گیاه از بین نرود. هم باعث می شود که اب اضافی خارج شود و هم ایجاد هوادهی خوبی برای خاک دارد. پس وجود خاک مناسب می تواند علت خشک نشدن خاک گلدان را از بین ببرد.

گلدان نامناسب برای گیاه

گلدان برای گیاه
گلدان نامناسب برای گیاه

از دیگر دلایل خشک نشدن خاک گلدان این است که گلدان مناسبی انتخاب نشده است. اگر گلدان ها سوراخ های زهکشی مناسبی نداشته باشند، خاک خشک نمی شود زیرا اب اضافی نمی تواند از گلدان خارج شود. پس گلدان شما باید دارای سوراخ های مناسبی در جهت خارج شدن اب داشته باشد.

اگر گلدان سوراخ هایی مناسب را برای زهکشی نداشته باشد، اب در کف گلدان جمع می شود و از ان خارج نمی شود.

استفاده از گلدان های بزرگ در نگهداری از گیاه

در گلدان‌هایی که بزرگ هستند، حجم بیشتری از خاک، آب بیشتری را در مقایسه با گلدان‌های کوچک تر در به خود جذب می کنند.. پس خیلی طول خواهد کشید تا خاک خشک شود. اما اگر به نسبت گلدان از گیاه بزرگ تر هم استفده نمایید، باعث می شود که گیاه اب بیشتر را جذب کند و خاک گلدان مرطوب و خیس نماند.

گلدان باید با اندازه گیاه تناسب داشته باشد و نه بزرگتر و نه کوچکتر باشد. ابن مورد برای نگهداری درست و اصولی از گیاه باید رعایت شود.

خشک شدن ارام خاک گلدان

اگر خاک گلدان با سرعت کمی خشک می شود نشانه این است که ریشه گباه بیش از اندازه مرطوب و خیس می ماند و باعث از بین رفتن ریشه و گیاه می شود.

ابیاری زیاد و مرطوب بودن خاک بیش از اندازه باعث می شود که ریشه بپوسد و در نتیجه نمی تواند مواد و املاح را به گیاه برساند.

ریشه برای زنده ماندن به اکسیژن و هوادهی نیاز دارد. پس برای اینکه ریشه از بین نرود نباید خاک مرطوب ماند.

در نهایت

در این مطلب درباره علت خشک نشدن خاک گلدان و نگهداری درست و انتخاب درست گلدان خواندیم. امید است با رعایت موارد فوق، گیاه خانگی شما همیشه شاداب و سلامت باشد. می توانید تجربیات خود را از خشک نشدن خاک گلدان با ما در میان بگذارید. برای خرید نهال از فروشگاه معتبر گیاهامی اقدام نمایید.

سوالات متداول علت خشک نشدن خاک گلدان

از مهم ترین دلایل خشک نشدن خاک گلدان چیست؟

از مهم ترین علت خشک نشدن خاک گلدان این است که خاک زهکشی خوبی ندارد.

ایا می توان خاک را با یشوار خشک کرد؟

اگر ابیاری بیش از حد انجام داده اید می توانید گیاه را از خاک جدا کرده و در محیطی خنگ خاک را با سشوار خشک نمایید.

اگر خاک بیش از اندازه مرطوب بماند چه می شود؟

مرطوب ماندن بیش از اندازه خاک باعث می شود که اکسیژن به ریشه نرسد و ریشه خشک شده و از بین برود. در نتیجه گیاه شما از بین خواهد رفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *