علت رشد نکردن درخت لیمو ترش من چیست؟

علت رشد نکردن درخت لیمو ترش


علت رشد نکردن درخت لیمو ترش من چیست؟

از آسانترین گونه های درختان برای کاشت و نگهداری، درخت لیمو ترش است. اما لیمو ترش گیاهی است که بسیار دمدمی مزاج است  و باید برای ثمر دادن آن از مدت ها قبل به آن رسیدگی و نگهداری کنید.  در این مقاله می خواهیم به علت رشد نکردن درخت لیمو ترش بپردازیم.

اگر شرایط خوب و نگهداری اصولی را از همان ابتدای خرید نهال و کاشت نهال داشته باشید. می توانید درخت سالم و پرباری را داشته باشید. پس باید تمام اصول درست نگهداری درباره لیمو ترش رعایت شود و کلا گیاه وسواسی و حساسی است.

درخت لیمو ترش، گیاهی اسن که همیشه گل و میوه دارد. برگریزان کمی هم دارد که به آن کم خزانپذیر هم می گویند. کشت این گیاه هم فقط در مناطق گرمسیر امکان دارد. این گیاه می تواند تا سال ها میوه و گل بدهد و بارروری خوبی داشته باشد.

لیمو ترش، میوه ای نیمه گرمسیری است. این گیاه حتما به یک دوره استراحت خنک نیاز دارد. باید هوای تازه در اختیارس باشد و دارای ثبات باشد. باید شرایط مطلوب و روتین باشد تا رشد خوب و ثمربخشی را داشته باشد. رشد بد در درخت لیمو از نقض رشد در شاخه ها و برگ های درختان ایجاد می شود.

نیاز دوره خواب در درخت لیمو

 دوره خواب در درخت لیمو
نیاز دوره خواب در درخت لیمو

درختان لیمو ممکن است بعد ار یک رشد خوب و پرقدرت، متوقف شده و ریزش برگ ها را به همراه داشته باشد. این اتفاق در دوره خواب زمستانی درخت لیمو ایجاد می شود. لیمو حتما یه یک دوره خنکی نیاز دارد. بین 7 تا 10 درجه و حداقل بین 14 تا 15 درجه دمای دوره استراحت درخت لیمو باید باشد.

در دوره استراحت، درخت لیمو به روشنایی بیشتر نیاز دارد تا کاهش نور در زمستان برایش جبران شود. درخت لیمو به آبیاری کم و رطوبتی مناسب احتیاج دارد. گرما و آبیاری زیاد باعث از بین رفتن درخت لیمو و اشکالات در رشد آن می شود.

مکان کاشت درخت لیمو ترش

از علت رشد نکردن درخت لیمو ترش ممکن است انتخاب نکردن مکان خوب برای رشد باشد.

بهترین خاک برای کاشت لیمو ترش این است که اسیدیته خاک بالاتر از عدد 7 نباشد و ضریب هدایت الکتریکی هم از یک و نیم میلی موس در میلی متر در خاک بیشتر نباشد. خاک مناسب کاشت لیمو باید زهکشی خیلی خوبی را داشته باشد.

 کاشت درخت لیمو ترش
مکان کاشت درخت لیمو ترش

پس از اینکه جای کاشت نهال میوه لیمو مشخص شد، باید خاک مرغوبی تهیه شود. از عوامل مهم در رشد گیاه لیمو، وجود خاک مرغوب است. خاک ماسه ای رودخانه ای به همراه کود پوسیده شده بستر خوبی برای کاشت درخت لیمو است. این خاک در چاله هایی که برای کاشت درخت لیمو حفر شده است، باید ریخته شود.

هرس کردن ریشه های درخت لیمو

قبل از اینکه نهال درخت لیمو را در چاله های حفر شده قرار دهید، باید ابتدا به هرس ریشه ها بپردازید. البته این کار خیلی مختصر انجام می شود و فقط برای تحریک کردن ریشه ها است. با این کار قسمت هایی از ریشه که آسیب دیده است هم درمان می شود. خوب است بخش های هوایی نهال هم هرس بشوند.

باید یک ساختار قوی و نیرومندی را برای درخت لیمو ایجاد نمایید. یعنی اینکه  3 تا 6 شاخه اصلی که در سمت های مختلف تنه درخت وجود دارد  و فاصله خوبی از یکدیگر هم دارند، انتخاب نمایید ودیگر شاخه ها و انشعابات درخت لیمو را از بین ببرید.

در مرحله بعدی در سن 3 تا 4 سالگی باید شاخه های در هم رفته و در هم فرورفته را مشخص کرد و هرس انجام داد. در این صورت از دلایل و علت رشد نکردن درخت لیمو ترش می توان جلوگیری کرد. با این کار هم مواد مغذی بیشتر به شاخه های پرثمر و هم نور بیشتری به میوه ها و درختان می رسد. این کار باعث تحریک رویشی در درختان و ریشه آن ها می شود.

فاصله مناسب برای کاشت نهال لیمو ترش

بهترین و مناسب ترین فاصله کاشت برای نهال لیمو ترش، 5 در 6 متر است. ردیف ها هم باید در امتداد شمالی جنوبی قرار بگیرند. اگر قیم هایی با اندازه و ارتفاع مناسب همراه با کاشت نهال لیمو ترش درون حفره ها قرار بگیرد، مراقبت خوبی از درختان می شود و یکی از دلایل و علت رشد نکردن درخت لیمو ترش از میدان حذف می گردد.

نوردهی و نیاز نوری درخت لیمو

برای کاشت درخت لیمو مکانی را انتخاب نمایید که حداقل 6 تا 8 ساعت در طول روز، آفتاب داشته باشد. اما این مورد را توجه داشته باشید که آفتاب زیاد و بیشتر از 12 ساعت، آن هم در مناطق گرمسیر باعث خشک شدن نوک شاخه ها و از بین رفتن درخت می شود. یخ زدگی و گل شدگی هم از علت رشد نکردن درخت لیمو ترش است.

کوددهی درخت لیمو ترش

کود درخت لیمو ترش
کوددهی درخت لیمو ترش

از عوامل مهم در زشد و بازدهی بهتر درختان، تغذیه و مواد مغذی در درختان است. اگر به نیازهای واقعی در خاک توجه نشود، کوددهی اصولی و متناسب با نیاز گیاه و درخت صورت نگیرد، علت رشد نکردن درخت لیمو ترش را رقم می زند.

بیماری درخت لیمو ترش

آفات و بیماری های زیادی باعث از بین رفتن و رشد بد در درخت لیمو می شود. شپشک، آردالود، تار عنکبوتی و شته ها و بسیاری دیگر از  افات این گیاه محسوب می شوند. اگر حشراتی وجود دارند که از ریشه درخت لیمو می مکند، باید سریع از بین بروند.

سوالات متداول علت رشد نکردن درخت لیمو ترش من چیست؟

هرس درخت لیمو در چه فصلی باید انجام شود؟

درخت لیمو باید قبل از فصل رشد و قبل از شروع فصل بهار، هرس کرد. شاخه های مرده و مریض را باید از بین برد.

زمان گلدهی درخت لیموترش چه زمانی است؟

درخت لیموترش همیشه میوه و گل دارد. اما میوه ها در اواخر پاییز و زمستان خیلی آبدارتر هستند. درخت لیمو ترش جوان میوه دهی بهتری دارد.

بهترین کود برای تغذیه نهال لیموترش چیست؟

برای تغذیه خوب و رشد خوب درخت لیمو می توان از کودهای مخصوص مرکبات برای نهال لیموترش استفاده کرد. باید دارای مواد ریز مغذی، روی، آهن و منگنز باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *