علت ریزش برگ یاس هلندی

نگهداری از یاس هلندی


اگر شما هم عاشق گل های زیبا و نگهداری از درختچه یاس هستید در این مطلب همراه ما باشید تا درباره علت ریزش برگ یاس هلندی با هم گپی بزنیم.

علت ریزش برگ یاس هلندی

درختچه زیبای یاس هلندی از درختچه هایی است که همیشه سبز است و نگهداری آسانی هم دارد. به همین علت علاقه مندان به گل و گیاه، اقدام به خرید این درختچه و نگهداری از آن می نمایند.

این درختچه گل هایی زیبا و بسیار معطر دارد. کقاوم است و در برابر کم آبی هم قابلیت زنده ماندن دارد. اما اگر یکسری نکات را در نگهداری این درختچه زیبا و پرطرفدار رعایت نفرمایید، ممکن است گیاه شما خشک شده و دچار ریزش برگ هایش گردد. در این مطلب درباره علت ریزش برگ یاس هلندی و نحوه صحیح نگهداری از آن موارد کاربردی می خوانیم.

نگهداری از یاس هلندی در علت ریزش برگ یاس هلندی

درختچه یاس هلندی
نگهداری از یاس هلندی

درختچه یاس را هم می توان در فضای بیرون از خانه و هم در گلدان هایی مناسب با اندازه بزرگ، نگهداری کرد. اگر گیاه یاس را در مکانی مناسب کاشت و نگهداری نمایید، می توانید هم از علت ریزش برگ یاس جلوگیری نمایید و هم تا سال های زیاد، این گیاه را داشته باشید.

نور مناسب برای درختچه یاس

برای اینکه گیاه یاس شما رشد خوبی داشته باشد و سالم و سرسبز باشد، باید در محیطی کاشت شود که نور خوب و کافی داشته باشد و هم خنک باشد. البته که این نکته را بدانید که آفتاب مستقیم هم برای این گیاه ضرر دارد. پس در جایی کاشت شود که از تابش مستقیم آفتاب، آن هم در ظهر، در امان باشد. آفتاب تند می تواند از علت ریزش برگ یاس باشد. برگ ها خشک می شوند و از بین می روند.

پس محیط متعادل و به دور از وزش باد سرد و تابش نور مستقیم بهترین محیط برای نگهداری از درختچه یاس است.

بهترین خاک برای نگهداری از یاس هلندس

نگهداری از یاس هلندس
بهترین خاک برای نگهداری از یاس هلندس

همان طور که به آن اشاره کردیم، نگهداری از درختچه یاس سخت نیست و در هر خاکی می تواند رشد خوبی داشته باشد و خیلی حساس و سخت گیر نیست. اما دو مورد را در خاک این گیاه باید دقت فرمایید. اولا اینکه خاک سبک بوده و دوما دارای زهکشی خوبی باشد.

از خاک های مناسب برای کاشت درختچه یاس می توان به خاک های اسیدی و خاک گلدان اشاره داشت. خاک گلدان هم غنی و سبک است و هم دارای زهکشی مناسب و خوبی برای نگهداری و کاشت گل یاس است.

اگر می خواهید گیاه شما رشد بهتری هم داشته باشد می توانید از کود پوسیده دامی و ماسه شسته شده استفاده کنید و قبل از کاشت نهال یاس، آن را به خاک اضافه نمایید. ماسه باید ماسه رودخانه باشد.

به طور کلی، درختچه یاس می تواند در خاک های اسیدی، قلیایی و خنثی رشد کند و سرسبز باشد.

بهترین دما برای نگهداری از یاس

برای اینکه برگ های یاس شما همیشه سالم و سرحال باشند باید دمای مناسب این گیاه را برای نگهداری اصولی از آن رعایت کنید. این گیاه در برابر دمای زیاد و کم هم می تواند مقاومت کند اما تحمل سرما و وزش باد سرد را ندارد. پس برای اینکه از علت ریزش برگ یاس در اثر سرما جلوگیری نمایید باید، در زمستان دور نهال و درختچه یاس خود را با پلاستیک بپوشانید تا در امان بماند.

زمان آبیاری و مقدار آبیاری درختچه یاس

 مقدار آبیاری درختچه یاس
زمان آبیاری و مقدار آبیاری درختچه یاس

در زمان رشد و گل دهی این گیاه به آبیاری نیاز مبرم دارد. یعنی می توان زمان آبیاری را از بهار تا تابستان تخمین زد. تقریبا با سرد شدن هوا بهتر است که مقدار آبیاری هم کم شود. در اواسط فصل پاییز تا اواخر زمستان، مقدار آبیاری این گیاه باید کاهش پیدا کند.

دمای آب برای آبیاری درختچه یاس باید معمولی و معتدل باشد. آب سرد و آب گرم می تواند از علت ریزش برگ یاس باشد. در واقع ریشه این گیاه با آبیاری با آی سرد و گرم، آسیب دیده و اذیت می شود. پس با آسیب ریشه برگ ها هم دامن گیر این اختلال می شوند.

زمان آبیاری برای درختچه یاس هنگامی باشد که گرمای هوا زیاد نباشد. مثلا در اوایل صبح و قبل از ظهر، بهترین زمان آبیاری درختچه یاس است. هنگام غروب هم زمان خوبی برای آبیاری در فصل تابستان و بهار است.

گیاه یاس مکان مرطوب را به خشک ترجیح می دهد. پس نگذارید که خاکش خشک شود. با دست می توانید چک کنید و اگر در خاک در حال خشک شدن است، ابیاری را انجام دهید. دقت داشته باشید که خیلی هم خاک نباید غرق در آب و رطوبت باشد. از علت ریزش برگ یاس هلندی می تواند، آبیاری زیاد باشد.

هرس کردن گیاه یاس

خوب است که در فصل رویش و هر ساله هرس انجام شود. اواخر تابستان بهترین زمان برای هرس است. درست بعد از زمان گلدهی این کار را انجام دهید.

 هرس باعث می شود تا گیاه شما رشد بهتری داشته باشد. باید شاخه های چوبی و خشک را هرس کرد تا گیاه بتواند، گلدهی داشته باشد. هرس کردن یاس از بالای گره ساقه اگر انجام شود، باعث رویش بهتر و گلدهی بهتر آن می شود.

یک نکته درباره هرس کردن گیاه یاس باید در نظر داشته باشید که، گلدهی در ساقه هرس شده ممکن است تا دو سال زمان ببرد. پس نگران نباشید.

در نهایت اینکه

برای اینکه از علت ریزش برگ یاس هلندی جلوگیری شود و گیاهتان سالم بماند، نکات اصولی و منحصر به فرد در نگهداری اش را رعایت نمایید. هر گیاه هر چه قدر هم که سازگار باشد، به نگهداری نیاز دارد. برای خرید نهال و درختچه های زینتی و انواع نهال میوه می توانید از نهالستان ایرانیان تری اقدام نمایید.

سوالات متداول علت ریزش برگ یاس هلندی

رطوبت مورد نیاز درختچه یاس چقدر است؟

رطوبت متوسط در محیط باغجه برای رشد خوب این گیاه کافی است.

هرس درختچه یاس در چه زمانی باید انجام شود؟

هرس گیاه چه در گلدان و چه در باغچه و فضای سبز، باید بعد از پایان دوران گلدهی یعنی اواخر تابستان  انجام شود.

بهترین مکان برای کاشت نهال یاس کجا است؟

در مکان های آفتاب گیر و دارای سایه باشد. بالکن های جنوبی و آفتابگیر هم محل خوبی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *