نحوه کاشت نهال زرشک

کاشت نهال زرشک


نحوه کاشت نهال زرشک

اگر قصد کاشت نهال زرشک را دارید در این مطلب همراه ما باشید تا با نکات مهم در نحوه کاشت نهال زرشک بیشتر آشنا شویم. کاشت نهال زرشک هم مانند هر نهال دیگری دارای شرایط و فوت و فن های خاص خودش است. پس حتما باید اصول درست این کار را بدانید تا درختی پربار و پرمحصول را داشته باشید.

زمان کاشت نهال زرشک

کاشت نهال زرشک
زمان کاشت نهال زرشک

اولین مورد که در کاشت نهال زرشک باید مورد توجه قرار گیرد، محل و زمین کاشت نهال است. باید زمین و خاک را برای کاشت نهال زرشک مساعد کرد. شاید از مهم ترین موارد در کاشت نهال زرشک، تهیه خاک و زمینی مناسب است.

وقتی زمین را با کودهای حیوانی و شیمیایی برای کاشت نهال آماده کردید، زمان مناسب برای کاشت را هم باید در نظر داشته باشید. در اخرای ماه آبان و ابتدای آذرماه بهترین زمان برای کاشت نهال زرشک است.

در خرید نهال هم دقت داشته باشید که آن نهالی را خریداری نمایید که ریشه بیشتری دارد. زیرا هر چه قدر که ریشه های نهال زرشک بیشتر باشد، درخت پربارتر و سبز تری خواهد شد. در هنگام جدا کردن نهال ها هم دقت داشته باشید تا نهال ها آسیب نبینند و خیلی اصولی و بدون ایجاد صدمه از هم جدا شوند.

نکات مهم در زمان کاشت نهال زرشک

وقتی زمان مناسب برای کاشت نهال زرشک را تعیین کردید و زمین هم آماده بود، نهال ها را آرام در خاک قرار دهید. آبیاری پس از کاشت نهال را هم فراموش نکنید.

دقت داشته لاشید که نهال ها در برابر باد و طوفان هم نباشند تا آسیب نبینند. مخصوصا حواستان به ریشه های نهال باشد تا باد آن ها را آسیب نزند.

مورد دیگری که در نحوه کاشت نهال زرشک باید اهمیت داده شود، فاصله کاشت نهال های زرشک از هم است. به طور معمول، نهال زرشک را با فاصله هایی چون 4*4 و 4*5 و 5*5 می کارند. تقریبا کاشت 500 درختچه در یک هکتار استاندارد است.

در مکان های سردسیر در هنگام کاشت نهال زرشک، مقداری کاه هم در گودال می ریزند. این کار باعث می شود تا ریشه های حساس در مقابل سرما از خود مقاومت بیشتر نشان دهند و یخ نزنند و سالم بمانند.

نگهداری از نهال زرشک بعد از کاشت

مراقبت از نهال زرشک
نگهداری از نهال زرشک بعد از کاشت

اگر در مکان کم باران کاشت نهال را انجام داده اید، برای نگهداری بهتر از نهال باید به مقدار آبیاری این درختچه بسیار توجه کنید. باید مقدار آب لازم را برای این گیاه در نظر داشته باشید. البته که در هنگام رشد و پس از رشد هم باید باز مورد ابیاری مورد توجه قرار گیرد.

از موارد مهم در نگهداری نهال زرشک پس از کاشت، همین آبیاری است. در این صورت است که مراقبت اصولی صورت گرفته است و می توانید در انتظار محصول خوب و پرباری باشید.

چگونگی تقویت خاک برای نهال زرشک

برای تقویت خاک در جهت کاشت نهال زرشک باید کود پوسیده حیوانی، کود ازته، کود فسفر و کود پتاس در درصدهای مشخص و معین به خاک اضافه گردد. زرشک نسبت به کود پتاس بسیار نیازمند است و هر ساله باید به خاکش اضافه شود.

اضافه کردن کودهای معدنی هم با آبیاری مصنوعی به خاک کاشت نهال، بسیار خوب است. کودهای معدنی بهتر است غلظت بیشتر از یک درصد را نداشته باشند تا ایجاد سوختگی و از بین رفتن برگ ها نباشد.

اگر امکان آبیاری خوب هم وجود دارد، کود سبز هم برای بهتر کردن خواص فیزیکی خاک بسیار کاربرد دارد. کود سبز برای گیاهانی که تولید برگ در آن ها زیاد می شود، بیشتر استفاده می شود، مانند چغندر.

هرس کردن درختچه زرشک

بریدن شاخه های فرسوده درخت زرشک
هرس کردن درختچه زرشک

نهال زرشک هم مانند دیگر درختان نیاز به هرس دارد تا رشد خوبی داشته باشد. هرس هم از جهت زیبایی و هم در جهت رشد خوب محصول و گیاه انجام می شود. برای اینکه درخت زرشک را هرس کنید انتخاب زمان مناسب بسیار اهمیت دارد و در اواخر ماه آبان تا بهمن، زمان خوبی برای این کار است.

در درخت زرشک، هر شاخه یکبار محصول می دهد. پس برای اینکه قوت درخت برای سال آینده حفظ گردد، خوب است در هنگام چیدن میوه ها، شاخه ها هم چیده شوند. زیرا این شاخه ها در سال آینده بار نخواهند داد. هر سال باید هرس درختچه زرشک اصولی انجام گرفته شود تا محصول دهی کاهش پیدا نکند.

وجود بیماری و آفت در درختچه زرشک

در نحوه کاشت نهال زرشک باید به مورد آفات و بیماری ها هم توجه شود. مثلا دقت کنید که درختچه ها در دور از مزارع گندم باشند تا دچار بیماری زنگ سیاه گندم نشوند. این بیماری برای درختچه زرشک زمانی اتفاق می افتد که در نزدیکی مزرعه گندم کاشته شود. از مهم ترین بیماری ها و آفات درختچه زرشک می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • سفیدک سطحی زرشک
  • شته زرشک که از آفات اصلی زرشک است.
  • پروانه انگشتری
  • مگس گیلاس
  • پروانه ابریشم باف ناجور

آیا نهال زرشک می تواند کم آبی را تحمل کند؟

درختچه زرشک نسبت به کم آبی، مقاومت از خود نشان می دهد. مقدار آبیاری درختچه زرشک به میزان انتظار شما از کیفیت و چگونگی محصول دارد. اگر زرشک پر آب و گوشتی می خواهید، ابیاری خوب و بیشتری نیاز دارد. دقت کنید که در زمان گلدهی، درخت زرشک را آبیاری نکنید. تا گل ها ریزش پیدا نکنند.

در نهایت اینکه

برای رشد خوب درختچه زرشک و محصول خوب باید نگهداری و کاشت نهال را با دقت و اصولی انجام دهید. البته که خرید نهال از نهالستان های معتبر هم در این باره بسیار اهمیت دارد. پس خرید نهال باکیفیت و نهال میوه از بهمن آبادی را فراموش نکنید.

سوالات متداول نحوه کاشت نهال زرشک

هرس کردن درختچه زرشک در رشدش چه تاثیری دارد؟

هرس کردن هم در حذف شاخه های اضافی و پیر، برگ ها و شاخه هایی که شاید دارای بیماری و آفت هستند خوب است و در جهت سلامتی گیاه انجم می گردد.

برداشت محصول بعد از کاشت درخت زرشک از چه سالی است؟

معمولا از سال پنجم کاشت نهال زرشک، برداشت محصول امکان دارد. تا قبل از سال 5 مقدار باردهی ناچیز است.

کاربرد کود سبز در تقویت خاک درخت زرشک چیست؟

اگر امکان آبیاری خوب هم وجود دارد، کود سبز هم برای بهتر کردن خواص فیزیکی خاک بسیار کاربرد دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *