چرا درخت پسته بار نمیدهد؟

بار ندادن درخت پسته


اگر چند سالی است که درخت پسته کاشته اید و بار نمی دهد و یا بارش بسیار کم است، در این مطلب همراه ما باشید تا جواب این سوال و مشکل که چرا درخت پسته بار نمیدهد؟ را بیابیم.

چرا درخت پسته بار نمیدهد؟

دلایل زیادی برای بار ندادن درخت پسته و پوکی درخت پسته وجود دارد. اما مهم ترین علت را می توان بخاطر نبود درخت نر در کنار درخت ماده دانست. برای وجود دانه های سالم و جنین کامل در دانه ها باید گرده نر وجود داشته باشد تا باعث رشد جنین درون دانه شود.

اگر درخت نر در بین درختان پسته ماده وجود نداشته باشد، جنینی که درون پسته ها وجود دارد از بین می رود و محصولی بارور نمی شود. پس از دلایل مهم اینکه درخت پسته بار نمی دهد عدم وجود درخت پسته نر می باشد.

یک مورد را خاطرنشان کنیم که در زمان کاشت نهال پسته، نر و ماده بودن درختان معلوم نمی شود و فقط در فصل بهار و گلدهی است که می توان متوحجه شد که کدام نهال ماده و کدام نر بوده است. در واقع زمان باز شدن گل ها است که می توان از نر بودن و ماده بودن درخت پسته اطمینان پیدا کرد.

درختان ماده از درختان نر دیرتر گل می دهند. در واقع درختان پسته تر بین 5 تا 7 روز زودتر به گل دهی می رسند. گلها در درختان نر به صورت خوشه ای هستند. هر خوشه دارای یک توده از گل می باشد. گل های درختان نر ، گلبرگ و کاسبرگ را ندارند و هر گل، 5 پرچم بیضی شکل دارد. این پرچم ها میله ای به رنگ سبز دارند.

گل ها در درختان پسته ماده خیلی تراکم ندارند و دیرتر هم باز می شوند. درخت ماده دیرتر از درخت پسته نر به گلدهی می رسد. رنگ گل ها در درخت ماده، سبزرنگ است و تا دو روز این رنگ سبز را دارند. اگر در مدت این دو روز گرده نر به آن ها نرسد، جنین درون دانه خشک شده و از بین می رود. در نتیجه می توان فهمید که چرا درخت پسته بار نمیدهد؟

اما با رسیدن گرده نر عمل لقاح انجام می شود و گل ماده رشد کرده و دانه ها بزرگ می شوند. کم کم گل ماده به رنگ بنفش نزدیک می شود.

عوامل مهم در گرده افشانی درختان پسته

گرده افشانی درختان پسته
عوامل مهم در گرده افشانی درختان پسته

در عمل گرده افشانی و رسیدن گرده نر به گل های ماده هیچ عاملی جز باد نمی تواند نقش داشته باشد. حتی زنبورها و حشرات هم کاربردی در این کار ندارند.

با ورزش باد با سرعت 10 کیلومتر در ساعت، بیشترین تاثیر در گرده افشانی درختان پسته ایجاد می شود.  

بارندگی و پوکی دانه های پسته

از عوامل مهم در اینکه چرا درخت پسته بار نمیدهد این است که بارندگی در زمان گرده افشانی ایجاد شود. بارندگی که در زمان گرده افشانی رخ دهد، باعث شستن گرده های نر می شود و لقاحی صورت نمی گیرد. دانه ها پوک می شوند و جنین داخال دانهها هم از بین می رود. پس بارندگی در زمان گرده افشانی از دلایل بار ندادن درختان پسته است.

تشخیص درختان پسته نر از ماده

چگونگی تشخیص درختان پسته نر از ماده
تشخیص درختان پسته نر از ماده

از راه های تشخیص درختان پسته نر و ماده این است که درختان پسته نر، رشد عمودی خوبی دارند و تقریبا یک سر و گردن از درختان پسته ماده بالاتر هستند. البته این راه تشخیص درختان نر و درختان ماده همیشه امکان پذیر نیست و فقط در جاهایی که تراکم درختان پسته زیاد است، ممکن می باشد.

عدم تامین نیاز سرمایی درختان پسته

از دلایل اینکه چرا درخت پسته بار نمیدهد می تواند این باشد که نیازهای سرمایی درختان پسته تامین نشود. درختان پسته نیازمند طی زمانی در دمایی زیر 7 درجه سانتی گراد هستند. نیاز سرمایی از عوامل رشد و باردهی درختان پسته می باشد که با توجه به رقم هر درخت متفاوت است. مثلا در رقم فندقی حدود 600 ساعت و در رقم اکبری در حدود 1200 ساعت است.

اگر نیاز سرمایی در زمستان برای درختان پسته مهیا نگردد. شاهد باز شدن جوانه های گل به طور نامنظم و به تاخیر در رشد آن ها می شویم.

تغذیه نامناسب در درختان پسته

تغذیه در درختان پسته
تغذیه نامناسب در درختان پسته

تنش تغذیه ای و وجود خشکی هم می تواند از عوامل این باشد که چرا درخت پسته بار نمیدهد؟

وقتی رسیدگی خوب و کاملی در درختان پسته وجود نداشته باشد و آبیاری منظم و اصولی انجام نگیرد، هرس کردن اصولی و به موقع نباشد، مسلم است که درختان پسته باردهی ندارند و یا باردهی ضعیفی دارند.

وجود آفات و عدم رسیدگی باعث می شود که پسیل در باغ ایجاد نشود و مغز پسته ها خشک شوند. حتی باعث ریزش جوانه های درختان پسته هم می شود. پوکی در مغز پسته دو زمان دارد. یکی اینکه در زمان گلدهی درخت در اوایل فروردین ماه ایجاد می شود ودیگری اینکه بخاطر کمبود مواد غذایی در درختان پسته به وجود می آید.

وجود لایه های سخت نفوذ ناپذیر در زمین

از دلایل مهم دیگر در اینکه چرا درخت پسته بار نمیدهد؟ این است که لایه های سخت نفوذ ناپذیر و مخصوصل لایه های آهکی در عمق زمبن وجود داشته باشد. این عامل خشکیده شدن درختان پسته پس از چند سال می شود.

از دلایل این اتفاق هم می تواند آسیب رسیدن به ریشه ها باشد. هم اینکه ریشه نمی توانند خوب رشد کنند و کمبود تهویه برای ریشه ها ایجاد می شود. با از بین رفتن ریشه ها هم خشکی در درختان ایجاد می شود.

در نهایت

برای اینکه باردهی خوبی را از درختان پسته خود داشته باشید، ابتدا خرید نهال را از رقم های باکیفیت و مناسب با شرایط اقلیمی انجام دهید. نگهداری خوب و اصولی داشته باشید و هرس اصولی را به موقع انجام دهید. برای خرید نهال سالم و باکیفیت از طریق وبسایت ایرانیان با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول چرا درخت پسته بار نمیدهد؟

آیا سازگاری با شرایط اقلیمی در باردهی درخت پسته اهمیت دارد؟

عدم سازگاری و مناسب نبودن شرایط اقلیمی از عوامل مهم در بار ندادن درختان پسته است.

آیا میزان تابش نور خورشید می تواند از دلایل بار ندادن درخت پسته شود؟

در اثر تابش شدید نور خورشید، در زمان رشد مغز جنین میوه های درختان پسته، درگیرآفتاب سوختگی شده و جنین می میرد. در نتیجه دانه ها پوک و نیمه مغز می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *