کاشت و مراقبت از نهال زیتون

مراقبت از نهال زیتون


از زمان های قدیم از درخت زیتون به عنوان نماد صلح و ثروت برای کشور های متعددی یاد برده می شد. زیتون از تاریخچه ای طولانی برخوردار است و ما قصد داریم تا در این مقاله همه چیز درباره ی کاشت و مراقبت از نهال زیتون را برای شما توضیح دهیم.

معرفی نهال زیتون

میوه ی زیتون با نام اولئا که از خانواده ای به نام اولئاسه در اروپا زندگی می کردند آمده است. نهال زیتون دارای 20 نوع گونه ی متفاوت از خانواده ی زیتونیان است. قدمت درخت زیتون به 3 هزار سال پیش قبل از مسیح برمی گردد. نهال های زیتون در مناطق گرم و نیمه گرم بسیار عالی رشد کرده و محصول می دهد. سوریه و جنوب ترکیه، جزء بهترین نواحی برای کاشت درخت زیتون به حساب می آیند.

کاشت و مراقبت از نهال زیتون
معرفی نهال زیتون

نهال زیتون دارای چه جور مشخصات ظاهری است؟

بدنه ی درخت زیتون هیچگاه به صورت عمود و صاف نیست، بلکه همراه با برجستگی های متعدد و همچنین به صورت کج رشد می کند. از چوب درخت زیتون هم استفاده های زیاد و متعددی می شود به دلیل سخت بودن و داشتن مقاومت بالا و همچنین جلا پذیر است که می توان از این چوب ها در تولید اشیاء چوبی منحصر به فرد استفاده کرد.

برگ های درخت زیتون به نحوی طراحی شده است که در مقابل آب و هوای گرم مقاومت داشته باشند. به این صورت که برگ این نوع درختان به صورت باریک، ضخیم و به رنگ سبز تیره است که روی سطح آن صاف بوده اما زیر آن کرک هایی تعبیه شده که مانع از تبخیر آب موجود در برگ می شود.

آب و هوای مناسب برای کاشت و مراقبت از نهال زیتون

نهال زیتون در شرایطی می تواند رشد کند که تابستون های آن منطقه طولانی و به صورت گرم و خشک بوده و همچنین زمستان هایی کوتاه و معتدل داشته باشد. درختان زیتون از نوع نیمه گرمسیری بوده در نتیجه به سرمای شدید بسیار حساس است، اما در هر دوره ای از رشد گیاه حساسیت آن فرق دارد. دمای بیدار شدن درخت زیتون برابر 10 تا 13 درجه سانتی گراد و همچنین در 15 درجه اندام های رویشی ای که در گیاه وجود دارد رشد می کند. شکوفه های درخت زیتون در دما های بین 21 تا 68 درجه سانتی گراد بوجود می آیند. اما بهترین دمای برای رشد درخت زیتون در طی سال برابر 16 تا 20 درجه سانتی گراد است. گرده افشانی برای درخت زیتون امری حیاتی است که توسط نسیم و یا باد های ملایم باید تامین شود. علاوه بر این رطوبت برای درختان زیتون ضرر دارد.

خاک مناسب برای کاشت و مراقبت از نهال زیتون

بهترین خاک برای نهال زیتون خاکی است که میزان اسیدی بودن آن یا ph آن بین 5.6 تا 2.8 باشد. زمانی که در خاک پس از آبیاری حالت آب گرفتگی پیدا می کند، این نوع خاک ها مناسب نمی باشند که به این خاصیت زهکشی آب می گویند. در نتیجه خاکی برای کاشت نهال زیتون مناسب است که زهکشی آب خیلی خوبی داشته باشد. رشد نهال زیتون در خاک هایی که سنگلاخ دارند و عمق آن کم است، محصولات کمی به ما می دهد.

کاشت و مراقبت از نهال زیتون
خاک مناسب برای کاشت و مراقبت از نهال زیتون

آبیاری برای کاشت و مراقبت از نهال زیتون

نهال زیتون به نسبت نهال های دیگر کم توقع تر و نیاز کمتری به آب دارد اما با این حال به ازای هر هکتار نهال زیتون باید حدودا 5500 تا 6000 متر مکعب آب برسد. این حجم بالا آب به دلیل وجود تبخیر و گرمای زیاد مناطقی است که زیتون درون آن می تواند رشد کند. به طور متوسط منطقه ای برای کاشت نهال زیتون خوب است که 400 تا 600 میلی لیتر در آنجا بارندگی باشد.

آفات موجود در درخت زیتون

  • شپشک سیاه
  • پروانه برگخوار
  • پروانه چوبخوار درخت زیتون
  • کنه گالی
  • مگس میوه
  • بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی
  • بیماری لکه های طاووسی
  • بیماری پوسیده شدن قلمه های دارای ریشه

کوددهی، کاشت و مراقبت از نهال زیتون

کوددهی تاثیر خیلی زیادی بر رشد نهال زیتون دارد و کود ازته بسیار مناسب برای بدست آوردن زیتون هایی درشت دارد. درنتیجه باید حتما در طی سال پای درختان ریخته شود تا محصول ما بیشتر و بزرگتر شود.

برداشت زیتون

نحوه ی جمع آوری زیتون بر اساس کاربرد و نحوه ی استفاده متفاوت است. مثلا برای کنسروی باید حتما دانه دانه از شاخه ی درختان چیده شود تا کیفیتی مطلوب داشته باشد. ولی برای تولید روغن زیتون، برای چیدن زیتون ها معمولا یا به درخت ضربه زده و یا با دست کشیدن روی شاخه ها، زیتون ها را برداشت میکنند. این روش ها ممکن است به شاخه های درخت آسیب زده و موجب کم شدن محصولات سال بعد شود که ما این روش های آسیب زا را پیشنهاد نمی کنیم.

کاشت و مراقبت از نهال زیتون
برداشت زیتون

نحوه کاشت نهال زیتون در کشاورزی

بهترین زمان کاشت نهال زیتون از ماه آبان تا فروردین است. در منطقه هایی دمای زمستان آنجا معتدل است هرچه زودتر باید نهال کاشته شود و همچنین اگر زمستان آن منطقه سرمای زیادی وجود دارد بهتر است صبر شود تا سرمای هوا کاهش پیدا کرده و سپس اقدام به کاشت نهال زیتون کنند.

نحوه کاشت هسته زیتون در منزل

برای کاشت هسته ی زیتون در منزل شما حتما نیاز به یک بالکن و یا جایی که به آنجا آفتاب زیادی بخورد، البته باید به شرایط اقلیمی زندگی خود هم توجه کنید که گرم و خشک باشد. و همینطور این را هم توجه داشته باشید که تنها هسته ای مناسب کاشتن در خانه است که اولا رسیده باشد و دوما بلافاصله پس از چیده شدن از درخت کاشته شود.

شما باید تمام گوشت آن را از هسته جدا کرده و سپس با یک چاقوی تیز یک شکاف کوچک روی قسمت گرد هسته ایجاد کنید سپس هسته را به مدت یک شبانه روز در خواب بگذارید خیس بخورد. سپس هسته  ها را درون خاک کمپوست که یک بخش آن کمی ماسه ی درشت است بریزید به طول 3 تا 5 سانتی متر و حتما با آب پاش خاک را مرطوب کنید. این را هم در نظر داشته باشد که جوانه زدن هسته ی زیتون حداقل یک ماه طول می کشد.

جمع بندی درباره ی کاشت و مراقبت از نهال زیتون

ما در این مقاله به بررسی اطلاعات مرتبط به کاشت و مراقبت از نهال پرداختیم و سپس درباره ی مشخصات ظاهری درخت زیتون و آب و هوای مناسب رشد نهال زیتون و همچنین درباره ی نحوه ی انتخاب خاک درخت زیتون و نحوه ی آبیاری کردن آن توضیحات جامعی را دادیم. و در آخر نحوه کاشت و برداشت زیتون را برایتان توضیح دادیم.

سوالات متداول درباره ی کاشت و مراقبت از نهال زیتون

  1. چرا درخت زیتون ما هیچ گونه میوه ای نمی دهد؟
    دلایل متفاوتی وجود دارد که موجب میوه ندادن درخت شما شود از جمله سرمای شدید، خاک نامناسب، نبود نور کافی خورشید و بیش از حد اسیدی بودن خاک درخت.
  2. درخت زیتون در چه فصلی میوه می تواند بدهد؟
    در فصل پاییز ما می توانیم شاهد میوه دادن درخت زیتون باشیم و اگر زیاد روی شاخه های درخت بماند باعث ایجاد رنگ سیاه روی زیتون می شود. اگر شما به دنبال یک زیتون خوشمزه هستید، حتما باید زیتون ها را درون آب نمک قرار دهید تا مزه ی آن بهتر شود.
  3. به چه میزان باید به درخت زیتون آب بدهیم؟
    درخت زیتون به نحوی است که کم آبی را بهتر می تواند تحمل کند تا آبیاری بیش از اندازه را. شما می توانید در فصل زمستان به درخت خود آب ندهید اما باید حواستان باشد که هر از چندگاهی درخت خود را چک کرده و در صورت نیاز اگر حس کردید کمی خشک شده است می توانید خیلی کم به آن آب بدهید.

آدرس و شماره تلفن نهالستان بهمن آبادی

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *