کود تقویت گلهای آپارتمانی

تقویت گلهای آپارتمانی


کود تقویت گلهای آپارتمانی

از نیازهای اساسی و مهم برای گیاهان زینتی و اپارتمانی، استفاده از کود تقویت گلهای آپارتمانی است. از مهم ترین مواد مغذی که برای رشد گیاهان زینتی لازم است می توان به نیتروژن، فسفر و پتاسیم اشاره داشت. کم و یا زیاد شدن هر کدام از این عناصر تغییراتی در رشد و نگهداری از گیاهان آپارتمانی ایجاد می کنند.

مواد و عناصر دیگری هم هستند که در رشد و تقویت گیاهان تاثیرگذار هستند و از آن ها می توان به آهن و منیزیم و کلسیم اشاره داشت. هر کدام از این مواد اگر در گیاهان کم باشند و به مقدار لازم وجود نداشته باشند، نواقصی در رشد گیاه ایجاد می کنند. در ادامه با این آسیب ها در اثر کمبود مواد غذایی و کود تقویت گلهای آپارتمانی بیشتر می خوانیم.

تاثیر کمبود نیتروژن در گلهای آپارتمانی

 کمبود نیتروژن در گلهای آپارتمانی
تاثیر کمبود نیتروژن در گلهای آپارتمانی

از عناصر مهم در رشد و نمو گیاهان وجود نیتروژن است. نیتروژن در دو چرخه مهم از گیاهان باید وجود داشته باشد و بسیار حیاتی است. یک چرخه چرخه فتوسنتز است و دیگری چرخه پروتئین های ساختاری برای گیاهان هستند.

وجود نیتروژن در چرخه فتوسنتز

در عمل فتوسنتز که گیاه به قند و دی اکسیدکربن و انرژی تبدیل شده و این ها نیازهای اساسی یک گیاه برای رشد است. عنصر اصلی تشکیل کلروفیل در گیاه برای انجام فتوسنتز با وجود نیتروژن ایجاد می شود. پس با تامین نیتروژن مورد نیاز برای گیاهان می توان رشد گیاه را بیشتر نمود.

نیتروژن در چرخه پروتئین های ساختاری برای گیاهان

می دانیم که نیتروژن واحد سازنده آمینو اسید هایی است که خود سازنده پروئتین ها در گیاهان هستند. این پروئین ها ساختار گیاه را حفظ می کنند و از پژمرده شدن و از بین رفتن گیاهان جلوگیری می کند.

نقش عناصر در کوددهی و تقویت گیاهان آپارتمانی

همان گونه که در بالا اشاره کردیم وجود سه عنصر نیتروژن و فسفر و پتاسیم برای گیاه لازم است. این عناصر از دسته درشت مغذی ها هستند و در رشد گیاهان آپارتمانی هم بسیار بسیار اهمیت دارند. نوع و مقدار مصرف این عناصر در کودها باید مشخص شده و استاندارد باشند.

وجود ریزمغذی ها در کوددهی و تقویت گیاهان خانگی

کوددهی و تقویت گیاهان خانگی
وجود ریزمغذی ها در کوددهی و تقویت گیاهان خانگی

گیاهان آپارتمانی برای رشد خود به ریزمغذی ها هم نیاز دارند اما با مقدار کمتر احتیاج دارند. دقت داشته باشید که خاک و کود گیاهان نباید خیلی از ریزمغذی ها پر باشد. زیرا باعث پژمرده شدن و از بین رفتن گیاهان و گل های آپارتمانی می شود. پس در کود تقویت گلهای آپارتمانی باید مقدار عناصر مشخص باشد.

مهم ترین عناصر از ریزمغذی ها برای گیاهان و گل های اپارتمانی

از عناصر مهمی که باید در رشد و تقویت گیاهان استفاده کرد باید به کلسیم و منیزیم و سولفور و گوگرد اشاره داشت.

کلسیم که یک ریزمغذی است، وجودش برای رشد سلول و ایجاد دیواره سلولی و حمل و نقل مواد معدنی و نگهداری از آنها در گیاهان و گل های خانگی و آپارتمانی بسیار واجب است.

منیزیم هم هسته اصلی مولکول های کلروفیل است که برای انجام هر چه بهتر عمل فتوسنتز لازم می باشد.

از گوگرد هم برای بافت و سنتز پروتئین استفاده می شود. پس یک عضو مهم از کلروفیل است. وجود گوگرد در گیاه باعث می شود مه استفاده از نیتروژن بهینه تر باشد.

انواع کود برای گلهای آپارتمانی

خرید کود برای گلهای آپارتمانی
انواع کود برای گلهای آپارتمانی

برای همه گل ها و گیاهان آپارتمانی، دو نوع کود است که مورد استفاده قرار می گیرد. با این دو نوع کود، گیاه می تواند رشد بسیار خوبی داشته باشد و همیشه سالم و استوار باشد.

البته برای گیاهان اکسیژن ساز خانگی و تصفیه کننده هوا خیلی مهم نیست که از چه کودی استفاده می شود.

استفاده از کودهای شیمیایی برای رشد گیاهان

از کود تقویت گلهای آپارتمانی می توان به کودهای شیمیایی اشاره داشت. این نوع کودها در آزمایشگاه با دقت و بررسی علمی تهیه می شوند. میزان و مقدار عناصر استفاده شده در این نوع کودها به طور دقیق مشخص است و به همین علت استفاده از این کودها بسیار رایج است.

کودهای شیمیایی هزینه کمتری دارند و ارزان تر هستند. عملکرد این نوع کودها بسیار سریع است و نیاز گیاهان را برطرف می کند. کودهای شیمیایی باید دارای عناصر مشخصی از ریزمغذی ها و درشت مغذی ها باشد.

مقدار مصرف از کود شیمیایی برای گیاهان باید مشخص باشد و زیاد و کم آن برای گیاهان ضرر دارد. مصرف بیش از اندازه از کود شیمیایی باعث زرد شدن برگ ها و یا قهوه ای شدن ان ها و از بین رفتن گیاه می شود.

استفاده از کودهای آلی برای گیاهان خانگی

در کود تقویت گلهای آپارتمانی می توان از کودهای آلی استفاده کرد که مقدار بیشتری کمپوست را در خود دارند. این کودها به طور طبیعی برای گیاهان ساخته می شوند که خیلی راحت هم قابلیت جذب شدن را برای گیاهان دارند. این کودها سه عنصر NPK را با غلظت کمتری در اختیار گیاهان قرار می دهند. پس احتمال اینکه برای گیاه آسیبی پیش آید بسیار کم است.

در نهایت اینکه

برای تهیه کود تقویت گلهای آپارتمانی ابتدا نیاز گیاه خود را بشناسید می توانید در ایت باره از کارشناسان هم کمک بخواهید و مشاوره داشته باشید. میزان و مقدار عناصر موجود در کودها و زمان کوددهی به گیه در رشد و سلامت گیاه بسیار اهمیت دارد. برای خرید نهال هم می توانید از ایرانیان تری اقدام نمایید.

سوالات متداول کود تقویت گلهای آپارتمانی

محبوبیت استفاده از کودهای شیمیایی به چه علت است؟

میزان و مقدار عناصر استفاده شده در این نوع کودها به طور دقیق مشخص است و به همین علت استفاده از این کودها بسیار رایج است.

مزیت استفاده از کودهای آلی برای گیاهان چیست؟

این کودها به طور طبیعی برای گیاهان ساخته می شوند که خیلی راحت هم قابلیت جذب شدن را برای گیاهان دارند.

اهمیت وجود نیتروژن در گیاهان برای چیست؟

عنصر اصلی تشکیل کلروفیل در گیاه برای انجام فتوسنتز با وجود نیتروژن ایجاد می شود. پس با تامین نیتروژن مورد نیاز برای گیاهان می توان رشد گیاه را بیشتر نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *