این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با گیاه فیکوس الاستیکا آشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

نام انگلیسی: Rubber plant

 

نام علمی:Ficus elastica

 

-گیاه فیکوس الاستیکا بومی هند و اندونزی و از خانواده موراسه می باشد.

 

-گیاهی بسیار مقاوم و زیبا است که به صورت درختچه ای رشد می کند و جلوه ای زیبا به فضای شما می بخشد. فیکوس الاستیکا در خواستگاهش تا ارتفاع زیادی رشد می کند و به درخت بزرگ تبدیل می شود.

 

-فیکوس الاستیکا برگ های پهن و چرمی شکل در رنگ های مختلف دارد.

 

-از شیره فیکوس الاستیکا برای ساخت لاستیک استفاده می کنند. این شیره با زخم شدن تنه گیاه تولید می شود.

 

خاک:

-خاک مناسب گیاه فیکوس الاستیکا خاکی است که حاوی کمپوست باشد.

 

 

آبیاری:

-برای آبیاری این گیاه بهتر است بین دو مرتبه آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. دقت داشته باشید که خاک غرقابی نشود چرا که به مرور زمان ریشه گیاه پوسیده می شود . تشنگی شدید گیاه باعث آویزان شدن و لوله شدن برگ ها می شود که برای رفع مشکل آن به مدت ۱۵دقیقه گیاه را در است پر از آب قرار بدهید.

 

 

نور:

-این گیاه نیازی نوری متوسط و آفتاب غیر مستقیم دارد. این گیاه در سایه و نور خیلی کم و همچنین در آفتاب مستقیم آسیب می بیند به طوریکه نور کم باعث ریزش برگ ها و نور شدید باعث بی رنگ شدن برگ ها می شود.

 

 

دما:

-مناسب ترین دما برای رشد فیکوس الاستیکا بین ۱۸ تا ۲۸درجه سانتی گراد است. این گیاه می تواند دما را تا ۱۵ و ۳۰درجه تحمل کند. تغییرات ناگهانی دما باعث ریزش برگ ها و هوا سرد باعث سیاه شدن برگ ها می شود.

 

کوددهی:

-برای کوددهی فیکوس الاستیکا می توانید از کود مخصوص استفاده کنید.توجه داشته باشید که حتما طبق دستورالعمل استفاده شود.

 

 

رطوبت:

-به چند طریق می توانید رطوبت فیکوس الاستیکا را تامین کنید. یکی از این راه ها ایجاد جزیره است. جزیره به معنی آن است که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگریزه بریزید و گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید اما گلدان با آب در تماس نباشد . به این طرق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه می‌رسد . همچنین می‌توانید از غبارپاشی یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار گلدان رطوبت گیاه را تامین کنید. غبارپاشی زیر نور مستقیم خورشید باعث ایجاد لکه های سوخته روی برگ گیاه می شود.

 

 

تعویض گلدان:

-تا زمانیکه ریشه گیاه از خاک بیرون نزند لازم به تعویض گلدان نیست.

 

 

تمیز کردن برگ ها:

-برای تمیز کردن برگ ها می توانید از پارچه پنبه ای یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. استفاده از مواد شیمیایی براق کننده برای گیاه مضر است و بهتر است استفاده نکنید.

 

 

هرس:

-برای هرس فیکوس الاستیکا در فصل های رشد( بهار و تابستان) اقدام کنید. همچنین برای این کار ساقه های بیش از اندازه بلند یا ساقه های خارج از فرم را کوتاه یا قطع کنید. دقت کنید که ساقه ها را بیش از حد کوتاه نکنید زیرا ممکن است باعث وقفه طولانی در رشد گیاه شود.برای برش شاخه های اضافی برش را از بالای یک گره (ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه) بزنید.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *