انواع گیاهان پوششی در فضای سبز

انواع گیاهان پوششی در فضای سبز: گیاهانی هستند کوتاه قامت و سریع الرشد که حداکثر رشد طولی آنها یک متر می باشد. این گیاهان نسبت به مواد غذایی پرتوقع نبوده و آب زیادی لازم ندارند. مانع از رشد علف های هرز می شوند و به این ترتیب ضمن رقابت با علف های هرز ، یک نوع مالچ طبیعی بر روی سطح زمین ایجاد می کنند .

در این مقاله قصد داریم به معرفی گیاهان پوششی در فضای سبز بپردازیم.

لیپیا

خرید لیپیا

گیاه چندساله علفی است، رشد سریع دارد و ارتفاع آن به 30الی 90 سانتی مترمیرسد.9ماه سال برگ دارد و در زمستان خشک می شود.مناسب مناطق معتدل است و نسبت به کم آبی مقاوم است وخاک سبک بازهکش خوب را می پسندد. دارای گل های ریز فراوانی است در9 ماه سال. نسبت به پاخوری نیزمقاوم است.


خریدلیپیا

خریدلیپیا


مریم گلی

خرید مریم گلی

خرید مریم گلی

گیاهی است چندساله و علفی.ارتفاع آن بین 50 الی 80 سانتی متر است. نیاز به خاک حاصلخیز و غنی دارد. هوای گرم و خشک را می پسندد و مقاومتش در برابر گرما زیاد است.



فلاریس

خرید فلاریس

خرید فلاریس

فالاریس گیاهی علفی و یکساله است . ارتفاع آن به 30 الی 130 سانتی متر می رسد و از خانواده گندمیان می باشد. فضای مناسب برای رشد فالاریس باید آفتابی یا نیم سایه باشد، نیاز آبی متوسط دارد و همیشه سبز است . نسبت به گرما و خشکی مقاوم است . خاک مناسب آن ، خاک های مرطوب می باشد. تکثیر فالاریس از طریق بذر می باشد.


فستوکا

خرید فستوکا

خرید فستوکا

فستوکا گیاهی علفی ، چندساله و بسیار مقاوم است.  برگهای آن سوزنی شکل است و رنگ آن درفصل های مختلف سال تغییر میکند در بهار به رنگ آبی مایل به نقره ای، در تابستان به رنگ آبی سبز، در پاییز به رنگ سبز تیره و در زمستان سبز مایل به قهوه ای میشود. همیشه سبز است و علاوه بر اسفاده زینتی می تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از فرسایش خاک باشد. نسبت  به پاخوری مقاومت خوبی ندارد و نباید زیاد روی آن راه رفت.


چمن یال اسبی

چمن یال اسبی گیاهی دائمی و همیشه سبز است . برگ های آن سبز تیره می باشد و ارتفاع آن تا 30 سانتی متر می رسد. مقاوم تا نیمه مقاوم به سرما است و خاک آن باید زهکشی شده باشد. محل کاشت باید سایه تا نیمه سایه باشد. به خشکی مقاوم  است اما آبیاری منظم باعث رشد خوب چمن یال اسبی می شود. تکثیر آن از طریق تقسیم بوته در بهار یا کشت بذر در پاییز صورت می گیرد.



لیزوماکیا

لیزوماکیا گیاهی است همیشه سبز و چندساله . ارتفاع آن حداکثر به 5 سانتی متر می رسد. خاک موردنیاز آن غنی از مواد آلی ، مرطوب و با زهکشی خوب است. در محل آفتابی تا نیم سایه به خوبی رشد می کند. در شرایط سرد گیاه از بین میرود و در بهار مجدد رشد میکند. در زیر نور آفتاب ، برگ ها رنگ زرد طلایی دارند و در سایه به رنگ سبز هستند.

فرانکینیا

فرانکینیا گیاهي همیشه سبز و مناسب مناطق گرمسیری کم آب است . گیاهی پوششی با ریشه های محکم و عمیق است. مقاومت کمی در برابر پاخوری دارد. در فصل سرد رشدش کم می شود و رنگش به قرمز تغییر می کند و در بهار مجدد سبز رنگ می شود.ارتفاع آن بین 10 الی 5 سانتی متر است. نیاز نوری آفتاب کامل تا سایه آفتاب می باشد. شرایط محیطی فرانکینیا اقلیم معتدل و سرد و نسبت به خشکی تا حدودی مقاوم است.

اسطوخودوس(لاوان)

اسطوخودوس گیاهی است چندساله و همیشه سبز که ارتفاع آن به 45 الی 90 سانتی متر میرسد. نیاز نوری آن آفتاب کامل می باشد و شرایط اقلیمی گرم و خشک را می پسندد. این گیاه عطر و رنگ فوق العاده ای دارد.اسطوخودوس نباید در خاک خیس باشد، این گیاه باید در مکانی نسبتا خشک پرورش یابد و رطوبت زیاد را دوست ندارد.در خاک های فقیر و آهکی به سادگی رشد میکند ولی برای اینکه گیاه خوبی داشته باشید خاک باید شخم زده و کوددار باشد


پاپیتال

پاپیتال گیاهی بالارونده و همیشه سبز است.به دلیل داشتن ریشههای هوایی توانایی اتصال به سطوح را دارد و در صورت در دسترس  بودن تکیه گاه ماننددرختان، دیوار و … میتواند تا ارتفاع 30-20 متر رشد کند. همچنین به عنوان گیاهی کف پوش میتوان از آن استفاده کرد. این گیاه خاک مرطوب را ترجیح می دهد ولی تا حد کمی نیز به خشکی مقاوم است.مکان های پرنور را دوست دارد و سایه را نیز می تواند تحمل کند.نسبت به سرما مقاوم است و گرما را تا 18 درجه سانتی گراد تحمل می کند.تقریبا در انواع خاک رشد میکند اما خاک باید زهکش مناسب داشته باشد و بدین منظور میتوان از خاک برگ و پیت ماس و یا شن در ترکیب مخلوط بستر کاشت استفاده کرد.

 


پیت استروم(میخک هندی)

میخک هندی یا پیت استروم گیاهی است همیشه سبز و گل های آن دارای رایحه دلپذیری می باشند. این گیاه به خاکی با زهکش خوب و مرطوب با مقدار زیادی مواد آلی نیاز دارد.خشکی زیاد و غرقابی را تحمل نمی کندو باید آبیاری آن با دقت بالایی انجام شود. شرایط ایده ال برای میخک هندی مکانی با آفتاب غیرمستقیم می باشد. اوایل بهار بهترین زمان برای کاشت میخک هندی است.عموما آهسته رشد میکند و ریشه های عمیقی دارد و نیاز چندانی به هرس کردن ندارد و فقط کافیست که ساقه های آسیب دیده یا مرده را هرس کنید.  گیاه میخک هندی قادر به تحمل شرایط دمایی متغیر است و حتی نسبت به سرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. مقاومت این گیاه تا منفی ۵ درجه سانتی گراد بوده و تا این درجه سردی هوا، سلامت خود را حفظ می‌کند.خریدمیخک هندی


آنوترا (گل مغربی)

گل مغربی یا آنوترا گیاهی است علفی با حدود ۱۲۵ گونه که برخی یک‌ساله و برخی دوساله و برخی دیگر چندساله هستند. این گیاه آفتاب دوست است و مقاومت خوبی نسبت به سرما دارد، نیاز آبی متوسطی دارد و سرعت رشدش بالاست. گل های آن به رنگ صورتی و سفید است و در بهار ، تابستان و پاییز گل دارد. تکثیر این گیاه به وسیله قلمه و بذر صورت می گیرد و ارتفاع آن به 20 سانتی متر می رسد.

 


دایکوندرا

دایکوندرا معمولا به جای چمن در مناطق گرم کاشته می شود.دایکوندرا هنچنین به عنوان یک پوشش برای پر کردن فاصله میان سنگفرش‌ها بسیار مناسب است. همچنین برای کاشت در باغ‌های صخره‌ای و بین سنگ ها نیز مناسب است.

به سرما حساس بوده و در نقاطی که دمای هوا از ۸- تا ۱۰- درجه سانتی‌گراد کمتر نشود رشد خوبی دارد. تکثیر آن از طریق بذر و قطعه کاری انجام می شود. شادابی ، رشد و گسترش چمن دایکوندرا به عوامل مختلفی از جمله نحوه چیدن،تغذیه و میزان سایه بستگی دارد.اگر گیاه در سایه یا نقاط کم تردد قرار گرفته و به طور مرتب تغذیه شود بلندی آن به 15 سانتی‌متری نیز می‌رسد و بسیار شاداب و پرپشت می‌گردد.

 


ناز فرانسوی

ناز فرانسوی گیاهی است رونده و بسیار مقاوم با برگ های سبز و گوشتی . خاک آن باید تا حدودی سبک و همیشه مرطوب باشد.خاک سبک و شنی و یا خاک مرغوب باغچه با مقداری خاک برگ، یا کود دامی مناسب ناز فرانسوی است.

محیطی که در آن کاشته می شود باید پرنور و با آفتاب مستقیم باشد. نیاز آبی کمی دارد. درتمام فصول سال حتی در گرما و سرمای شدید دوام می آورد و رشد سریعی دارد.تکثیر آن از طریق قلمه زدن در خاک می باشد و به سرعت تکثیر می شود.


افسنطین

افسنطین گیاهی است چندساله که 8 الی 10 سال عمر میکند. از لحاظ نوری به نور زیاد نیاز دارد برای رشد و خاک آن نیز بایدسنگین و غنی از ترکیبات کلسیم هوموس باشد. به رطوبت کمی نیاز دارد و آب و هوای معتدل را می پسندد.

افسنطین در خاک های شنی در مناطق خشک به صورت توده های متراکم می روید. افسنطین گیاهی بسیار سخت است و تقریباً در هر نقطه، حتی در خاک‌های فقیر و با نیاز آبی کم رشد می‌کند.حداکثر ارتفاع این گیاه 1/5 متر می باشد.

 


ورنا

این گیاه سایه دوست است و نور باید غیرمستقیم باشد. به خشکی تا حدودی مقاوم است ولی باید آبیاری آن متوسط باشد، محیط آن باید مرطوب باشد در رطوبت رشد سریع تری دارد. به سرما حساس است و درصورتی که دما به صفر برسد دچار ریزش برگ می شود . بهترین دما برای ورنا 18 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد.گیاه ورنا به خاکی سبک با زهکش بالا احتیاج دارد تا آب در اطراف ریشه باقی نماند.


بومادران

بومادران گیاهی است علفی،چندساله و آفتاب دوست . ارتفاع آن به 30 الی 90 سانتی متر می رسد. خاک های سبک و شنی را می پسندد.نیاز آبی کمی دارد و به خشکی مقاوم است ولی خشکی باعث کاهش سطح برگ و عملکرد گیاه می شود.گل‌ها بخش زینتی گیاه را تشکیل می‌دهند؛ در فصل رشد هر دو هفته یکبار نیاز به تغذیه با کود کامل دارد؛ رشد سریعی دارد؛ می‌توان با خشک کردن گل‌های بریده شده، آن‌ها را نگهداری نمود؛ گیاه مناسبی برای کاشت در باغ‌های صخره‌ای می‌باشد.

 


زعفران زینتی

زعفران یک گیاه علفی پیازی است که رشد کمی دارد و ارتفاع آن نهایت به 10 سانتی متر می رسد. محیطی که آفتابگیر باشد برای پرورش آن مناسب است. دمای مورد نیاز بین 8 الی 18 درجه سانتی گراد می باشد و نسبت به سرما نیز مقاومت خوبی دارند و از گرمای بیش از حد هم بیزار است. زعفران به رطوبت  و آبیاری چندانی نیاز ندارد.

 


سراستیوم

سراستیوم گیاهی پوششی است . برای باغچه‌های صخره‌ای و به عنوان گیاه پوششی مناسب است و به صورت رونده روی بخشی از صخره‌ها را می‌پوشاند.تا عرض 60 سانتی متر را می تواند پوشش دهد و ارتفاع آن به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر می‌رسد.محل های آفتابگیر را می پسندد و گل دهی آن در بهار و تابستان می باشد.به سرما و خشکی و حتی خاک‌های با زهکشی ضعیف مقاوم است.

 


پوتنتیلا (پنج انگشت)

گیاهی است علفی چندساله و پوششی .هرساله از تابستان تا پاییز گل می دهد.به سرما نیز مقاوم است و در خاک های ضعیف تا نسبتا حاصلخیر با زهکشی خوب رشد میکند و محل کاشت آن باید آفتابی باشد اما در مناطقی با تابستان های خیلی گرم باید در محل سایه آفتاب کاشته شود.سرعت رشد ان سریع است و ارتفاع  آن به 15 سانتی متر می رسد.

 

 


آستر

گل آستر از جمله گیاهان طبیعی پرطرفدار است. از اواخر تابستان تا انتهای آذرماه گل دهی آن آغاز می شود.چندساله و علفی است. جاذب زنبور است. تقریبا در تمامی فصول سال می توان آن را کاشت اما بهترین زمان کاشت آن در فصل بهار است . این گیاه رشد سریعی دارد و در همان سال اول کاشت شاهد گل دهی آن خواهید بود. بهترین شرایط برای رشد این گیاه، نور کامل خورشید می باشد.آبیاری آن باید کاملا منظم و روی برنامه باشد خاکش باید مرطوب باشد ولی اشباع و گل آلود نباشد.مقاومتش در برابر سرما بسیار بالا است.برای رشد استر بهتر است، خاک آن به صورت شنی باشد و شامل خاک برگ و کمپوست هم باشد.

 


لامیوم

گیاهی چندساله و همیشه سبز تا خزان دار است. ارتفاع آن به 15 سانتی متر می رسد. به سرما مقاوم بوده و سایه را نیز تحمل می کند.برای رشد مطلوب باید بطور منظم آبیاری شود.خاک برگ همراه با خاک باغچه برای پرورش این گیاه لازم است.مکانهای سایه آفتاب و سایه- دمای بین 3 الی 23 درجه سانتیگراد- آبیاری زیاد (فاصله بین دو آبیاری سطح خاک مرطوب بماند).


زنبق آلپ

بوته زنبق آلپ  یک گل دائمی مناسب برای  مناطق سردسیر و معتدل میباشد و بسیار مقاوم است .در فصل زمستان با تقسیم بوته تکثیر میشود . گل های آبی تا بنفش رنگ این گل بسیار زیباست و در صورت داشتن نور آفتاب باز شده و نمایان میشود ولی در صورت ابری بودن یا بارانی بودن هوای گل های خود را میبندد .این گل به همه نوع خاک سازگار است. محصولات پوششی


خرید لیزوماکیا

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *