نهالستان بهمن آبادی

آبیاری درختان


آبیاری درختان

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مسائل برای رشد و سالم ماندن درختان بدون شک آبیاری مناسب و کافی می باشد. درختان علاوه بر نور و کوددهی به آب نیز نیاز دارند. البته این نکته مهم را فراموش نکنید باید در بهترین زمان آبیاری درختان این کار را انجام دهید. چرا که آبیاری اگر در زمان نامناسب و بیش از حد انجام شود باعث خشکی و از بین رفتن درخت خواهد شد. بنابراین هر زمانی که نمی توانید آبیاری را انجام دهید بلکه آبیاری زمان مشخصی دارد. که باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید. تا درختان به خوبی رشد کنند. در ادامه با برخی نکات ضروری در حین آبیاری درختان، پس از خرید نهال آشنا خواهید شد.

نکات مهم برای آبیاری درختان

بهترین زمان آبیاری درختان یکی از مسائل مهم و ضروری در آبیاری می باشد. فقط باید توجه داشته باشید قبل از آبیاری باید برخی نکات و خصوصیات درخت را در نظر داشته باشید. سپس آبیاری را انجام دهید.

بهترین زمان آبیاری درختان
نکات مهم برای آبیاری درختان
  • آب و هوا، یکی از موارد مهم در آبیاری درختان تاثیرات آب و هوایی می باشد. معمولا در سال های مرطوب که میزان بارندگی زیاد است آبیاری برای درختان کم تر می باشد. اما اگر در برخی سال ها میزان بارندگی کم تر باشد که درختان به آبیاری بیشتری نیاز دارند.
  • سن درخت، معمولا درختان جوان تر به آبیاری بیشتری نیاز دارند. چرا که درختان جوان تر ریشه های کمتری به همراه دارند. بنابراین آبیاری در درختان جوان نسبت به بقیه درختان بیشتر می باشد.
  • فصل های آبیاری، درخت در 6 ماه ابتدایی سال به آب بیشتری نیاز دارد. در فصل بهار درختان رطوبت را جذب می کنند. چرا که در فصل زمستان از همان رطوبت موجود استفاده می کنند. پس می توان گفت بهترین زمان آبیاری درختان فصل بهار و تابستان می باشد.
  • شرایط خاک، یکی از مهم ترین موارد در آبیاری درختان بدون شک خاک درخت می باشد. چرا که آبیاری برای هر خاک متفاوت می باشد. اگر خاک درخت رسی باشد معمولا آبیاری باید کمتر انجام شود. همچنین اگر خاک شنی و سبک باشد میزان آبیاری نیز باید بیشتر باشد.
  • نوع درخت برای آبیاری، بدون شک یکی از مهم ترین مسائل برای آبیاری نوع درخت می باشد همانطور که می دانید خصوصیات درختان و نیاز هایشان متفاوت می باشد. از این رو بهترین زمان آبیاری درختان بسته به نوع درخت می باشد. که باید به طور کامل با خصوصیات درختان آشنا باشید.

روش های آبیاری درختان

امروزه روش های مختلفی برای آبیاری درختان وجود دارد. با درنظر داشتن بهترین زمان آبیاری درختان می توانید از این روش ها برای آبیاری استفاده کنید. در ادامه با برخی از این روش ها آشنا خواهید شد.

  • آبیاری غرقابی
  • آبیاری بارانی
  • آبیاری شیاری
  • آبیاری قطره ای
  • آبیاری زیر سطحی

آبیاری غرقابی

در این روش تمامی سطح زمین آبیاری می شود. در این روش سطح خاک با لایه ای از آب پوشیده می شود. که آب هنگام جاری شدن به داخل خاک نفوذ می کند. در این روش میزان مصرف آب زیاد می باشد.

بهترین زمان آبیاری درختان
آبیاری غرقابی

آبیاری بارانی

در این روش همانطور که از نامش پیدا است آبیاری با وسیله های مخصوص به شکل قطره های باران آبیاری انجام می شود. یکی از بهترین روش ها برای آبیاری بدون شک این روش است. البته باید در بهترین زمان آبیاری درختان این کار انجام شود.

آبیاری شیاری

از این روش معمولا در زمین های مسطح استفاده می شود. در این روش از شیار های به کار رفته استفاده می شود که آب از طریق این شیار ها وارد می شود. البته فراموش نکنید شیار های ایجاد شده عمق کمی داشته باشند. سرعت آبیاری در این روش آهسته می باشد.

آبیاری قطره ای

در این روش از یک سری لوله ها استفاده می شود که محل قرار گیری آنها در پای درختان می باشد. بدون شک یکی از بهترین روش های آبیاری این روش می باشد. و برای مناطقی که رطوبت خاک کمتر است بسیار مناسب می باشد. این مدل از آبیاری همچنین باعث صرفه جویی در مصرف آب و کارایی بیشتر نیز می شود. که آب از طریق لوله ها به صورت قطره ای خارج می شود.

آبیاری زیر سطحی

این روش در واقع نوعی از آبیاری قطره ای است. البته لوله های موجود برای آبیاری در این روش در زیر خاک قرار می گیرد. همچنین این روش تبخیر آب را به حداقل می رساند. همانطور که می دانید این روش نیز باید در بهترین زمان آبیاری درختان انجام شود. تا درختان بتوانند به خوبی رشد کنند.

بهترین زمان آبیاری درختان
آبیاری زیر سطحی

هدف از آبیاری درختان چیست؟

  1. تامین آب مورد نیاز و کافی برای رشد و سالم ماندن درختان
  2. خنک کردن خاک و هوای درختان
  3. تامین آب مورد نیاز و کافی برای رشد و سالم ماندن درختان
  4. کمک به رشد درختان و همچنین عملکرد بهتر
  5. حل شدن بهتر مواد غذایی در آب

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد با بهترین زمان آبیاری درختان آشنا شدید. یکی از مهم ترین مسائل در رشد و سالم ماندن درختان بدون شک آبیاری مناسب و کافی می باشد. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که خصوصیات و نیاز های درختان متفاوت می باشد. باید نسبت به این نکات و برخی موارد دیگر توجه کافی داشته باشید. تا بتوانید به نتیجه مطلوبی برسید.

سوالات متداول بهترین زمان آبیاری درختان

  1. هدف از آبیاری درختان چیست؟
    تامین آب مورد نیاز و کافی برای رشد و سالم ماندن درختان، تامین آب مورد نیاز و کافی برای رشد و سالم ماندن درختان، حل شدن بهتر مواد غذایی در آب، کمک به رشد درختان و همچنین عملکرد بهتر از جمله اهداف آبیاری در درختان می باشد.
  2. برای آبیاری باید چه نکاتی را باد در نظر داشت؟
    آب و هوا، یکی از موارد مهم در آبیاری درختان تاثیرات آب و هوایی می باشد. سن درخت، معمولا درختان جوان تر به آبیاری بیشتری نیاز دارند. چرا که درختان جوان تر ریشه های کمتری به همراه دارند. بنابراین آبیاری در درختان جوان نسبت به بقیه درختان بیشتر می باشد.
    فصل های آبیاری، درخت در 6 ماه ابتدایی سال به آب بیشتری نیاز دارد. در فصل بهار درختان رطوبت را جذب می کنند. چرا که در فصل زمستان از همان رطوبت موجود استفاده می کنند. پس می توان گفت بهترین زمان آبیاری درختان فصل بهار و تابستان می باشد. نوع درخت برای آبیاری، شرایط خاک، یکی از مهم ترین موارد در آبیاری درختان بدون شک خاک درخت می باشد. چرا که آبیاری برای هر خاک متفاوت می باشد. اگر خاک درخت رسی باشد معمولا آبیاری باید کمتر انجام شود. همچنین اگر خاک شنی و سبک باشد میزان آبیاری نیز باید بیشتر باشد.
  3. روش های آبیاری درختان به چه صورت است؟
    آبیاری غرقابی،بارانی، شیاری، قطره ای و زیر سطحی از روش های آبیاری در درختان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *