خرید نهال پسته فندقی


خرید نهال پسته فندقی

نهال پسته فندقی از ارقام پسته ای است که در ایران رواج کشت بسیار بالایی دارد.این نوع پسته در اصل همان پسته ای است که بیشترین درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.در استان کرمان این نوع پسته کشت بسیار بالایی دارد و از ارقامی است که هم در ایران و هم در جهان طرفداران و خواستداران خیلی زیادی دارد.

شکل ظاهری پسته فندقی

این نوع پسته از لحاظ ظاهری گرد و ریز است و قیمت به صرفه ترین نسبت به پسته اکبری و احمد آقایی دارد. به همین دلیل درصد تقاضا برای خرید آن بیشتر از ارقام دیگر است.این پسته به صورت خوشه ای رشد میکند و درصد پسته های دهان باز آن متوسط است.رنگ پوسته این نوع پسته استخوانی است و رنگ پوسته مغز آن سرخ رویه خاکستری است.

برگ های نهال پسته فندقی به شکل مرکب سه برگچه ای می باشد و یکی از تفاوت های مهم این نهال با سایر نهال های پسته در این می باشد که برگ ها ضخیم و لوله ای هستند.

نکات کاشت نهال پسته فندقی

. کاشت این نهال در مناطق گرمسیر و معتدل و خنک مناسب است. البته در صورت پیوند خوردن این بر روی پایه اکبری، قابلیت رشد در مناطق سردسیر را نیز خواهد داشت.

پسته به طور کلی از انواع میوه هایی است که شما میتواند در آب و هوای گرم و حتی خاکی که خیلی غنی نیست و خاک شور بکارید. از این رو مقاومت بالایی دارد.با این حال برای رشد بهتر،داشتن خاک حاصلخیز و آبیاری یکبار در هفته در سال اول کشت،به مراقبت این نهال کمک خیلی زیادی میکند. این نوع پسته از ارقامی است که نه دیرگل است و نه زودگل،بلکه آن را میتوان چیزی بین این دو قرار داد. این گلدهی از 15 تا 22 فروردین ادامه دارد.

برداشت نهال پسته فندقی

محصول آن در اواسط شهریور ماه قابل برداشت است

آب و هوای مناسب کاشت نهال پسته فندقی

این نوع نهال بیشتر مناسب منطقه گرم و خنک است،اما اگر به پسته احمدی پیوند بخورد،میتوان حتی آن را در آب و هوای سرد کاشت.

نهال پسته فندقی

نهال پسته فندقی با توجه به تجربیات کشاورزان از نوع دیررس است.مقاومت بسیار بالایی در سرما و گرما دارد. به علاوه که در خاک شور و کم آب نیز حتی قابل کشت است.

خاک مناسب درخت پسته نوع فندقی

این نوع نهال به زور کل از مقاومت بالایی برخوردار است از این رو حتی میتوان آن را در خاک شور نیز کاشت.

اما برای رشد بهتر و کیفیت بالاتر قطعا داشتن شرایط تغذیه ای بهتر کمک شایانی میکند.از این رو خاک لومی شنی مناسب ترین نوع خاک برای این گونه است. برای رشد و عملکرد بهتر درختان به ازای هر هکتار به ۵ تن کود حیوانی نیاز است تا با خاک پای درختان مخلوط شود. این کود دهی باید از اواسط پاییز تا اواخر زمستان انجام شود.

میزان آبیاری

این نهال از انواع نهال مقاوم نسبت به کم آبی و خشکی می باشد و میزان نیاز آبی آن بسیار پایین است. البته باید ذکر کرد که میزان نیاز آبی هر نهال به منطقه کاشت و آب و هوای آن، میزان بارندگی، میزان زهکشی و رطوبت خاک، زمان آبیاری و سن نهال بستگی دارد.خرید نهال پسته

صادرات پسته فندقی

صادرات این نوع پسته به دو نوع تقسیم می‌شود.

(1  خندان طبیعی: کشورهایی هم چون (استرالیا، فرانسه، آلمان و..) در دسته کشورهای کیفیت محور قرار دارند و از این‌ رو پسته فندقی خندان طبیعی را برای واردات به کشور خود انتخاب می‌کنند.

(2 آب خندان : کشورهایی هم چون روسیه و چین به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند تا تجارت انواع آب خندان را در دستور کار خود قرار دهند.

خصوصیات میوه پسته فندقی

نوک میوه باپوست سبز خیلی کوتاه ، رنگ پوست آن سبز و در زمان رسیدن میوه بنفش تیره و قرمز کم‌رنگ طول پسته خشک 24.1 میلی‌متر (کم) عرض پسته خشک 73.1 میلی‌متر (متوسط) قطر پسته 66 میلی‌متر (زیاد) به‌طوری‌ که قطر و عرض باهم برابر است.

موقعیت شکاف خوردن پوست استخوانی هم در طرف پشتی و هم در طرف شکمی هم انداز بوده است و شکاف از روی پوست سبز قابل‌رؤیت است.

رنگ رویی مغز ارغوانی و رنگ پوست استخوانی کرم می‌باشد.

 میوه دهی پسته فندقی

زمان شروع رشد سریع جنین در این رقم 25 خرداد و زمان رسیدن میوه آن 12 شهریور می‌باشد.

در 100 گرم مغز پسته منابع زیر موجود است

مواد چرب 54 گرم
کلسیم 130 میلی گرم
فسفر 500 میلی گرم
آهن 7/5 میلی گرم
مواد نشاسته ای 15 گرم
آب 5/2 گرم
پروتئین 20 گرم
پتاسیم 950 میلی گرم
ویتامین آ 230 واحد
ویتامین ب 1 0/7 میلی گرم
ویتامین ب 3 1/5 میلی گرم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *