علت میوه ندادن درخت ازگیل چیست؟

میوه ندادن ازگیل


علت میوه ندادن درخت ازگیل چیست؟

اگر اقدام به خرید نهال ازگیل و یا خرید نهال در کرج نموده اید و قصد دیدن میوه های آن را دارید، موارد مهمی را باید در خرید نهال ازگیل و بعد کاشت و نگهداری ان در نظر داشته باشید. درخت ازگیل هم برای باردهی، مانند دیگر درختان میوه، نیاز به نگهداری اصولی دارد تا به ثمر بنشیند. در این مقاله درباره علت میوه ندادن درخت ازگیل نکات مهم می خوانیم. همراه ما باشید.

اگر درخت ازگیل شما میوه نمی دهد و یا دچار برگ ریزان می شود و در نتیجه خشک می شود، دلایل زیادی دارد. در ادامه این دلایل را بررسی می کنیم.

شرایط محیطی مناسب برای کاشت درخت ازگیل

 کاشت درخت ازگیل
شرایط محیطی مناسب برای کاشت درخت ازگیل

برای کاشت درخت ازگیل ابتدا باید مکانی مناسب در نظر گرفت. این نهال هم در سایه و هم در نور، رشد خوبی می تواند داشته باشد. بهتر اسن نور مستقیم خورشید برایش مهیا باشد تا میوه دهی و رشد خوبی داشته باشد.

بعد از تعیین جای مناسب، باید خاک مناسبی برای کاشت نهال ازگیل در نظر بگیرید. ازگیل هم در خاک سبک شنی و هم رسی می تواند رشد کند، فقط به شرط اینکه زهکشی خوبی داشته باشد. در خاک آهکی هم ممکن است قابلیت رشد داشته باشد. درباره خاک هتی شور هم در کاشت نهال ازگیل باید گفت که، نسبت به این نوع خاک اصلا مقاومت نشان نداده و از علت میوه ندادن درخت ازگیل می تواند وجود خاک شور هم باشد.

کوددهی درخت ازگیل برای میوه دهی

کوددهی درخت ازگیل
کوددهی درخت ازگیل برای میوه دهی

نهال ازگیل در کل خیلی نیازی به کوددهی ندارد. اگر کوددهی اش زیاد باشد، باعث می شود که گلدهی کم باشد و علت میوه ندادن درخت ازگیل باشد. اگر هدفتان از نگه داری درخت ازگیل، رسیدن به بار و میوه نیست؛ می توان تا 3 بار هم کوددهی را انجام داد و نیاز گیاهتان را برطرف نمایید. بهترین نسبت کوددهی برای درخت ازگیل، 6-6-6 است که در فصل رشد بهتر است استفاده شود.

آبیاری درخت ازگیل چگونه است

برای اینکه درخت ازگیل شما رشد خوبی را داشته باشد بهتر است آبیاری در حد متوسط و معمول صورت گیرد. خوب است، خاک همیشه رطوبت داشته باشد. درختان ازگیل چند ساله مقاومت خوبی در برابر کم آبی از خودشان نشان می دهند.

دمای مناسب برای کاشت درخت ازگیل و نگهداری از آن

درختان ازگیل می توانند، دمایی تا زیر 10 درجه سانتی گراد را هم تحمل کنند. اما از علت میوه ندادن درخت ازگیل می تواند دمای زیر صفر باشد. در واقع گل و میوه درخت ازگیل اصلا نمی تواند در دمای زیر صفر، زنده بماند. پس به این مورد درباره دمای مناسب برای رشد و میوه دهی درخت ازگیل دقت نمایید.

دلایل اصلی میوه دهی ضعیف در درخت ازگیل

همیشه نباید ریزش گل ها و در نهایت میوه دهی کم درخت را بد دانست. اگر همه گل ها به میوه تبدیل شوند، به دلیل استفاده از توان درخت به مقدار زیاد، میوه ها می توانند بی کیفیت شوند. در اثر میوه زیاد، شاخه درخت ازگیل هم سنگین می شود و می شکند. پس همیشه هم ریزش گل و میوه دهی کن بد نیست.

اما اگر ریزش گل ها و میوه دهی به طور قابل توجهی کم باشد باید دلایل آن را پیدا کرد. از دلایل مهم آن می توان به سن درخت، موارد و مشکلاتی که در گرده افشانی باشد، هرس نامناسب و شرایط آب و هوایی نا مناسب اشاره کرد. بهتر است به نوع خاک و تغذیه گیاهان برای میوه دهی دقت شود تا علت میوه ندادن درخت ازگیل از نامناسب بودن خاک نباشد.

مراقبت از شکوفه های درخت ازگیل هم خیلی مهم است. اگر ریزش شکوفه ها زیاد است بهتر است آبیاری را منظم نمایید. بهتر است هر ده روز یکبار، نسبت به آبیاری درخت ازگیل اقدام نمایید.

در زمانی درخت ازگیل دارای میوه های ریز است، اصلا عملیات کوددهی را انجام ندهید. باعث از بین رفتن میوه ها می شود. وقتی میوه ها کمی رشد کردند و اندازه فندق شدند، می توانید کوددهی را انجام دهید.

هرس درخت ازگیل

نگهداری و هرس کردن درخت ازگیل
هرس درخت ازگیل

جالب است که بدانید، اصلا درخت ازگیل نیازی به هرس کردن ندارد. شاید اصلا هرس نکردن به نفعش باشد و هرس کردن هم به ضررش تمام شود. فقط باید شاخه های آسیب دیده و شکسته را جدا کرد. بهترین زمان برای هرس درخت ازگیل در فصل خواب گیاه است که همان زمستان است.

چرا برگ درخت ازگیل من خشک شده است

دقت داشته باشید که نهال ازگیل را در جایی که وزش باد سرد وجود دارد، نکارید. بادهای سرد باعث خشک شدن شاخه های درخت می شود. از طرفی وجود نور زیاد خورشید هم از دلایل خشک شدن برگ درخت این گیاه می شود. درخت را در جایی بکارید که از ظهر به بعد دارای سایه باشد و برگ درخت از بین نرود.

می توان از علت میوه ندادن درخت ازگیل به گرمای زیاد و وزش باد اشاره کرد. البته که بیماری های قارچی هم باعث خشک شدن برگ ها و هم میوه ندادن درخت می شود.

در نهایت اینکه

برای اینکه درخت ازگیل شما میوه دهد و پربار باشد، باید نگهداری از نهال ازگیل تا میوه دادن آن را رعایت کنید. با خرید نهال از نهالستان های معتبر هم ضامن باردهی خوب درخت خود باشید. نوع و کیفیت نهال هم در میزان میوه دهی تاثیر زیادی دارد.

سوالات متداول علت میوه ندادن درخت ازگیل

مهم ترین علت میوه ندادن درخت ازگیل چیست؟

از موارد مهم در میوه ندادن درخت ازگیل، نگهداری غیر اصولی و وزش باد سرد به درخت است. البته که بیماری های قارچی هم موثر هستند. در این مقاله کامل به تمامی عوامل اشاره شده است.

کوددهی درخت ازگیل چه تاثیری در میوه دادنش دارد؟

درخت ازگیل خیلی به کوددهی نیازی ندارد و حتما در زمانی باشد که میوه های ازگیل قد فندق باشند.

بهترین خاک برای کاشت ازگیل چیست؟

ازگیل هم در خاک سبک شنی و هم رسی می تواند رشد کند، فقط به شرط اینکه زهکشی خوبی داشته باشد. البته در خاک شور نمی تواند رشد خوب و میوه دهی از درخت ازگیل را داشته باشد.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *