فاصله کاشت درخت خرمالو | خاک مناسب کاشت نهال خرمالو

فاصله کاشت نهال خرمالو


فاصله کاشت درخت خرمالو

خرمالو میوه فصل پاییز است که قابلیت کشت در شرایط جغرافیایی مختلف را دارد. در مناطق مختلفی از کشورمان می توانیم شاهد کشت درخت خرمالو باشیم. با شروع سرما برگ های درخت خرمالو شروع به ریزش می کند و پس از ریختن برگ ها، درخت خرمالو بارش را نمایش می دهد. از عوامل مهم در کاشت درخت خرمالو، فاصله کاشت درخت خرمالو است.

فاصله کاشت درخت خرمالو به شیب زمین وابسته است. اگر می خواهید این نهال را در مناطق شیب دار با باد ملایم بکارید، ۴٫۵*۳٫۵ و ۴*۳ متر فاصله خوبی برای کاشت درخت خرمالو است. اما در زمین های صاف و بدون شیب، فاصله  ۴*۴ و ۵*۴ متر مناسب است. با رعایت این فواصل، درخت خرمالو نور کافی برای رشد دریافت کرده و تداخل ریشه های هم به وجود نمی آید.

کاشت درخت خرمالو

کاشت درخت خرمالو
کاشت درخت خرمالو

عوامل بسیاری در کاشت درخت خرمالو مهم هستند که یکی از آنها فاصله کاشت درخت خرمالو است که باید رعایت شود. اهمیت فاصله بین درختان خرمالو زمانی مشخص می شود که در اثر رسیدن نور کافی، باردهی خوبی را شاهد باشیم. برای رعایت فاصله بین درختان خرمالو باید فاصله 5 تا 6 متر را در نظر داشته باشید.

توجه به میزان تابش نور خورشید در رشد درخت خرمالو بسیار مهم است. خرمالو به تابش مستقیم نور خورشید برای رشد خود نیاز دارد. البته قابل ذکر است که این گیاه قوی است و توانایی مراقبت و محافظت از خود را در برابر سرما دارد. کاشت درخت خرمالو علاوه بر بهره مندی از آفتاب به سرمای زمستان هم وابسته است.

زمین زراعی برای کاشت درخت خرمالو

خاک منایب برای کاشت درخت خرمالو باید از نظر زهکشی و حاصلخیزی دارای استانداردهای مشخص باشد. نهال این درخت در خاک هایی که سبک باشد یا نیمه سنگین باشد، رشد خوبی هواهد داشت. پس باید به درصد استفاده از خاک های مختلف اهمیت داد.

کاشت نهال خرمالو و فاصله کاشت درخت خرمالو باید در یک خاک حاصلخیز کاشته شود. در غیر اینصورت باردهی خوبی از نهال و درخت خرمالو داشته باشید. بهترین زمان هم برای کاشت درخت خرمالو در اواسط ماه اسفندماه است. حتما کاشت در همین زمان باشد و چند ماه عقب و جلو نیافتد.

برای تقویت نهال درخت خرمالو در سال دوم شروع به کوددهی کرده و از انواع کودهای حیوانی و گیاهی استفاده نمایید.  کوددهی در سال اول را توصیه نمی کنیم.

پرورش درخت خرمالو در باغچه

کاشت نهال خرمالو در باغچه
پرورش درخت خرمالو در باغچه

می توان هم با هسته خرمالو هم با کاشت نهال خرمالو در باغچه خانه، خرمالو داشت. از مم ترین فاکتورها در کاشت درخت خرمالو فاصله کاشت درخت خرمالو از هم است. مورد دیگر هم نور و رطوبت کافی است که باید به آن توجه شود. ماه های فصل اول بهار می توانید نهال را در باغچه بکارید. برای کاشت نهال خرمالو بهترین فصل ماه آخر درخت پاییز است.

مراقبت از درخت خرمالو در برابر آفات

از آفات درخت خرمالو می توان به مگس سفید، مورچه، شپشک نباتی، تریپس و بسیاری دیگر اشاره کرد. آفت تریپس بیشتر به برگ ها و ساقه درخت خرمالو ضرر می رساند. این نوع از آفت به نهال هایی آسیب می رساند که در مکان سربسته باشند. برای رشد خوب و بهینه درخت خرمالو باید باردهی درخت مطلوب باشد. استفاده از کود حیوانی و کود حیوانی پوسیده بسیار مناسب است.

ویژگی های خاک مناسب برای کاشت درخت خرمالو

خاک مناسب برای کاشت خرمالو
ویژگی های خاک مناسب برای کاشت درخت خرمالو
  • خاک لومی ساده و لومی شنی
  • بافت سبک داشته باشد.
  • قابلیت نفوذ آب در خاک وجود داشته باشد.
  • خاک دارای اسیدیته 5.6 تا 5.7 باشد.

کوددهی درخت خرمالو

به جز رعایت کردن فاصله کاشت درخت خرمالو در کاشت درخت خرمالو باید به کوددهی آن هم دقت شود. همان طور که پیش از این به آن اشاره شد، درخت خرمالو در سال اول خیلی به کوددهی نیازی ندارند. پس از گذشت یکسال از کاشت درخت خرمالو می توانید با کودهای حیوانی و شیمیایی ان را تقویت کنید.

از بهترین کودها برای کاشت درخت خرمالو اسید هیومیک است. مقدار استفاده از این کود هم به وضعیت خاک بستگی دارد. کود حیوانی پوسیده هم برای تقویت درخت خرمالو بسیار خوب است.

سخن آخر

در هنگام خرید نهال باید کیفیت و مرغوبیت آن را در نظر داشته باشید. در این مقاله تمامی موارد مهم در کاشت نهال خرمالو و نگهداری از آن و فاصله کاشت درخت خرمالو ذکر شد. با رعایت این موارد می توانید درخت پرباری را داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *