این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای سبز بام آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

اصول طراحی فضای سبز بام

فضای سبز به سبک بام بسیار خاص و متفاوت از بقیه سبک های چیدمان فضای سبز ویلا می باشد. این سبک نیز باید توسط کارشناسان طراحی فضای سبز طراحی و اجرا شود. این سبک بسیار مدرن بوده و دارای مراحل مختلف است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

 

۱) اندازه گیری و نقشه برداری مساحت

 

۲) حصارکشی و ایمن سازی

 

۳) طراحی سیستم آبیاری

 

۴) جایگذاری چمن کاری و انتخاب نوع چمن

 

۵) اضافه کردن تجهیزات و ابزار زینتی

 

۶) نورپردازی

 

۷) رسیدگی های دوره ای و ترمیم

 

 

4b9d493baa34c09919f415a63657aeb8

۱) اندازه گیری و نقشه برداری مساحت :

در آغاز باید طراحی و نقشه کشی را برای پشت بام انجام دهید. در همه پشت بام ها امکان اجرای این سبک امکان پذیر نیست ممکن است به هر دلیلی وضعیت پشت بام ، نوع قیرگونی ، ایزوگام و … امکان پیاده سازی این سبک را نداشته باشد. 

سپس محیط را اندازه گیری و نقشه کشی را انجام دهید. این موضوع باعث می شود که تمام پتانسیل های موجود در فضا را شناخته و در صورت لزوم آن را حذف کنید با از آن استفاده کنید. این مسئله اهمیت بسیاری دارد و بهتر است آن را به دست افراد مجرب و متخصص بسپارید.

 

 

 

۲) حصارکشی و ایمن سازی :

در این مرحله باید پشت بام را ایمن سازی کنید. حتما برای حصارکشی پشت بام را توسط نرده ، پرچین و … ایمن سازی کنید. به طور حتم پشت بام از حالت اولیه خود در می آید و رفت و آمد بیش تری قرار است در آن انجام شود. ارتفاع ساختمان و بالا بودن پشت بام خطر زیادی دارد و باید ایمن سازی را برای آن انجام دهید.

 

 

 

۳) طراحی سیستم آبیاری :

شما باید برای فضای سبز بامتان حداقل یک شیر خروجی آب بگذارید و سیستم آبیاری فضای سبز بام را به دقت انجام دهید. طراحی سیستم آبیاری یعنی آبیاری کردن بدون دستکاری مستقیم در فضا. طراحی نقشه ای برای طراحی فضای سبز بام نیاز به یک نقشه مهندسی شده دارد. اگر این نقشه دارای نقص باشد ممکن است کل پروژه با شکست مواجه شود و در مدت زمانی که برنامه ریزی کردید نمی توانید از فضای سبز استفاده کنید.

 

 

a9df481bc72cc0bf1860ea438c242320

سوالات خود را از ما بپرسید!

     تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

                   اینستاگرام                                       

    واتساپ                                           

۴) جایگذاری چمن کاری و انتخاب نوع چمن :

در مرحله چمن کاری باید نوع چمن را انتخاب و گیاهانی که قرار است در زمین بکارید را برگزینید. در فضای سبز بهتر است از گیاهان زینتی استفاده کرده و درخت سنگین به کار نمی آید. پس در چمن کاری بیش تر به سمت چمن کاری ، کاشت پرچین و گیاهان بوده آب بروید. در این مرحله پیشنهاد می کنیم از متخصصان مجرب و حرفه ای کمک بگیرید و سپس کارشناسان با توجه به مطالعه فضای جغرافیایی کاشت انواع و اقسام چمن و گیاه را پیشنهاد می دهند و شما با توجه به سلیقه خود انتخاب می کنید.

نکته مهم این است که نوع گیاه علاوه بر منطقه جغرافیایی به ارتفاع ساختمان و میزان جریان هوا و شدن وزش باد در آن سطح بستگی دارد. گل و گیاهی که انتخاب می کنید باید مقاومت و استحکام لازم را در برابر آب و هوای منطقه شما داشته باشد. در این مورد نیز نیاز است که یک کارشناس حرفه ای فضای سبز اظهار نظر کند و شما با توجه به گفته های ایشان انتخاب را انجام دهید.

 

 

 

۵) اضافه کردن تجهیزات و ابزار زینتی :

در این مرحله بایستی تجهیزات و المان های متناسب فضای سبز بام را اضافه نمایید. با توجه به سلیقه تان ممکن است نیمکت گذاشته یا یک مسیر پیاده روی در پشت بام قرار دهید. بعضی از افراد ممکن است تمایل به قرار دادن آبنما در فضای سبز بام داشته باشند که عنصری جدید و منحصر به فرد خواهد بود.

 البته ممکن است عناصر غیر طبیعی در این فضا کم تر مد نظر قرار گرفته باشد و بیشتر فضا توسط گیاهان و یا نهایتا به صورت قرار گرفته در گلدان دیزاین شده باشد. در نهایت با نظر کارشناس متخصص چیدمان را انجام داد.

اکثر افراد در فضای سبز بام از المان های اضافی کم تر استفاده می کنند و بیش تر فضا را به کاشت اجزای گیاهی و گلدانی اختصاص می دهند. البته فضای پشت بام نباید مانند پارک باشد یا شبیه به مکان گردشگری شود. چرا که مشتری ها و با مشاوران اجرایی در این سبک از المان های اضافی و همین طور جاگیر استفاده می کنند.

 

۶) نورپردازی در اجرای فضای سبز پشت بام :

در نهایت نورپردازی فضای سبز بام را انجام دهید که بسیار مهم بوده و زمانی که تاریکی شب همه جا را گرفته است قرار است همه جا را درخشان کند. با نورپردازی حرفه ای و مدرن می توانید محیطی منحصر به فرد و زیبا را طراحی کنید. همچنین لازم است از المان هایی مانند فانوس های ایستاده، چراغ های ال ای دی و … استفاده کنید تا جلوه بیش تری داشته باشد.

 

 

 

 ۷) رسیدگی های دوره ای و ترمیم :

در مرحله آخر ، باید به صورت دوره ای که با توجه به فضای سبز بام شما ممکن است ماهیانه و یا فصلی باشد به آن رسیدگی کنید. این رسیدگی ممکن هست تنها به صورت بازدید باشد و یا نیاز به ترمیم هایی وجود داشته باشد. عدم رسیدگی فصلی و دوره ای می تواند باعث از دست رفتن بخشی از فضای سبز شود و هزینه هایی که کردید زایل شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که پس از این که پروژه به موفقیت نشست ، برنامه ریزی دقیقی برای رسیدگی به فضای سبز بام خود داشته باشید.

 

طراحی فضای سبز بام تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه فضای سبز بام منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید . در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز بام را برای شما طراحی کرده و فضای سبز شما را منحصر به فرد و خاص می کند. در نهالستان بهمن آبادی متخصصان با استعداد را گرد هم آورده ایم تا فضای دلنشین و مطابق خواست شما را برایتان طراحی و اجرا کنند. 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

[wp-review-google-place-reviews review_num=”5″]

آدرس و شماره تلفن نهالستان بهمن آبادی

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *