بهترین زمان جابجایی درخت میوه

زمان جابجایی درخت میوه


بهترین زمان جابجایی درخت میوه

برای جا به جایی درختان می توان در تمام فصول این کار را انجام داد. اما باید تمام اصول کار در جا به جایی درختان کامل انجام شود. اما برای اینکه به بهارین نتیجه در جا به جایی درختان میوه دست پیدا کرد، باید بهترین زمان جابجایی درخت میوه را دانست.

جا به جایی درختان در زمان های خاصی صورت می گیرد که البته این هم به مقاومت و نوع نهال و یا درخت بستگی دارد.

درباره گیاهان خزان پذیر می توان گفت که بهترین زمان جا به جایی در فصل پاییز است. درست زمانی که برگ ها شروع به ریختن می کنند، تا قبل از شروع سرما و سفت شدن خاک، باید نسبت جابجایی درخت میوه اقدام نمود.

بهترین زمان جابجایی درخت همیشه سبز

 جابجایی درخت همیشه سبز
بهترین زمان جابجایی درخت همیشه سبز

درباره درختانی که همیشه سبز هستند هم می توان بهترین زمان جابجایی درخت میوه را در پاییز و اوایل بهار دانست. در بهار، جوانه های جدید می رویند و زمان خوبی برای جا به جایی درختان است.

اواسط تا اواخر پاییز هم برای جا به جایی نهال درختان همیشه سبز هم خوب است. در این زمان دمای خاک بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد است و زمان خوبی برای ریشه زایی مجدد درختان است.

جا به جایی درختان میوه در فصل تابستان

جا به جایی درختان میوه
جا به جایی درختان میوه در فصل تابستان

در فصل بهار و تابستان، برگ ها و گل ها به سرعت در حال رشد هستند، پس اصلا نمی تواند زمان مناسبی برای جا به جایی درختان میوه باشد. در این زمان گیاه خیلی خوب نمی تواند ریشه زایی داشته باشد. پس بعد از جا به جایی درخت میوه در این زمان، رشد ریشه درخت بسیار کم می شود.

مقاوم سازی درخت برای جا به جایی آن

بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که درختان را بعد از خارج کردن از خاک و قبل از کاشت در مکان جدید باید مقاوم سازی کرد. این مقاوم سازی باید به گونه ای صورت بگیرد که زمانی را در مکانی سرد و مرطوب باشد و بعد به مکان جدید برای کاشت برده شود.

البته که این عمل مقاوم سازی درخت را باید متخصصین و کسانی که کار بلد هستند، انجام دهند و افراد عادی و آماتور نمی توانند به درستی این کار را انجام بدهند.

کار مقاوم سازی درختان قبل ازجا به جایی برای بیشتر درختان چون این شرایط جابه‌جایی برای اکثر درختان از جمله درختان میوه مانند سیب، هلو، گردو، انگور، پسته، انار، آلو، زرد الو و درختان دیگری مثل چنار، کاج و انواع درختان دیگر انجام پذیر است.

مراحل جا به جایی درختان میوه

بعد از اینکه در بهترین زمان جابجایی درخت میوه تصمیم به جا به جایی درخت را داشتید بهتر است مراحل زیر را انجام دهید. با رعایت تمام اصول و نکات می توان جا به جایی موفقیت آمیزی را داشت.

  • اهمیت دادن به تایم جا به جایی
  • اهمیت به سن درخت
  • انتخاب درخت مناسب برای جا به جایی
  • اهمیت و بررسی جنس خاک
  • نوع درخت میوه
  • اندازه درخت میوه
  • میزان سلامتی درخت
  • ارزش زیستی در درخت میوه

نوع و سن درخت در جا به جایی درخت میوه

اگر درخت میوه ای که برای جا یه جایی و انتقال به مکانی دیگر در نظر دارید، سنش از یک سال یا دو سال کم تر است، یعنی ریشه اش خیلی رشد زیادی نکرده است و می توان خیلی راحت در هر فصلی آن را جا به جا کرد. که البته پیش از این هم گفتیم که باید اصولش رعایت شود. اما باز هم بابد مقاومت درختتان را در نظر داشته باشید.

بعضی از درختان که مقاومت بیشتری دارند و خیلی نسبت به جا به جایی آسیب پذیر نیستند، می توانند در هر زمان خیلی راحت جا به جا شوند. اما هم چنان توصیه ما این است که جا به جایی درختان در زمانی که برگ ها می ریزند و هوا سرد می شود انجام گیرد. بهترین زمان جابجایی درخت میوه همان فصل خزان درخت که اغلب در پاییز است، مناسب می باشد.

مراقبت و نگهداری از درختان جا به جا شده

نگهداری از درختان جا به جا شده
مراقبت و نگهداری از درختان جا به جا شده

نگهداری از درختان جدا شده بسیار اهمیت دارد. باید در طول جا به جایی از درختان نگهداری شود تا درخت ما سالم بماند. نکات زیر را برای جا به جایی درختان جا به جا شده در نظر داشته باشید.

در زمان جا به جایی درختان، توپ ریشه باید کاملا سالم نگه داشته شود.

  • زمان جداسازی درخت تا زمان دوباره کاشت آن ، باید در کم ترین زمان ممکن باشد.
  • در زمان جا به جایی باید درخت را به طور کامل مهار کنید و یا یک فرایند مهار را انتخاب نمایید.
  • در هنگام جا به جایی خیلی دقت داشته باشد که ریشه درخت شما سالم بماند. اگر ریشه ها آسیب ببینند، به درخت شوک وارد می شود.
  • قبل از جا به جایی حتما باید درخت درمان و آبیاری گردد.
  • مهم است که برای این کار از متخصصین و کارشناسان مشورت بخواهید.

مراقبت از درخت در زمان جا به جایی

به جز اینکه باید بهترین زمان جا به جایی درخت را بدانید، مراقبت ها و نگهداری ها و اصول آن را هم باید بدانید. مثلا مراقبت ها در هنگام جا به جایی درخت بسیار اهمیت دارد.

  • زمین جدید با زمین قبلی که درخت در آن رشد خوبی را داشته است، شرایط یکسانی را داشته باشد.
  • چاله ایجاد شده در زمین جدید باید به عمق چاله قدیمی باشد.
  • قبل از حفاری از عدم وجود لوله های گازی و لوله های آبی مطمئن باشید.
  • درخت را خیلی آرام و در محل مورد نظر قرار دهید.
در نهایت اینکه

برای اینکه بهترین زمان جا به جایی درخت میوه را بدانید، حتما به نوع و سن گیاه توجه فرمایید. می توانید با کارشناسان و متخصصین در این امر مشورت داشته باشید. برای خرید نهال میوه سالم و باکیفیت هم از نهالستان های معتبر و اینترنتی چون ایرانیان تری اقدام نمایید.

سوالات متداول

بهترین سن درخت برای جا به جایی چه سنی است؟

سن خاصی برای جا به جایی درختان مد نظر نیست. فقط زیر 2 سال و بین 1 تا 2 سال جا به جایی بسیار راحت است.

خرید نهال میوه را از کجا داشته باشم؟

بهتر است از فروشگاه های معتبر خرید نهال اینترنتی را داشته باشید. ایرانیان تری انواع نهال باکیفیت را به فروش می رساند

. نکات مهم نگهداری از درخت جا به جا شده چیست؟

نکات مهم نگهداری از درخت جا به جا شده بسیار مفصل است که در این مقاله به مهمترین نکات آن اشاره شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *