بهترین زمان کاشت نهال پسته

زمان کاشت نهال پسته


بهترین زمان کاشت نهال پسته

کاشت درخت پسته بسیار راحت است. با بیشتر زمین ها و بافت ها سازگاری دارد. حتی می توان گفت که تحملش در زمین های شور و آهکی هم بیشتر از دیگر درختان میوه است. فقط در زمین های کم عمق و زهدار، سخت و سنگی خیلی عملکرد خوبی نخواهد داشت. زمان کاشت نهال پسته هم به شرایط محیط، رقم گیاه و شیوه تکثیر بستگی دارد. در این مطلب به بهترین زمان کاشت نهال پسته می پردازیم.

  • در روزهای گرم و یخبندان و بارانی باید و در روزهایی که باد به شدت می وزد، باید از کاشت نهال پسته خودداری کرد.
  • در مکان هایی که آب و هوا گرم و معتدل است و یا نیمه سردسیر است باید در فصل پاییز نهال کاشت شود. بهترین زمان کاشت نهال پسته در این شرایط ، زمان خواب رفتن نهال پسته است که در فصل پاییز رخ می دهد.
  • در جاهای سردسیر هم بهتر است پس از پایان دوره یخبندان باشد.

این نکته را در بهترین زمان کاشت نهال پسته در نظر داشته باشید که پایان زمان کاشت نهال پسته وقتی باشد که ریشه نهال پسته با جای جدیدش انس بگیرد. پس باید پايان زمان كاشت 2 الي 3 هفته قبل از بيداري ظاهري نهال درخت پسته تخمین زده شود.

نکات مهم در کاشت نهال پسته

  • بهترین زمان کاشت نهال پسته زمانی است که باد نمی وزد  هوا معتدل است.
  • بهترین زمان برای هرس نهال پسته، روزهای ابری و ملایم است.
  • بهترین زمان کاشت نهال پسته هنگامی است که نهال در خواب است.
  • در مناطق گرم، معتدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت نهال پسته زمانی است که نهال به خواب رفته است و پاییز است.
  • در مناطق سردسیر توصیه می شود که نهال کاری پس از یخبندان باشد.
  • در هنگام انتقال نهال نباید درجه حرارت مبدا با مقصد تفاوت داشته باشد.
  • در هنگام کاشت باید ظرف گلدان و نهال پسته را با احتیاط جدا نمایید. از کاشت نهال پسته با ظرف و یا گلدان جلوگیری به عمل آید.

چه موقع نهال پسته بکاریم؟

چه موقع نهال پسته بکاریم؟

وقت زمان کاشت نهال پسته و بهترین زمان کاشت نهال پسته همه به شرایط آب و هوایی منطقه دارد. اگر منطقه سرد و یخبندان گونه باشد، بهتر است کاشت نهال پسته اواخر اسفند و اوایل بهار صورت گیرد.

بیشتر جاهایی که در آن جا پسته کاری می شود در ایران، در اطراف کویر وجود دارد. زمستان در این مناطق بسیار سرد است. پس بیشتر زمان در ایران برای پسته کاری در اواخر اسفند و ابتدای بهار است.

در حالت کلی بهترین زمان کاشت نهال پسته در سه زمان است.

کاشت نهال پسته در پاییز

بهترین زمان کاشت نهال پسته در فصل پاییز، ابتدای پاییز تا نیمه اولین فصل پاییز است. زیرا دمای شب و روز معتدل است. وقتی نهال پسته در فصل پاییز کاشت می شود، هم دما مناسب است و هم بارندگی خوب است و امکان سبز شدن درختان هم بیشتر است. پس از اتمام فصل پاییز هم ریشه نهال پسته با خاک پیوند خورده است. در ادامه به خواب زمستانی می رود.

در فصل زمستان، ریشه گیاه ریشه زایی می کند و نهال شروه به رشد ریشه می کند. پس امکان تغذیه ریشه هم وجود دارد. با آمدن فصل بهار، نهال رشد بسیار خوبی داشته و می توان گفت که نهال شما به اندازه یک نهال دو سال کاشت شده، رشد عالی داشته است.

کاشت نهال پسته در نیمه دوم زمستان

در نیمه دوم زمستان تا اتمام فصل می توان نهال کاری را انجام داد. عملیات پیوند خاک با ریشه تقریبا دو تا 3 ماه طول می کشد. نهال از نیمه دوم فصل بهار هم می تواند رشد خودش را شروع کند. تا پایان فصل بهار هم امکان رشد در نهال وجود دارد. با شروع تابستان هم دیگر رشد نهال متوقف می شود.

کاشت نهال پسته در نیمه اول بهار

کاشت نهال پسته در نیمه اول بهار

در نهال کاری بهاره تا پروسه پیوند ریشه با نهال انجام شود، فصل تمام می شود. تابستان هم بخاطر مدارهای آبیاری با زمان زیاد و طولانی، باعث عدم رشد نهال پسته می شود. خیلی اتفاق خوبی بیافتد، نهال شما فقط سبز می ماند. البته در بعضی جاها می تواند شرایط آب و هوایی هم برای کاشت نهال پسته در بهار مناسب باشد.

درصد تلفات نهال پسته در زمان های کاشت نهال به صورت زیر است

  • در نهال کاری پاییزه کمتر5 از درصد
  • در نیمه دوم زمستان کمتر از 30 درصد
  • در فصل بهار اغلب تا بالای 60 درصد

آیا می توان پسته را در باغچه کاشت؟

برای کاشت نهال پسته در باغچه باید بهترین زمان کاشت نهال پسته را که به آب و هوای منطقه بستگی دارد پیدا کرد. اگر از مناطق گرمسیری هستید می توان کاشت نهال پسته را انجام دهید. بهتر است نهال در فصل پاییز یا بهار کاشت شود.

آیا می توان پسته را در باغچه کاشت؟

آبیاری درخت پسته چگونه است؟

این درخت به آبیاری هر روزه اصلا احتیاجی ندارد. نهال پسته یا درخت پسته از گروه درختانی است که به آب کم نیاز دارد. پس می تواند در مناطق گرم هم دوام آورد. در زمان هایی که بارندگی فراوان است هم اصلا نیازی به آبیاری ندارد. در حالت عادی، هفته ای یکبار برای آبیاری مناسب است.

سخن آخر

بهترین زمان کاشت نهال پسته زمانی است که نهال در خواب است. در مناطقی که گرمسیر است هم بهتر است که کاشت هم در فصل پاییز انجام شود. قبل از اینکه هوا سرد شود و یخبندان شود، باید ریشه نهال با محیط اخت بگیرد. اگر اینگونه نشود، کاشت نهال نمی تواند موفقیت آمیز باشد. برای خرید نهال میوه و یا بهترین نهال ها بهتر است از جاهای معتبر اقدام نمایید. وبسایت ایرانیان تریز باکیفیت ترین نهال ها را به دست مشتریان میرساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *