بهترین زمان کاشت نهال گیلاس

زمان کاشت نهال گیلاس


بهترین زمان کاشت نهال گیلاس

برای کاشت نهال باید درباره خصوصیات و نحوه کاشت آن نهال خیلی خوب بدانید. حال در این مطلب می خواهیم درباره زمان کاشت نهال گیلاس بیشتر بدانیم. اولین قدم برای کاشت نهال گیلاس این است که بهترین زمان کاشت نهال گیلاس را بدانیم.

درباره زمان کاشت درخت گیلاس باید گفت که بهترین زمان فصل پاییز است. در این مدت ریشه قوی شده و توسعه پیدا می کند در نتیجه مقاومتش در فصل زمستان بالا می رود.

انتخاب بهترین زمان کاشت نهال گیلاس به موارد مهمی چون نوع نهال، سلامت بودن ریشه، دمای محیط و فصل و دمای هوا در روز کاشت نهال و آبیاری و موارد دیگر هم بستگی دارد.

درختانی چون آلو، گیلاس، آلبالو و از این دسته به کم آبی و خشکی بسیار حساس هستند و نباید کاشت نهال گیلاس در فصل بهار انجام شود.

یک نکته مهم در کاشت نهال گیلاس ابن است که هنگام جا به جایی نهال گیلاس ممکن است به آن شک وارد شود پس برای اینکه به محیط عادت کند و ریشه جا بیافتد، زمان لازم است.

بهترین زمان کاشت نهال گیلاس در مناطق گرمسیر

می تتن گفت که بهترین زمان کاشت نهال گیلاس در مناطق معتدل و و گرم در فصل پاییز است. در پاییز گیاهان وارد خواب زمستانی می شوند. پس نهال گیلاس قبل از اینکه وارد فصول گرم سال شود، به محیط جدید عادت کرده است و ریشه های خود را بسته است و محکم کرده است. علت اینکه بهترین زمان کاشت نهال گیلاس برای مناطق گرمسیری پاییز و زمستان است به دلیل یکسان بودن دما در این دو فصل است. که تا فصل گرما هم ریشه محکم شده است.

بهترین زمان کاشت نهال گیلاس در مناطق سردسیری

بهترین زمان برای کاشت نهال گیلاس در منطق سردسیری این است که در آخرای زمستان انجام شود. در واقع در حدود 3 هفته قبل از بیداری درختان از خواب زمستانه است. زمستان های مناطق سردسیر با بارش برف و باران زیاد همراه است و برای همین بهتر در شروع خواب زمستانی، کاشت نهال گیلاس را انجام ندهید. در مناطق سردسیری، به دلیل بارش باران و برف، نهال گیلاس تازه کاشته شده از بین می رود.

در آخر زمستان برای اینکه سرما و سوز بیش از حد از بین رفته است، بهترین زمان کاشت نهال گیلاس در مناطق سردسیر است.

کاشت نهال گیلاس

آموزش کاشت نهال گیلاس
کاشت نهال گیلاس

کاشت گیلاس به روش های مختلفی انجام می شود. کاشت می تواند با هسته گیلاس، از طریق کاشت نهال و یا قلمه زدن انجام شود.

در کاشت نهال گیلاس وقتی که نهال ها تا 15 سانتی متری رشد کرده اند، ریشه ها محکم و وسیع شده اند و باید جای بزرگتری برای آن ها در نظر گرفت. پس زمان آن رسیده است که جای بزرگتری برای کاشت نهال انتخاب شود. برای اینکه نهال گیلاس را به فضای خاک منتقل کنیم، باید ابتدا گودالی با عمق سه برابر ریشه گیاه در نظر بگیریم.

پس از اینکه گودال برای کاشت نهال گیلاس در بهترین زمان کاشت نهال گیلاس انجام شد. خاک را باید غنی کرده و بستری مناسب برای کاشت نهال ایجاد گردد. باید کود و کمپوست غنی با خاک تازه را در گودال حفر شده بریزید. خیلی آرام نهال را از گلدان خارج کرده و در گودال قرار دهید. خیلی آرام و بادقت این کار انجام شود تا ریشه گیاه گیلاس سالم بماند و دچار آسیب دیدگی نشود.

خاک مناسب برای کاشت نهال گیلاس

پس از اینکه بهترین زمان کاشت نهال گیلاس انجام شد باید خاک مناسب برای کاشت نهال گیلاس را تهیه نمایید. همان طور که هر گیاهی برای رشد خوب به خاک مناسبی احتیاج دارد، نهال گیلاس هم برای اینکه رشد خیلی خوبی داشته باشد، به خاک خوب و مناسب نیاز دارد.

این درخت سطحی و کم عمق است و برای کاشت به عمقی تا یک و نیم متر نیاز دارد. بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس خاک لومی و شنی می باشد. به طور کلی بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس، خاک ماسه اس و سبک است.

خاک برای کاشت نهال گیلاس
خاک مناسب برای کاشت نهال گیلاس

نگهداری از نهال گیلاس

برای رشد خوب نهال گیلاس باید به عوامل مختلفی چون دما، خاک، نور و خاک مناسب توجه کرد. پیش تر درباره خاک مناسب کامل صحبت کردیم و در ادامه به نور و دمای مناسب نگهداری نهال گیلاس می پردازیم.

نور مناسب برای نهال گیلاس

با توجه به اینکه چه نوع نهال گیلاس را تهیه و خریداری نموده اید، میزان و مقدار نیاز این گیاه به نور یکسان نیست و فرق دارد. برای کاشت نهال گیلاس باید حتما به محل کاشت دقت شود که نورگیری خوبی داشته باشد. درخت گیلاس در محیط کم نور شکوفه و محصول نمی دهد و باردهی خوبی نخواهد داشت. اگر هم میوه بدهد، میوه ها ترش و بد مزه و خواهند بود.

میزان نور برای درخت گیلاس ارتباط مستقیمی با مزه های میوه خواهد داشتو نور خوب باعث باردهی محصول خوب با میوه های شیرین خواهد بود.

دمای مورد نیاز برای نهال گیلاس

نیازهای دمایی در انواع نهال و درختان گیلاس با هم فرق دارد. حتی با توجه به بهترین زمان کاشت نهال گیلاس بهار است که این نهال در مناطق گرمسیری کاشت نشود. این گیاه در اواخر رشد و زمان برداشت به اّب و هوای گرم نیاز دارد. نور خورشید باعث شیرین شدن میوه ها می شود.

وقتی که گیاه در خواب زمستانی می رود هم به دمای پایین و سرما نیاز دارد. باید در زمستان بالای 500 ساعت را در دمای -7 درجه سانتی گراد را بگذرانند.

عمر درخت گیلاس
طول عمر درخت گیلاس
عمر درخت گیلاس

عمر درخت گیلاس به عوامل و موارد زیادی بستگی دارد. شرایط محیطی و نگهداری و ارقام و دیگر موارد از عوامل مهم در عمر طول درخت گیلاس است. اما میانگین عمر درخت گیلاس بین 20 تا 40 سال است. البته که به نوع نهال و درخت گیلاس هم بستگی دارد. مثلا نهال گیلاس رقم ساکورا عمر کوتاه تری دارد و در حدود 20 سال است. اما گونه  و رقم هایی از نهال گیلاس وجود دارد که تا 40 سال هم عمر می کند.

در نهایت اینکه

برای داشتن درخت پرباری از گیلاس باید به عواما مهم در نگهداری و کاشت نهال گیلاس توجه شود. بهترین زمان کاشت نهال گیلاس هم با توجه به آب و هوای اقلیمی هر منطقع تعیین می شود که در متن مقاله به آن پرداخته شد. البته که خرد نهال باکیفیت و رقم آن هم در کیفیت میوه های درخت گیلاس تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. خرید نهال میوه را از نهالستان ایرانیان با اطمینان انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *