علت بار ندادن درخت خرمالو چیست | نکات مهم در کاشت درخت خرمالو

علت بار ندادن درخت خرمالو چیست


علت بار ندادن درخت خرمالو چیست

اگر می خواهید درباره علت بار ندادن درخت خرمالو بدانبد باید درباره نحوه کاشت درخت خرمالو و مراقبت از آن بدانید. در صورتیکه تمام مراحل خرید نهال و نهال میوه و کاشت و نگهداری درست و اصولی انجام گیرد. درخت خرمالو شما بار می دهد و دلیلی بر بارندادن آن وجود ندارد.

در این مقاله درباره پرورش درخت خرمالو و عوامل مهم در باردادن خوب آن می خوانیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پرورش درخت خرمالو

کاشت و پرورش درخت خرمالو
پرورش درخت خرمالو

گیاه خرمالو بسیار آفتاب دوست است. در مناطقی که داراب آب و هوای خنک و معتدل و آفتاب کافی دارد، رشد بسیار خوبی دارد. در جاهایی هم که هوا سرد است باید اطراف درخت را محصور کنید تا از سرما و یخ زدگی دور باشد. اما باز هم خرمالو به سرما مقاوم است.

درخت خرمالو در مناطق گرم و نیمه گرم تا منهای 12 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند. اما سرمای زمستان را هم نیاز دارد.

درخت خرمالو در خاک های مختلف می تواند باردهی خوب و رشد خوبی داشته باشد. خاک هایی با بافت متوسط و زهکشی مناسب و حاصلخیز و حتی در خاک هایی رسی با بافت سنگین مانع از رشد درخت خرمالو و باردهی آن نمی شوند.

اگر می خواهید از علت بار ندادن درخت خرمالو بدانید، می توان به غرس نامناسب نهال خرمالو اشاره داشت. درخت خرمالو ریشه های بسیار قوی دارد. در نتیجه باید نهال را در گودالی عمیق بکارید. بعد از آن بین 7 تا 10 سال هم زمان لازم دارد تا به محصول دهی برسد.

خاک مناسب برای درخت خرمالو

از علت بار ندادن درخت خرمالو می توان به نداشتن خاک مناسب هم اشاره داشت. درست است که خرمالو با انواع بسترها سازگاری دارد، اما داشتن خاک خوب و حاصلخیز به باردهی بهتر آن کمک می کند.

خاکی مناسب درخت خرمالو است که سبک باشد و نفوذ پذیری خوبی نسبت به اب داشته باشد. خاک مرطوب و خنک شاید بهترین خاک برای گیاه خرمالو باشد.

اگر می خواهید نهال میوه را در باغچه بکارید بهتر است داخل باغچه را از خاک باغات قدیمی پر کنید. علت موفقیت کشت نهال خرمالو در باغچه همین انتخاب خاک باغات است. خاک مراتع اصلا برای رشد این گیاه مناسب نیست. علت بار ندادن درخت خرمالو می تواند نداشتن خاک مناسب باشد.

کوددهی به درخت خرمالو

درخت خرمالو برای رشد به کودهای دامی زیادی نیاز دارد. کودهایی که پوسیده باشند نه تازه و نپوسیده، که منایب نیستند. خوب است که برای رشد بهتر درخت خرمالو از کودهای نیمه آلی هم استفاده کنید. مثلا کودهای ورز خوب هستند.

مورد دیگری که باید دقت کنید این است که درخت خرمالو به شخم زنی زیاد هم احتیاجی ندارد. اگر ریشه ها آسیب ببینند، خیلی سخت و دیر ترمیم پذیر هستند. برای باردهی خوب درخت خرمالو موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

  • از کودهای دامی پوسیده استفاده شود.
  • شخم زنی هم بسیار سطحی باشد.

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال خرمالو

درست است که خرمالو با خاک مرطوب، سازگاری خیلی خوبی ندارد. اما اینگونه هم نیست که با خشکی سازگار باشد. خرمالو اصلا خشکی را نمی پسندد و حتی به آن حساس هم می باشد. س در فصول گرم باید آن را منظم آبیاری نمایید. اما دقت کنید که آبیاری بیش از حد هم باعث می شود که میوه ها بریزند.

فاصله مناسب برای کاشت درخت خرمالو

دقت کنید که خرمالو اگر فاصله خوبی از هم نداشته باشند از علت بار ندادن درخت خرمالو محسوب می شود. زیرا باید نور لازم به آن ها برسد. بهترین فاصله هم بین 5 تا 6 متر بین نهال خرمالو است.

نکات مهم در کاشت نهال خرمالو

 کاشت نهال خرمالو
نکات مهم در کاشت نهال خرمالو
  • خرمالو پیوندی را در حدود 15 اسفند ماه کاشته تا زودتر کاشتن آن باعث سرمازدگی در نهال نشود.
  • عمیق و سطحی نهال کاشته نشود.
  • بعد از کاشت نهال هرگز تا یکسال نه کود دامی و نه شیمیایی به نهال داده نشود.
  • بعد از کاشت نهال یکبار آن را آبیاری کرده و تا زمانیکه جوانه بزند، دیگر ان را آبیاری نکنید.
  • هرس کردن را باید از سال دوم و در مدت 2 تا 3 سال انجام دهید.
  • آبیاری درخت خرمالو در بهار کم باشد و در تابستان بیشتر شود.

علت بار ندادن درخت خرمالو و ریزش میوه ها در فصل بهار چیست

 ریزش میوه ها در فصل بهار
علت بار ندادن درخت خرمالو و ریزش میوه ها در فصل بهار چیست

ریزش میوه های تازه درخت خرمالو در بهار به دلیل بیماری یا آفت نیست. چون درخت خرمالو به مقدار زیاد گل می دهد، اگر شرایط مساعد باشد، همه گل ها به میوه تبدیل می شوند. پس از تبدیل گل به میوه ، اگر درخت توانایی نگهداری و تغذیه میوه ها را نداشته باشد، میوه ها می ریزند.

 اما درختی که خوب تقویت شده باشد ریزش میوه کمتری در بهار دارد. درخت مقدار میوه های را که می تواند تغذیه کند را نگه می دارد و مابقی می ریزند. خرید نهال از نهالستان بهمن آبادی خیال شما را از بابت محصول دهی خوب راحت می کند.

سوالات متداول علت بار ندادن درخت خرمالو چیست

درخت خرمالو چگونه میوه بیشتری می دهد؟

بهتر است در فصل پاییز وقتی که درخت در خواب است، خاک باغچه را بیل بزنید. کود تقویتی را هم فراموش نکنید.

چرا میوه های درخت خرمالوی من ریز است؟

وقتب میوه های درخت خرمالو ریز هستند نباید زیاد آبیاری شوند. آبیاری باید منظم و هفته ای یکبار انجام شود. استفاده از کود تقویتی NPK هم موثر است.

علت ریختن میوه های درخت خرمالو چیست؟

ریختن میوه های درخت خرمالو می تواند از آبیاری زیاد باشد.

برگ درختان خرمالو من زرد شده است چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟

بهتر است از کود آهن 12% استفاده شود تا زردی برگ ها از بین بروند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *