نگهداری و کاشت نهال مرکبات

کاشت نهال مرکبات


نگهداری و کاشت نهال مرکبات

مرکبات از میوه های منطقه با آب و هوای نیمه گرمسیری است. این میوه در ابتدا از چین و ایران و هند و ژاپن و برخی از کشورهای آسیای شرقی وجود داشته است. از مرکبات می توان به لیمو ترش، بالنگ، نارنگی، پرتقال و نارنج نام برد. در این مطلب درباره نگهداری و کاشت نهال مرکبات می خوانیم.

باید در نگهداری نهال مرکبات دقت و وسواس به خرج داد. این نهال از دسته نهال هایی است که در برابر آفات و بیماری ها زیاد قرار می گیرد و بیمار می شود. در کاشت نهال مرکبات هم باید دقت شود تا در جای مناسب و بستر خوبی کاشت شود. تا محصول خوبی به دست آید.

بهترین خاک برای کاشت نهال مرکبات

کاشت نهال مرکبات
بهترین خاک برای کاشت نهال مرکبات

برای کاشت نهال مرکبات باید خاکی غنی و زهکشی شده باشد. در اینصورت نهال رشد خوبی خواهد داشت و محصول پربار خوبی می دهد. اما کاشت نهال در خاک رسی اصلا خوب نیست و رشد خوبی صورت نخواهد گرفت.

باید خاکی که قرار است نهال مرکبات در آن کاشته شود، از دو ماه قبل، کارهای آماده سازیش انجام شود. پس خاک باید کاملا اماده و زهکشی شود.

اگر زهکشی از قبل انجام شود باعث می شود که در این مدت، بارندگی در خاک نشست ایجاد کند و بعد از کاشت نهال مرکبات دیگر نشستی انجام نشود.

آبیاری نهال مرکبات

روش آبیاری نهال مرکبات
آبیاری نهال مرکبات

از موارد مهم در نگهداری و کاشت نهال مرکبات این است که آبیاری اصولی و منظمی ایجاد کنیم. در فصل رشد درخت و نهال یعنی در فصل پاییز و زمستان، باید آبیاری به صورت  غیرایستا باشد. اما در پاییز و زمستان هم آبیاری نیازی ندارد. اما نه اینکه بگذارد تا ریشه گیاه خشک شود. آبیاری می خواهد اما زیاد احتیاجی ندارد. خاک ریشه نهال مرکبات را تا 3 یا 4 سانتی متر همیشه مرطوب نگهدارید.

نور کافی برای نگهداری و کاشت نهال مرکبات

در نگهداری و کاشت نهال مرکبات که است که نور کافی و لازم برایش تامین گردد. معمولا نهال مرکبات تا 8 ساعت در روز به نور و آفتاب نیاز دارد. پس حتما در نگهداری و کاشت نهال مرکبات به فاصله کاشت نهال هل دقت داشته باشید. زیرا اگر فاصله بین نهال ها کم باشد، با بزرگ شدن درخت و شاخ و برگ ها، نور کافی به درخت نمی رسد و در نتیجه رشد خوبی هم نخواهد داشت.

عوامل محیطی مهم در رشد نهال مرکبات

 رشد نهال مرکبات
عوامل محیطی مهم در رشد نهال مرکبات
  • آب و هوای گرم و نیمه گرم برای رشد مرکبات لازم است.
  • خاک های سبک شنی و ماسه ای با ph، بین 5 تا 8
  •  فاصله کشت مناسب بین نهال مرکبات برای دریافت نور کافی
  • دما و نور مناسب در مگهداری نهال
  • توپوگرافی زمین یعنی وجود (عرض جغرافیایی،ارتفاع از سطح دریا،مقدار و شیب زمین)
  • آب و آبیاری منظم و در زمان

سمپاشی مرکبات

همان طور که در بالا اشاره شد از موارد مهم در نگهداری از نهال این است که از نهال در برابر آفات نگهداری و حمایت شود. برای این کار باید سمپاشی انجام شود آن هم به طور منظم انجام گیرد. سمپاشی قبل ار بهار باید انجام شود. این کار براب کنترل آفات نهال مرکبات انجام می شود.

سمپاشی مرکبات باید در سه مرحله باشد.

  1. اوایل اسفند ماه انجام شود.
  2. اخرای خرداد و در ابتدای تیرماه باشد.
  3. اخرای شهریور ماه و در ابتدای مهرماه

بهترین زمان برای کاشت نهال پرتقال

بهترین وقت برای کاشت نهال مرکبات و نهال پرتقال، زمانی است که نهال در خواب رفته باشد. وقتی نهال در خواب باشد، خیلی راحت می تواند با محیط جدید ارتباط برقرار کند.

در کل برای تعیین زمان کاشت نهال مرکبات باید شرایط اب و هوایی هر منطقه را در نظر داشت. در مناطق سرد، بهتر است که نهال در اسفند ماه کاشته شود.

در مناطقی هم که دارای زمستان سبک و ملایم است باید کاشت در فصل نباشد و بهتر است در فصل پاییز باشد.

برای کاشت نهال در مناطف خیلی سرد و برفی با زمستان های سخت، می توانید از انواع پرتقال هایی که در برابر سرما مقاومت دارند، استفاده نمایید. روزهای ابری هم برای کاشت نهال مرکبات عالی است تا نهال آب لازم داشته باشد و سیراب گردد.

روش های کاشت نهال پرتقال

کاشت نهال مرکبات و پرتقال بستگی به گونه آن دارد. اما در هر صورت کاشت نهال با سه روش است.

  • نهال ریشه لخت
  • نهال گلدانی
  • نهال گونی پیچ و نایلونی
کاشت نهال ریشه لخت

برای این نوع نهال باید، گودالی ایجاد نمایید. کقداری خاک هم درون ریخته و نهال را در آن قرار دهید و اطراق نهال را هم با خاک بپوشانید. در ادامه آبیاری نهال را فراموش نکنید.

کاشت نهال گلدانی مرکبات

ابتدا باید یک گودال ایجاد کرده و گلدان را بشکنید و نهال را با خام درون گودال قرار بدهید. اطراف نهال را پر کرده و ابیاری را انجام دهید.

کاشت نهال گونی پیچ و یا نایلونی

برای کاشت نهال مرکبات در ین نوع هم باید ابتدا نهالی را بکارید. بعد نهال را با نایلون و گونی در درون آن  قرار دهید. دبگر اینکه  می‌توان، پس از قرار دادن گلدان داخل گودال نایلون یا گونی را بردارید.خرید نهال میوه سالم را از نهالستان بهمن ابادی داشته باشید.

سوالات متداول نگهداری و کاشت نهال مرکبات

کاشت نهال مرکبات در روزهای ابری و بارانی چگونه است؟

روزهای ابری هم برای کاشت نهال مرکبات عالی است تا نهال آب لازم داشته باشد و سیراب گردد.

بهترین زمان برای کاشت نهال مرکبات چه وقتی است؟

بهترین وقت برای کاشت نهال مرکبات و نهال پرتقال، زمانی است که نهال در خواب رفته باشد. وقتی نهال در خواب باشد، خیلی راحت می تواند با محیط جدید ارتباط برقرار کند.

زهکشی در خاک کاشت نهال چه مزیتی دارد؟

اگر زهکشی از قبل انجام شود باعث می شود که در این مدت، بارندگی در خاک نشست ایجاد کند و بعد از کاشت نهال مرکبات دیگر نشستی انجام نشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *