دوستان عزیز نهالستان بهمن آبادی،سلام!

امروز و در این مقاله قصد دارم شما را با انواع آفات درختان سیب و نحوه مبارزه با آنها،سم مناسب و سمپاشی آشنا کنم.

از این رو برای آشنایی با نکات ذکر شده،تا آخر این مقاله،با ما همراه باشید.

آفات درخت سیب

موجودات موذی ریز کوچک و بزرگ زیادی هستند که نهال های سیب یا خود سیب را مورد هجوم قرار میدهند،و همه ساله ضرر های هنگفتی را به برخی باغداران وارد میکنند. از این رو داشتن علم کافی در مورد نهال هایی که برای کاشت انتخاب میکنیم،بسیار ضروری بوده و به ما کمک میکند محصولات بهتر و با کیفیت تر داشته باشیم. خرید و قیمت انواع نهال سیب 

1)آفت شته سبز سیب 

میتوان گفت یکی از رایج ترین انواع آفات بین انواع درختان سیب،آفت شته سبز می باشد.این موجود موذی کوچک،تقریبا 4 تا 5 میلی متر بوده و بسیار ریز است.شته سبز سیب ،همانطور که از نام آن پیداست سبز رنگ بوده و چشم های سیاه دارد.این شته ها دو نوع نر و ماده دارد که البته سبز ها بدون بال و ماده و قهوه ها نر می باشند. و هر دو  درختان سیب را به شدن بیمار میکنند.

دوران تخم گذاری

شته سبز سیب،در زمستان ها در تخم به سر می برند و با رسیدن بهار و تابستان و گرم شدن هوا و جوانی زنی درختان،فعالیت تخریب گری خود را آغاز میکنند.

شته سبز سیب،ماده چسبنده ای را تولید میکند و این ماده باعث تجمع حشرات و مورچه ها میشود،بنابراین تجمع مورچه ها در قسمتی از درخت نشان از وجود آفت در آن محل دارد.بیشترین هجوم و فعالیت این آفات در بهار می باشد که سلول های جوان و تازه سیب را مورد هدف قرار میدهد.

چگونه آفت سبز سیب،آن را بیمار میکند؟

این آفت ممکن است در همان ابتدای امر در باغ شما وجود داشته است.یا اینکه نهال هایی را خریداری کرده اید که به این آفات مبتلا شده و عدم رعایت فاصله و باد،و عدم مراقبت و سمپاشی به موقع،موجب گسترش آن گردیده است.

نشانه های درخت دچار به آفت شته سبز

خشک شدن برگ ها و جوانه ها،تجمع مورچه ها و حشرات دیگر(شکارچیان)،بد ظاهر شدن میوه از علائم وجود این آفت است که به راحتی با چشم مسلح قابل مشاهده است.

سم پاشی و مبارزه

برای از بین بردن شته ها روش های گوناگون شیمیایی و طبعی وجود دارد.

روش های شیمیایی

استفاده از سم هایی نظیر؛استامی‌پراید و ایمیداکلوپراید در طول فصل زراعی و استفاده از روغن هایی چون ولک و دیازینون توصیه میشود.

2)شپشک واوی سیب

این آفت به ارقام ســيب شـفيع آبادي، شـميراني و به ویژه سـيب گالب بيشـترین خسـارت را واردميكند .و  سيب هاي مشهدي و زردو قرمز لبناني
آلوده شــده و خســارت كمتري ميبينند. در كل گفته ميشــود این آفت روي ارقام زودرس و تابسـتانه خسـارت بيشـتري نسـبت به ارقام دیررس و
پایيزه خسارت وارد ميكند.

نحوه فعالیت آفت واوی سیب

این حشــره بـا مکيـدن شــيره گيـاهي و همچنين ایجـاد اختالالت فيزیولوژی باعث ضعف شدید و مرگ درختان ميزبان ميشود. درختان آلوده داراي برگهاي كوچک و رنگ پریده، ميوه هاي بد شکل و ریز وسرشاخه هاي خشک ميباشد. در مناطقي كه آلودگي شدید است، درصد
زیادی از برگ درختان، شاخه ها و حتي ميوهها آلوده به آفت شده و به تدریج ضعیف میشوند.

در صورت عدم درمان نهال سیب آلوده به آفت واوی سیب

در اثر عدم كنترل، صدمه جبران ناپذیري به درختان وارد شده و ضـعف ناشـي از این كار، درخت را مسـتعد خسـارت دیگر آفات به ویژه
چوبخوارها و پوسـتخوارها ميكند. از طرفي ميزان محصـول و كيفيت آن نيز در این قبيل درختان به شدت كاهش می یابد.

مبارزه با آفت لاوی سیب

طبق آخرین یافتههاي پژوهشــي، موثرترین حشــره كش توصــيه شــده براي كنترل این آفت در بهار و تابستان، حشره كش اسپيروتترامات )موونتو 10% SC )با دز مصرفي 4/71 در هزار ميباشد.

بهترین زمان سمپاشی (مموری، آکتارا و آدمیرال) در اواخر اردیبهشت همزمان با ریختن گلبرگ‌ها و نوبت دوم سمپاشی در نسل دوم همزمان با خروج پوره‌های جوان از تخم که این زمان مصادف با اواخر مرداد ماه می‌باشد.

آشنایی کامل با آفت لاوی سیب

3)کرم سیب 

خسارت این آفت مربوط به لاروهای آن می باشد که از دانه و گوشت میوه تغذیه می کنند.

در اثر تغذیه لارو، میوه حاوی فضولات قهوه ای رنگی می شود و در مرحله بعدی نیز عوامل قارچی و باکتریایی می توانند وارد میوه شده آن را فاسد کنند.

شکل ظاهری لارو ها 

 لاروها معمولاً به صورت خمیده درون پیله دیده می شوند.

این پیله ها در زیر پوستک درخت و یا   کلوخه ها و سایر پناهگاه های دیگر به چشم می خورند.

این لاروها می توانند زمستان های تا حدی سرد را تحمل کنند ولی اگر درجه حرارت به کمتر از ۴-  درجه سانتیگراد برسد، بسیاری از لاروها تلف خواهند شد.

رنگ لاروها سفید صورتی و طول لارو در انتهای دوره لاروی حدود ۲ سانتیمتر می باشد.

این حشره معمولاً پنج سن لاروی دارد.

در بهار مصادف با شکوفه کردن درختان لاروها تبدیل به شفیره می شوند.

شفیره قهوه ای رنگ و حدود یک سانتیمتر طول دارد.

سم پاشی  آفت کرم سیب 

همزمان هم برای کرم سیب  و هم  برای آفت  لیسه سیب  در زمان ظهور برگهای اولیه سیب و حدودا بعد از ریزش ۷۰-۸۰ درصد شکوفه ها با سموم سیستمیک مثل استامی پراید  انجام می گردد. چون سم استفاده شده روی لاروهای کرم سیب هم موثر است.

به طور کلی سمپاشی درخت سیب برای از بین بردن این آفت در سه دوره  انجام میشود.

دوره اول سمپاشی: سمپاشی در زمان فندقی شدن میوه

دوره  دوم: سمپاشی در زمان گردویی شدن میوه

دوره سوم: تکرار سمپاشی 20 روز بعد از سمپاشی دوم

برای سمپاشی سمومی مثل فوزالن، استامی‌پراید، ایمونیت و کاراته توصیه می‌شود.

استفاده از فرمون جنسی از راهکارهای بروز و موثر در کنترل این آفت می‌باشد که از سمپاشی‌های بی‌مورد جلوگیری می‌کند.

از طرفی استفاده از کارتن موج‌دار دور تنه درختان و سوزاندن آن‌ها (ابتدای فصل رشد و بعد از برداشت محصول)

4)کنه اروپایی

کنه قرمز اروپایی با مکیدن سلول های برگ درخت و خوردن مایعات آن،از مواد مغذی برگ های درخت تغذیه میکند.

 با ادامه فرایند تغذیه،ممکن است تا اواسط خرداد ماه، برگ‌ها به‌تدریج به زرد، قهوه‌ای و برنزه تغییر رنگ دهند. آسیب جدی ناشی از تغذیه،موجب ضعیف شدن نهال مورد هجوم قرار گرفته،تغییر رنگ میوه،کاهش اندازه میوه،و کم شدن باردهی آن گردد.

همچنین در صورت طغیان جمعیت و تداخل نسل‌ها، ریزش زودهنگام برگ‌ها در نیمه تیر تا اوایل مرداد ماه رخ خواهد داد. میزان صدمه ناشی از تغذیه کنه قرمز، به نوع رقم و قدرت کلی درخت وابسته است.

روش مقابله با کنه اروپایی 

استفاده از روغن ولک و دیازینون (اتیون یا سموم کرم‌کش دیگر) به منظور از بین بردن تخم‌ها و استفاده از سمومی مثل انویدور، نئورون و آبامکتین در طول فصل به از بین رفتن و جلوگیری این این آفت می انجامد.

5)آتشک

این مورد که یکی از بیماری های درختان به وسیله باکتری است،از جمله بیماری های بسیار واگیر دار و مخرب است.نام این بیماری از روی ظاهر آن که واقعا حالتی شبیه آتش سوزی دارد،گرفته شده است.

این بیماری به طوری گسترش یافته که به مسئله ای مهم در کشاورزی و باغداری مبدل گردیده است.

اولین گزارش از این بیماری در قرن هجدهم میلادی بوده است. این بیماری برای اولین بار در کشور ایالات متحده ی آمریکا روی درختان سیب ، به و گلابی مشاهده شده است.این بیماری همراه با میوه های صادراتی آلوده به انگلیس و سپس به دیگر مناطق جهان منتشر شد. آتیشک در سال 1368 در ایران و در تهران مشاهده شد.

6)بیماری شانکر بوتریوسفریایی

۱) چگونه میتوان بیماری شانکر بوتریوسفریایی را کنترل کرد؟

-احداث باغ سیب در زمین و شرایط اقلیمی مناسب، کود دادن و آبیاری مناسب و اعمال دیگر عواملی که موجب تقویت درختان می‌شوند.
-قطع شاخه‌های آلوده، تراشیدن شانکرها به انضمام بافتهای عفونی اطراف آنها و بلافاصله اندودن محلهای بریده و تراشیده شده با خمیرهای محتوی قارچکش.
-سمپاشی درختان در پاییز بعد از هرس و سالم‌سازی آنها با قارچکش.

۲) شانکر نکتریایی سیب چیست؟

شانکر نکتریایی یا شانکر اروپایی، در کشورهای امریکایی و اروپایی مخصوصا در مناطقی که بارانهای مرتب تابستانی دارند شیوع دارد.شانکر نکتریایی موجب خشکیدن درختان جوان و شاخه‌های درختان مسن می‌شود.

شانکرهای این بیماری بیشتر در محل گره‌ها و زوایای شاخه‌ها بروز می‌کنند. شانکر نکتریایی روی شاخه‌های جوان به صورت نواحی فرورفته و بیضی کشیده نمایان می‌شود. روی شاخه‌های بزرگتر شانکرها، تخم مرغی و فرورفته هستند و معمولا بافتهای آلوده پیرامون آنها، پینه‌ای می‌شوند.

دانه‌داران و هسته‌داران بخصوص سیب و گردو از میزبان‌های این قارچ بیماری‌زا می‌باشند. علائم شامل خروج صمغ به صورت فتیله‌های نارنجی بر روی تنه درختان، پوسته پوسته شدن شاخه، تغییر رنگ پوست درخت در سیب، خیس شدن تنه و نشست کردن آن و قهوه‌ای شدن زیر آن می‌باشد.

سم پاشی مناسب

هرس کردن به موقع،به خصوص شاخه های خشک و مرده و از بین رفته،کم کردن آبیاری در فصل پاییز،بر آورده کردن نیازهای پتاسیم و کلسیم درختان،

 سمپاشی پاییزه با تیوفانات متیل و استفاده از بردو در اسفند و کاربندازیم یا رورال‌تی‌اس در بهار همراه با آب آبیاری،مواردی هستند که به نجات و حفظ نهال های شما کمک میکنند.

مواردی که بیان شد،تعدادی از آفات و بیماری های درختان سیب می باشد. برای آشنایی بیشتر به کتاب آفات درختان میوه و مدیریت کنترل آنها،مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *