خرید نهال انگور جوین

 

یکی از خوشمزه ترین و با کیفیت ترین انواع انگور های ایرانی بی شک انگور جوین است . انگور جوین با حبه های درشت و هسته داخلی رقمی است با خوشه های بزرگ و بسیار پر محصول و مناسب تجارت از دیدگاه اقتصادی به دلیل ثمر دهی بالا ،از ویژگی های دیگر این محصول میان رسی آن است .

شکل ظاهری

حبه های نوع انگور جوین، پوست قرمز رنگ زیبا و گذشته سفید رنگ و حالت کشیده دارند،تراکم دانه های انگور در خوشه زیاد و خوشه ها سنگین و نسبتا بزرگ هستند.

 

زادگاه و محل پیدایش نهال انگور جوین

انگور جوین که جزء محبوب ترین رقم های استان خراسان در شرق ایران است، بومی همین منطقه است .

 

طعم و مزه

از لحاظ طعم و مزه،دانه های انگور نوع جوین خیلی شیرین نیست ولی با این حال طعم خوبی داشته و بسیار خوش خوراک است.

مزایا انگور جوین

 

این انگور درصد قند پایینی دارد و دلیل کمتر شیرین بودن آن نسبت به سایر انگور ها در واقع همین موضوع است. مورد دیگر پایین بودن قیمت انگور جوین نسبت به سایر انگور هاست از این رو احداث باغی با انگور های جوین از لحاظ اقتصادی بسیار پایین بوده و هزینه های احداث آن کم است.

از لحاظ تجاری و بازار

از لحاظ بازاریابی نیز این نوع انگور بازار خیلی خوبی را در تهران پایتخت و همچنین شمال ایران نصیب خود کرده است.

زمان برداشت

در استان خراسان رضوی که زادگاه همین نوع انگور است، زمان رسیدن این انگور اواخر خرداد ماه می باشد.

کود دهی و نگهداری درخت انگور جوین

کود ازت از انواع کود هایی است که شما میتوانید برای افزایش رشد درختانتان و افزایش بازدهی و تنومندی برای رفع نیاز غذایی نهالتان از آن استفاده نمایید،اما رعایت نکات برای تامین این نیاز بسیار ضروری است . زیرا زیاده روی و عدم رعایت نکات نه تنها باعث افزایش رشد و محصول دهی گیاهتان نخواهد شد که بلکه ریشه آن را خشک میکند،از این رو راهنمایی کامل را قبل از انجام این عمل به دست آورید. کود منیزیم و کود پتاسیم از دیگر انواع کود هایی است که میتوانید برای رشد نهال خود از آن استفاده نمایید‌.

 

هرس کردن نهال انگور

کاشت درخت انگور از بهترین ایده ها برای شروع کسب و کاری پر سود است. از این رو میتوان گفت هرس آن از مهمترین نکات جهت ایجاد باغی پر و عالی برای شما خواهد بود،هرس درخت انگور همیشه در موقع خاصی از سال باید اتفاق بیفتد .

اصلا هرس به چه عملی گفته میشود ؟

هرس درختان انگور با دو هدف اصلی و اساسی انجام میشود. هرس درخت در واقع انجام کارهایی از قبیل حذف تمامی شاخ و برگ های مرده و بافت از فرسوده و حذف تمامی شاخ و برگ های اضافی شکسته و بیمار است. این عمل موجب رسیدن اکسیزن بیشتر به درخت شده و درنتیجه موجب ایجاد شاخ و برگ های بیشتر و بهتر با حذف موارد اضافی انجام میشود. با این حال باید توجه نمود که کار هرس درخت ،کاری بسیار حساس است و اشتباه در این عمل موجب میگردد که تمام زحمات و هرینه شما هدر رود و درختان به کلی از بین بروند ،از این رو برای هرس درختان تان از هرس کار حرفه ای بهره و کمک بگیرید.

چند نوع هرس برای درختان انگور وجود دارد؟

هرس تابستانه هرس زمستانه

هرس زمستانه درخت انگور

همانطور که از نام آن انتظار میرود؛ از اوایل فصل پاییز که درختان در خواب زمستانی هستند؛ هرس زمستانه انجام میگردد. این هرس با هدف تنظیم باردهی در سال روی درخت انگور انجام میشود. این هرس حتی با نام دیگری به اسم هرس باردهی نیر شناخته میشود.
هرس زمستانی در طی دو مرحله انجام میگردد: هرس اول :هنگامی که برگ‌های درخت ریزش پیدا کرده و به خواب زمستانی فرو رفته‌اند.
عملیات به این شکل است که شاخه‌های اضافه و بیمار و آفت زده و خراب و اندام‌های شکسته را میبریم. بهترین زمان برای انجام این هرس فصل پاییز می باشد. در مناطق سردسیری هرگز نباید در این مرحله، هرس شدید انجام شود،زیرا موجب از بین رفتن انگور میشود.

هرس اصلی درخت انگور

 هرس اصلی درخت انگور در فصل زمستان باید انجام شود. در مناطقی که خطر سرمازدگی دارند؛ پس از متورم شدن جوانه‌های اصلی (اواخر ماه اسفند تا اواسط ماه فروردین) اقدام به هرس درختان کنید. در هنگام برش شاخه؛ هرگز نباید از محل برش؛ آب یا همان (اشک مو) جاری گردد. سه مدل اصلی هرس زمستانه درختان انگور در واقع داریم که به شرح زیر است.

هرس کوتاه یا شدید درخت انگور

در ارقامی از انگور ها که جوانه‌های پایینی باردهی بیشتری دارند، از این نوع از هرس استفاده میشود. در هرس کوتاه تمامی شاخه‌ها به صورت دو یا سه چشمی هرس میشوند. یعنی 2 تا 3 جوانه انتهای شاخه نگهداشته و شاخه را از بالای جوانه سوم ببرید. البته این نوع هرس ظرفیت باردهی درخت را بین 5 تا 10 درصد کم میکند .
انجام این هرس در خاک‌های کم محروم و سبک و مرطوب و یا برای ارقام ضعیف تر انگور توصیه میشود.

هرس بلند یا خفیف (کم شدت)

شاخه‌هایی که جوانه بارده انها در قسمت بالایی قرار دارند؛ بهتر است به صورت خیلی کم هرس شوند. در هرس بلند بین 4 تا 12 جوانه را روی شاخه نگهداشته و شاخه را از بالای جوانه دوازدهم میبرند. این هرس برای ارقام قوی تر و با تراکم بیشتر و در خاک‌های غنی تر توصیه میشود. با انجام این هرس از مقدار محصول سال بعدی کم خواهد شد. بازو و تنه درخت طویل شده و در صورت هرس بازوهای چند ساله؛ روی آنها زخم‌های نسبتا عمیقی ایجاد میگردد. هرس مختلط: این نوع هرس که به هرس خرگوشی نیز مشهور است. در واقع ترکیبی از 2 روش معرفی شده پیشین میباشد. که حداکثر قدرت و ظرفیت درختان را حفظ میکند.

بهترین نوع هرس انگور

از نظر متخصصین باغداری؛ بهترین هرس درخت انگور؛ هرس مختلط میباشد. در این روش یک شاخه را با 6 تا 8 جوانه نگهداشته و آن را از بالای جوانه هشتم میبریم. به این ترتیب شاخه مناسب برای تولید انگور و محصول دهی میباشد. شاخه ای دیگر را با 2 جوانه نگه می داریم . این شاخه‌ها وظیفه تولید شاخه و میوه سال بعد را برعهده دارند. برروی هر پایه براساس نوع رقم میتوانید چندین شاخه کوتاه یا بلند نگهدارید. این هرس باعث تقویت درختان و افزایش محصول دهی آنها خواهد شد. با انجام این هرس تعداد جوانه‌های بارده تا 2 برابر بیشتر میشود.

هرس تابستانه درختان انگور هرس تابستانه در واقع مکمل هرس زمستانه به حساب میاید.

این هرس در فصل تابستان و زمانیکه جوانه‌ها شروع به رشد نموده اند؛ انجام میشود. به این ترتیب مواد غذایی تولید شده توسط ریشه بهتر به اندام‌های گیاه میرسد. لازم به ذکر است هرس تابستانه را میتوانید در تمام طول فصل رشد به انجام برسانید. مراحل انجام هرس تابستانه: سربرداری یا سرزنی شاخه‌های سبز در طول فصل رشدشان: این شاخه‌ها را از ارتفاع 30 تا 60 سانتی متری بین 1 تا 3 بار به اندازه رشد شاخه سال اول هرس کنید. پاجوش‌ها و یا همان شاخه‌های ناخواسته که روی تنه و بازوها رشد نموده و نرک نام دارند: باید به محض مشاهده نرک؛ آن را حذف کنید. جوانه‌های متورم که در پایین بوته یا تنه رشد رشد کرده اند : این شاخه‌ها نرک را به وجود میاورند. به همین دلیل باید حذف شوند. جوانه‌های انتهایی نوک شاخه را با انگشت قطع کنید. به این ترتیب شاخه سبز رشد نمیکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *