خرید نهال انگور  کندری

انگور کندری از انواع انگور های زود رس می باشد، و از انواع انگور های معروف ایرانی است. در ایران کااشت و پرورش این نوع نهال انگور از دیرباز مورد توجه عموم قرار داشته است. این نوع انگور بسیار با کیفیت بوده و هم طعم خوب و بی نظیری دارد و هم از لحاظ ظاهری جز انواع انگور هایی است که در انواع مههمانی و مجالس و سرو غذا ها و دسر در رستوران ها استفاده میگردد.

محل پیدایش

نهال انگور کندری از روستای کندر در جاده چالوس می باشد.

ویژگی‌ های ظاهری و طعم انگور کندری

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادم ،انگور کندری  از انواع انگور های زود رس بوده و خیلی زود به عمل می آید.  دانه های این نوع انگور ،گرد و کروی و دارای هسته است.  از نظر طعم و مزه نیز ،مزه شیرین و دوست داشتنی دارد.

موارد استفاده از انگور کندری

نهال انگور کندری یکی ازگونه های مشهور انگور دانه دار است که میوه آن حبه های  درشت و قرمز مایل به بنفش دارد. این رقم جزء انگورهای زود رس یا میان  رس می باشد و زمان برداشت آن اواخر تیر و یا اوایل مرداد ماه است. از انگور کندری بیشتر برای تازه خوری و تهیه آبغوره استفاده میکنند.

نیاز نوری و گرمایی

این رقم انگور به 2 تا 3 ماه سرمای زمستانی با دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیاز دارد؛ تامین نیاز سرمایی جهت بیدار شدن درخت از خواب زمستانی و گلدهی آن در فصل بهار لازم میباشد.

این درخت به دلیل کیفیت بالا و همچنین جوابدهی در مدت کوتاه، از انواع انگور های تجاری اس. از این رو اگر میخواهید انگوری با صرفه اقتصادی انتخاب کنید این نوع انگور بسیار انتخاب خوب و عالیست.

علاوه بر این ،عمر این درخت بالا بوده و میتوانند 70 الی 80 سال به طرز باورد نکردنی عمر کند.

 

موارد استفاده انگور کندری

از این انگور خوش طعم میتوانید چه به صورت تازه برای تازه خوری در کنار میوه های دیگر و چه به صورت خشک شده  آن (کشمش) استفاده کنید. علاوه استفاده از آن در انواع غذا و شیرینی نیز مرسوم است. همچنین تهیه انواع شربت و نوشیدنی

خواص و فواید انگور کندری

به طور کلی انگور از آن دسته میوه هایی است که فواید آن بسیار بی شمار است.  از طرفی میتوان گفت مود مغذی درون گردوی ایرانی بسیار بیشتر از انواع گردو های خارجی است.  این میوه، سرشار است از ویتامین‌های ب1، ب2، ب3، ب5 و ب6؛ به علاوه ویتامین‌هایی چون ث، ‌ای و کا نیز دارد. مصرف روزانه آن نه تنها سیستم ایمنی را قوی می نماید، و هم  برای حفظ سلامت پوست و مو نیز بسیار موثر است.

 اصالت و بیشترین کشور هایی که از آن استفاده میکنند

نهال انگور رقم کندری نهال انگور رقم کندری متعلق به خاورمیانه است و در کشورهای ایران، مصر، ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه جایگاه خاصی دارد. از قدیمی‌ترین ارقام ایرانی به حساب می‌آید و بومی شهر کندر است. این رقم جز ارقام زودرس می‌باشد و محصول آن را در انتهای تیر و ابتدای مرداد می‌توان برداشت.

 

 

 

خرید نهال انگور

کندری یکی دیگر از انواع انگور های خوشمزه بومی خاورمیانه ،انگور کندری است. به طور کلی خاورمیانه در جهان با نام انگور های خود بسیار محبوب است. انگور کندری،نوعی انگور از ارقام زودرس بومی کشور های آسیای عربی یا همان خاورمیانه است. انگور از ارقامی است که در کشور های ایران و مصر و ترکیه و بسیاری از کشور های خاورمیانه ای محبوبیت فراوانی دارد. متخصصان در زمینه کشاورزی میگویند هم اکنون بیش از ۲۰ هزار نوع انگور در سراسر دنیا کشف شده است.

تقسیم بندی کلی انگور ها

میوهٔ انگور به دو نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو جور در رنگهای مختلف سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند. این میوه در مناطقی که حداکثر دمای آن بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل آن کمتر از ۱۵ درجه زیر صفر نباشد بهتر رشد می‌کند. انگور، میوهٔ نرم‌پوست و شیره‌داری است که از درخت انگور به عمل می‌آید.

تلفظ و گویش

درخت انگور، مو (تلفظ:Mow) نامیده می‌شود. مو یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که انسان کاشتن آن را آموخت.

واژه شناسی درخت انگور

انگور که در اصل معمولا به دو نوع دانه دار و بی دانه تقسیم میشوند، در طیف و رنگ و ارقام مختلفی وجود دارد،حتی از لحاظ اندازه و شکل نیز ممکن است با هم متفاوت باشند. این نوع میوه معمولا در مناطقی که حداکثر دمای آن ۴۰ درجه سانتیگراد و حداقل آن و در کمترین حالت ۱۵ درجه زیر صفر نباشد،بهترین بازدهی و رشد را دارد. انگور میوه ای خوشه آب دار و گوشته دار با قابلیت خشک شدن و تبدیل به کشمش و خشک خوری دارد.
انگور میوهٔ انگور به دو نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو جور در رنگهای مختلف سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند. این میوه در مناطقی که حداکثر دمای آن بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل آن کمتر از ۱۵ درجه زیر صفر نباشد بهتر رشد می‌کند. واژه شناسی انگور، میوهٔ نرم‌پوست و شیره‌داری است که از درخت انگور به عمل می‌آید. درخت انگور، مو (تلفظ:Mow) نامیده می‌شود. قدمت درخت انگور مو یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که انسان کاشتن آن را آموخت.

نماد در دین و ادبیات در کتاب‌های دینی

 در کتاب های کهن و در بسیاری از اسطوره‌ها و سروده‌های ملل نام انگور و موستان بسیار آمده‌است. انگور در تمام مناطق معتدل جهان می‌روید. بیش از ۲۰ هزار نوع انگور در سراسر جهان می‌روید اما همه آن‌ها از انگور وحشی خاور نزدیک و انگور وحشی آمریکای شمالی نتیجه شده‌اند. گاهی انگور را کشمش می‌کنند. انگور خشک کرده را کشمش می‌نامند. موارد کاربرد انگور از انگور، مویز، کشمش، ژله، مربا، آب انگور، شراب و سرکه می‌سازند. از پوست و دانه آن هم محصولات مختلف تهیه می‌شود. باغی که درخت انگور (با نام‌هایِ دیگرِ: مُو، تاک یا رَز) در آن کاشته شود، مُوِستان، تاکِستان یا رَزستان نامیده می‌شود. مو را باید هر ساله هرس کرد زیرا این کار سبب می‌شود که میوه بیشتری به بار آورد. در بیشتر موستان‌ها داربست‌هایی می‌سازند تا مو بتواند از آن‌ها بالا رود. بزرگ‌ترین دشمن مو بیماری مخصوص ریشه آن است. مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده انگور در اروپا  فرانسه، ایتالیا و آلمان بزرگترین تولید کنندگان انگور در اروپا هستند . این کشورها مو را بیشتر برای تهیه نوشیدنی ها پرورش می‌دهند. بیشتر کشمش و مشروبات قاره آمریکا از تاکستان‌های ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا فراهم می‌آید.

رتبه ایران در تولید انگور

رتبه ایران در تولید انگور کشور ایران نهمین تولیدکننده انگور در دنیاست .که در واقع بیش از ۲٫۵ درصد از کل تولید انگور جهان را عهده دار است. شهر انگور ملایر شهر جهانی انگور است مشکین‌شهر نیز از شهرهای مهم تولید انگور در جهان است.  ایران در سال ۲۰۲۰ پس از کشورهایی مانند چین، ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، شیلی، آرژانتین، با سطح زیر کشت بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر مربع و دارای تولید سالانه بیش از ۲۰۰۰۰۰۰ تن انگور است.

آشنایی با نهال انگور زودرس کندری

همانطور که پیش تر گفته شد  نهال انگور زودرس کندری، یکی از انواع مشهور انگور ایرانی می باشد به طوری که ، پرورش آن بسیار رونق فوق العاده ای دارد. دلیل این عمر کیفیت بالای محصول و قیمت به صرفه آن در کنار طعم و مزه آن بسیار عالی است، بلکه از نظر ظاهری نیز، به قول معروف بسیار مجلسی و مناسب مهمانی است. این نوع، از قدیمی ترین انواع انگور های ایرانی نامیده می شود و همان گونه که از نامش میتوانید حدس بزنید ، خاستگاه آن روستای کندر (اوایل جاده چالوس) است.

 

خصوصیات نهال انگور کندری: همان گونه که گفتیم، انگور کندری زودرس، ویژگی های مخصوص به خود را  دارد؛ میوه این نوع، حبه‌ای و کروی بوده و دانه درشت است. هسته‌ دارد و مزه آن نیز شیرین است. از انواع تجاری به حساب آمده و همانطور که گفتیم، به‌خاطر همین ارزش‌ها، بسیار مورد توجه کشاورزان است. به علاوه، بد نیست بدانید که درخت انگور زودرس کندری، حدودا هشتاد سال عمر می‌کند.

مراحل پرورش نهال انگور

انتخاب خاک مناسب و ساخت بستر برای کاشت تهیه و خرید و نهال باکیفیت آماده کردن زمین و حفر چال برای کاشت آبیاری اصولی، به موقع و به اندازه هرس و کوددهی سالانه

آفات درخت انگور کندری

درخت انگور زودرس کندری هم مانند مابقی ارقام انگور ممکن است به آفات و بیماری هایی مبتلا گردد،چند نمونه از این آفات در ادامه ذکر شده است.

 

زنجره مو زنجک مو آفت خوشه ‌خوار سفیدک دروغین (بیماری) سفیدک حقیقی یا سطحی (بیماری) پوسیدگی سفید در ریشه (بیماری) معمولا متخصصان بیماری قارچی سفیدک حقیقی یا همان سفیدک سطحی را رایج ترین بیماری در بین درختان انگور کندری به حساب می آورند و عواقب آن را نیز بروز تغییرات کال گیاهی معرفی کرده‌اند. برای درمان و رفع آن نیز پاشش پودر گوگرد جامد بر روی برگ‌ها را، پیشنهاد میدهند. به علاوه، مصرف انواع قارچ‌ کش (مثل توپاس) را نیز درمان خوبی برای این بیماری می‌دانند.


 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *