نهال بادام

نهال بادام


خرید نهال بادام مامایی

خرید نهال بادام مامایی ،نهال بادام مامایی از انواع بادام های  زود بازده است و خیلی زود به بار می نشیند، شما میتوانید یکسال بعد از کاشت نهال های بادام خود را برداشت کنید، از لحاظ دید اقتصادی باید حداقل 8 سال در زمین باغچه تان باشد و رسیدگی انجام شود. میزان باردهی این محصول بعد از 8 سال  میتواند تا 15 کیلو گرم برسد. به طوری که از هر هکتار حدود 5 تن بادام یتوان دریافت نمود.

رشد بادام مامایی

رشد بادام مامایی،این نوع علاوه بر باردهی خوب،رشد بالایی نسبت به سایر بادام ها نیز دارد. فاصله کاشت این نهال ها 4*4 است . ارتفاع این درخت حداکثر تا 4 متر بوده و خیلی ارتفاع نمیگیرد.

مسلما کود دهی و آبدهی و هرس به موقع از عواملی هستند که موجب می شوند رشد نهالتان بهتر بوده و محصولات بهتری برداشت کنید با این حال خبر خوبی که ممکن است برخی افراد ندانند،نیاز کم به آب درختان بادام است که این موضوع موجب شده نگرانی کمتر و شانس بیشتر برای کاشت این نهال وجود داشته باشد.

گرده افشانی

گردافشانی،برخی رقم های نهال بادام نیاز به گرد افشانی دارند که  بادام نوع مامایی از این دسته است ،گرد افشان آن بادام تونو است.

زادگاه بادام مامایی

زادگاه بادام مامایی،زادگاه این نهال آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری است.

محل مناسب کاشت نهال مامایی این نوع نهال بادام بسیار مناسب مناطق کوهستانی می باشد ،از این رو اگر دنبال نوعی بادام عالی برای منطقه خود هستید بهترین انتخاب درخت بادام مامایی است.

اگرچه کاشت این درخت در منطقه نسبتا گرمسیر و معتدل نیز رایج است . و از ارقام مقاوم به سرما می باشد ولی تحمل آب و هوای خیلی گرم را ندارد. این نوع بادام مناسب مناطق مرطوب نیست بلکه مناطق خشک را ترجیح میدهد.

بیشترین زمین زیر کشت درخت بادام مامایی به استان‌های

  1. آذربایجان غربی
  2. چهارمحال و بختیاری تعلق دارد.

همچنین این دو استان سهم بزرگی از صادرات به کشورهای دیگر را دارند.

رشد و ویژگی های درخت بادام مامایی

رشد و ویژگی های درخت بادام مامایی، این درخت همانطور که پیش تر گفتیم تا 4 الی 8 متر نیز با توجه به مکانی که در آن کاشته شده ،اقلیم و آب و هوای آن منطقه ممکن است رشد متغیری داشته باشد. برگ های این نوع نهال بافتی چرم مانند دارند. و شکل ظاهری آن بیضی شکل است. گل های این درخت سفید و صورتی و برگ های درخت دندانه دار است.

رنگ پوست این بادام سبز و دارای پرزهای فراوانی است. این نوع بادام را میتوان به مدت خیلی بالا تا 8 سال در انبار نگهداری کرد.

پوست این بادام سفت و طعم آن شیرین است. آفات بادام

شروع باردهی نهال بادام مامایی و میزان باردهی درخت بادام مامایی

شروع باردهی نهال بادام مامایی و میزان باردهی درخت بادام مامایی،اغلب از دومین سال پس از کشت شروع به باردهی می‌کند. بیشترین میزان باردهی درخت بادام های مامایی زمانی است که درخت به سن بلوغ می‌رسد که بعد از سن بلوغ در 8 سالگی به بعد این درخت حداکثر توان محصول دهی را دارد.

به‌ طور کلی بادام های مامایی از قابلیت بالایی در رشد و باردهی برخوردار است و حداکثر عملکرد درخت در هکتار را می توان 3 تا 4 تن محصول ارزیابی کرد.انواع بادام و تفاوت هایشان 

عمر مفید درخت بادام مامایی و پارامترهای مؤثر در عمر درخت

عمر مفید درخت بادام مامایی و پارامترهای مؤثر در عمر درخت،عمر مثمر درختان بادام مامایی حدود 30  تا نهایت امر 40 سال تخمین زده شده است. از سن بلوغ به بعد تا سال‌های آخر عمر شما می‌توانید از این درخت باردهی خوبی انتظار داشته باشید. البته باید شرایط اقلیمی، میزان آبیاری، شرایط آب و هوایی مناسب را برای رشد و باروری درخت در نظر داشته باشیم.

مامایی یکی از انواع بادام است که به عنوان با ارزش ترین و مقوی ترین رقم بادام تولیدی کشور شناخته می شود. این نوع بادام با درصد زیاد چربی و کالری خود ارزش غذایی بالایی داشته و عمده تولیدات این محصول به کشور هندوستان صادر می گردد. مرکز اصلی تولید این بادام، استان چهار محال و بختیاری است. در این استان با استفاده از رود پر آب زاینده رود بخش گسترده ای از دامنه های زاگرس مرکزی به زیر کشت بادام این نوع رفته است. به گفته مسئولین باغبانی استان، میزان تولید بادام مامایی در چهارمحال و بختیاری در حدود 10 هزار تن در سال برآورد می شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع نهال ها به این مقاله مراجعه کنید. انواع بادام 

صادرات مغز بادام مامایی

صادرات مغز بادام مامایی،بیشتر بادام مامایی تولید شده در ایران، به کشور هند صادر می شود. در گذشته صادرات این بادام با پوست سخت آن به کشور هندوستان صورت می گرفت، اما امروزه با افزایش هزینه های گمرکی و نقل و انتقال، ابتدا فرآیندهای فرآوری روی بادام مامایی صورت گرفته و سپس مغز آن را به خارج از کشور صادر می کنند.

این مسئله موجب اشتغال زایی افراد زیادی شده و ارزش افزوده این محصول را نیز بالا برده است. کارگاه های بادام شکنی زیادی در شهر های مختلف کشور از جمله شهرهای نجف آباد اصفهان و سامان چهارمحال و بختیاری شکل گرفته اند و تجار زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

ویژگی های بادام مامایی

ویژگی های بادام مامایی،میزان مغز بادام مامایی حدودا 36 درصد برآورد شده و طعم آن شیرین است. درصد دوقلو بودن نیز حدود 48 درصد تخمین زده می شود و می توان گفت مغز این بادام غالبا جفت و دوقلو است، در میان سایر ارقام، مغز این نوع بادام بهترین رنگ را داشته و تقریبا طلایی رنگ است، همچنین انبارداری ونگهداری آن با پوسته چوبی در حدود 8 سال و بدون پوسته در حدود 1 سال است. (مغز در حالت نگهداری بدون پوسته کم ترین تغییر رنگ را دارد)

این بادام به دلیل میزان چربی مناسبی که دارد در تولید محصولات آرایشی وبهداشتی مورد مصرف واقع می شود، همچنین در صنایع آجیل و خشکبار نیز استفاده می گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *