این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای سبز شهری آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

اصول طراحی فضای سبز شهری

در طراحی و اجرای فضای سبز شهری نکته اساسی و مهمی که وجود دارد تفاوت نوع کاربری و مساحت آن می باشد. در بعد شهری همه جنبه های طراحی فضای سبز متفاوت خواهد بود.

طراحی و اجرای فضای سبز شهری اصول و نکاتی دارد که در ادامه آن را معرفی و مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

 

مراحل طراحی و اجرای فضای سبز شهری :

طراحی و اجرای فضای سبز شهری دارای الگوی کلی می باشد که برای داشتن فضای سبز استاندارد و عالی باید این الگو را رعایت کنید.

البته با توجه به نوع فضای سبز و میزان بودجه ای که در اختیار دارید نیاز به ایجاد تغییراتی در طراحی فضا دارید اما در مجموع چارچوب کلی ثابت هست.

۱) سنجش زمین و اندازه گیری آن :

در مرحله اول خاک محوطه را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری خاک محوطه ابتدا مساحت زمینی که برای تبدیل به فضای سبز شهری در نظر دارید را اندازه بگیرید.

در مورد حیاط ویلا و منزل کار آسانی است اما در حوزه شهری بسیار پیچیده تر می شود و به راحتی قابل انجام دادن نیست. اکثر اوقات نیاز به تیم اندازه گیری دارید تا به طور دقیق میانه را اندازه گیری کرده و نقشه کامل و دقیق زمین را آماده کنند.

پس از آن به وسیله نقشه و مساحت طراحی های بعدی و الگو سازی را انجام داده و برنامه ریزی مناسب را جهت پیاده سازی الگو انجام می دهید. اگر اندازه گیری و نقشه برداری اولیه به صورت صحیح نتیجه نگیرد ، گام های بعدی نیز دچار اختلال شده و ممکن است در هر مرحله محاسبات اشتباه شوند.

به عنوان مثال اگر در خرید بذر دچار اشتباه محاسباتی شوید ، می توان نتیجه گرفت که در نقشه برداری و اندازه گیری اولیه دچار اشتباه شدید که در مراحل بعدی هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

 

۲) تعیین نوع بذر و نهال :

پس از آن که این مرحله را انجام دادید و نقشه برداری اولیه و اندازه گیری زمین را به پایان رساندید باید نوع بذر و نهال را تعیین و تهیه کنید.

برنامه ای برای نوع نهال هایی که باید بکارید در نظر گرفته و با توجه به کاربری فضا نوع نهال و تعداد آن را مشخص کنید. نوع کاربری فضای سبز در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد.

در الگو های طراحی و اجرای فضای سبز شهری با زمینه سرسبز و انبوهی داریم که در برخی مواقع باید از فضای سبز تزئینی استفاده کنید. برای مثال اگر حاشیه اتوبان ها نیازی به رسیدگی نداشته باشد و به صورت خودرو بروید نیاز به استفاده از فضای سبز تزئینی ندارید اما در فضای سبز پارک ها نوع گیاه به کار رفته فرق خواهد داشت.

در مرحله دوم سنجش خاک منطقه را انجام دهید و پس از آن بر اساس نوع کاربری زمین بذرهایی که قرار است به کار بگیرید را تعیین کنید و نهال ها را طبق انتظار خود انتخاب و آماده سازی کنید. کیفیت بذر هایی که قرار است کاشته شود بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اگر برای صرفه جویی بی جا و بی مورد بذر های غیر اصولی خریداری کنید در مرحله بعد اجرا بسیار ضعیف خواهد بود و کیفیت لازم را ندارد و امکان شکست پروژه وجود دارد. به همین علت پیشنهاد می کنیم در در پروژه های خصوصی یا دولتی، کوچک یا بزرگ؛ کیفیت بذرهای خریداری شده حفظ شود و به طور حتم از تامین کننده معتبر تهیه گردند.

در نهالستان بهمن آبادی با کیفیت ترین بذر ها و نهال های مورد نظر خود را با هزینه مناسب تهیه کرده و زیر نظر متخصصان حرفه ای و مجرب ما پرورش دهید.

۳) مرزبندی و جزیره سازی :

پس از اندازه گیری فضا و تعیین نوع بذر و نهال ، در این مرحله مرز بندی و جزیره سازی محوطه را انجام دهید. گیاهان را به طور حتم نباید به شکل رندوم و نامنظم بکارید و می توانید از یک الگو و نقشه مرزبندی و جزیره سازی در فضای سبز استفاده کنید.

متخصصان با تجربه و کارآزموده در نهالستان بهمن آبادی می توانند مرز بندی را انجام داده و و محل دقیق کشت هر یک از گیاهان را تعیین کنند. می توان بخشی را به درختان اختصاص داد و البته با توجه به نوع کاربری از بذر ، نهال و تخم گل ها استفاده می شود.

در فضایی ممکن هست گل کاری بیشتر انجام شود و در فضای دیگر ممکن هست که به طور کامل از گل کاری فاصله بگیریم و به چمن کاری و کاشت نهال روی آوریم. در هر صورت مهم ترین عامل نوع کاربری، سلیقه مجری و البته پتانسیل های فضا بستگی می باشد.

 

 

 

۴) کاشت :

پس از انجام الگو برداری و طراحی نقشه ، در این مرحله کاشت نهال ها صورت می پذیرد. کاشت نهال ها و بذر ها به صورت تخصصی انجام می شود و انجام هر نوع کار غیر اصولی ممکن است به پروژه ضربه زیادی وارد کند.

توجه کنید که با کاشت اصولی و اجرای این مرحله به نحو احسنت می توانید تا مدت های طولانی از فضای سبز بهره برداری کنید. پس با تقویت خاک ، کوددهی درست ، رعایت فاصله کاشت بذرها و سازگار ساختن آن ها با یکدیگر که انجام شدن آن توسط افراد غیر حرفه ای امکان پذیر نخواهد بود. به طور حتمی از متخصص کشاورزی و باغداری و حتما تمام مراحل را زیر نظر این افراد متخصص انجام دهید.

 

۵) تجهیزات اضافی :

اگر فضای کاربری شما با المان هایی همچون فانوس های ایستاده، نورپردازی، بلوک گذاری، نیمکت چینی و … متناسب باشد می توانید از آن ها استفاده کنید.

اگر پارک محلی راه اندازی می کنید ، ایجاد زمینی برای بازی کودکان و نیمکت های استراحت الزامی می باشد. ممکن هست در برخی موارد لازم به قرار دادن یک آبنما داشته باشید.

البته این موارد چیزهایی هستند که در مرحله اول در موردشان برنامه ریزی های لازم را انجام دادید. توجه داشته باشید که تجهیزات اضافی از جنس اولیه مرغوب باشند و در صورتی که تجهیزات از جنس نامرغوب باشند هزینه بازسازی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

۶) رسیدگی و نظارت :

در نتیجه زمان بندی برای رسیدگی و نظارت بر فضای سبز را در نظر بگیرید. هر یک از کاشت ها نیاز به رسیدگی دارد‌.

رسیدگی به خاک و حفظ کیفیت آن بسیار مهم است ‌ پیشنهاد می شود که پس از اجرای طرحی فضای سبز شهری برنامه ریزی لازم را جهت رسیدگی و نظارت انجام دهید.

در حقیقت این مرحله تضمین اجرا و ایجاد گام های قبلی زحمات هست و ریسک هزینه های انجام شده و احتمال تخریب آن از بین می رود. اگر فضاهای سبز شهری رفت و آمد بیشت ری داشته باشد امکان آسیب دیدن بیش تر می شود.

 

 

طراحی فضای شهری تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه حیاط منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید . در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز شهری را برای شما طراحی کرده و فضای سبز شما را منحصر به فرد و خاص می کند.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *