این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای سبز ویلا آشنا کنیم و برای خرید نهال  شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

اصول طراحی فضای سبز ویلا

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

طراحی فضای سبز ویلا دارای قوانین و اصول هاییست که با رعایت کردن آن ها محیط ویلای خود را دل نشین و منحصر به فرد دیزاین کنید. طراحی فضای سبز ویلا با توجه به سلایق مشتری و همچنین امکانات و شرایط ویلا متفاوت خواهد بود. برای طراحی فضای سبز ویلا و شهر و … ما از نوعی انعطاف در چگونگی طراحی و اجرا برخوردار هستیم که همراه با این انعطاف فضای باغ شما بهتر و خاص تر چینش می شود. در ادامه خدمت علاقمندان به طراحی فضای سبز ویلا اصول آن را توضیح خواهیم داد.

 

 

تشریح اصول طراحی فضای سبز ویلا : 

مراحل طراحی فضای سبز ویلا اعم است از :

 ۱) اندازه گیری فضا

۲) سنجش پتانسیل ها

۳) دریافت نیازهای مشتری

۴) سنجش سازگاری

۵) ترکیب بندی

۶) تعیین تجهیزات

۷) پیاده سازی و اجرا 

۸) نظارت 

 

در ادامه به هر یک از این بخش ها می پردازیم:

 

۱) اندازه گیری فضا از اصول طراحی فضای سبز ویلا :

برای طراحی فضای سبز ویلا ، اولین قدم داشتن الگو از فضای ویلا هست. میزان مساحت ویلا تاثیر بسیار زیادی در نوع طراحی و چیدمان دارد. به عنوان مثال در فضای محدود شما توانایی کاشت درختان قطور و تنومند را ندارید و با اضافه کردن این درختان نقطه ای کور در باغتان ایجاد می شود. همچنین در فضایی با وسعت کم تر امکان استفاده از ابزارهایی همانند نیمکت ، حوضچه و … وجود ندارد و بهتر است در مبحث باغچه سازی به دنبال طراحی آن بود. همچنین در فضاهایی با وسعت بیشتر نیز ویلا سازی نیاز به اعمالی متفاوت دارد. به همین دلیل در تمام مراحل طراحی ها پیش از آغاز طرح اولیه اندازه گیری های دقیق و نقشه برداری از فضای مورد نظر یا حیاط ویلا گرفته شود. بعد از آن نیز می توان برای مکان قرار گیری گلدان ها ، گیاه ها و … برنامه ریزی کرد و مناسب ترین نقشه را طبق سلیقه مشتری و پتانسیل فضا تهیه و طراحی کرد. اگر فضایی که در اختیار دارید الگوی خاصی نداشته باشد برای طراحی فضای سبز آن باید طور دیگری وارد عمل شوید و گوشه های بیرون زده از طرح سبز را نیز جداگانه در نظر بگیرید.

 

 

 

۲) سنجش پتانسیل ها از اصول طراحی فضای سبز ویلا :

یکی دیگر از قوانین طراحی فضای سبز سنجش پتانسیل است که به معنی استفاده از متخصصان این زمینه برای این عمل می باشد. متخصص این زمینه با سنجش خاک، وضعیت آبیاری، شرایط جغرافیایی، میزان تابش نور خورشید و زاویه تابش آن و … محیط ویلای شما را از هر نظر بررسی می کند و تصمیمات پایه ای می گیرد. در این مرحله شما نوع بذری که در زمین می کارید را انتخاب می کنید. اگر این مرحله را انجام ندهید احتمال اینکه پروژه جواب نگیرد وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم که پیش از خرید بذر یا گیاه حتما از متخصصان با تجربه و کارآزموده کمک های لازم را بگیرید.

۳) دریافت نیازهای مشتری :

در این مرحله مشتری سلایق و نیاز های خود را با طراحان فضای سبز ویلا به اشتراک می گذارد. به طور معمول بعضی از افکار مشتری فانتزی بوده و قابلیت اجرا شدن ندارد بنابراین باید آن ها را تغییر داد و این مسئله بسیار زمان بر می باشد. حتی انتخاب گیاه توسط مشتری نیز بیشتر مواقع ناسازگار با محیط کاشت گیاه است. اغلب مشتری به این مورد که گیاه باید با منطقه کاشت همخوانی داشته باشد ندارد . در این مواقع متخصصان مجرب باید به مشتری جایگزین های نزدیکی را پیشنهاد دهند و به نحو احسنت رضایت مشتری را جلب کنند.

 

 

 

۴) سنجش سازگاری از اصول طراحی فضای سبز ویلا :

در این اصل نوبت به ادغام کردن دو اصل قبلی می باشد و میزان سازگار بودن آن ها سنجیده می شود. اگر دو مرحله قبلی را زیر نظر متخصص انجام داده باشید در این مرحله مشکلی نخواهید داشت . اما اگر این گونه نباشد به احتمال قوی به مشکل می خورد و نیاز به ایجاد تغییراتی در کار دارید.

 

 

 

۵) ترکیب بندی :

در این زمان نحوه جای‌ گذاری گیاهان و گل ها و یا گلدان ها و درختان در ویلا و دکوراسیون سازی است. در این مرحله همه گیاهان علاوه بر این که محیط را چشم نواز می کنند باید از لحاظ محیطی با یکدیگر سازگاری داشته باشند.

 

۶) تعیین تجهیزات از اصول طراحی فضای سبز ویلا :

بعد از اینکه دکوراسیون سازی را انجام دادید باید تجهیزات لازم برای اضافه نمودن به فضا را انتخاب کنید. البته همان طور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم در صورتی که ویلا وسعت کافی را داشته باشد می توان این المان ها را اضافه نمود. در صورتی که این گونه نباشد نیازی به اضافه کردن تاب، فواره، حوضچه، نیمکت و … نیست. البته نور پردازی عضو جدا نشدنی از تزیینات فضای سبز است. این تزیینات را با استفاده از چراغ های فانوسی بلند یا ال ای دی های قرار گیرنده بر روی زمین انجام داد. 

 

 

 

۷) پیاده سازی و اجرا :

پس از گذراندن مراحل قبلی در این مرحله نوبت به پیاده سازی و اجرای طرح فضای سبز ویلا می باشد. با وجود اینکه در مراحل قبلی دقت لازم را داشتید اما این مرحله بسیار مهم و حساس بوده و باید با مهارت کافی آن را انجام دهید. اگر هر گونه اشتباهی در این مرحله داشته باشید موجع به از دست رفتن تمام زحمات مراحل قبلی می شود. همچنین در این مرحله کاشت نهال ها و بذر ها را به طور کامل و دقیق انجام داده و از کیفیت نهال ها مطمئن شوید. توصیه می شود که این نهال ها را از تامین کننده های معتبر نهال خریداری فرمایید تا از کیفیت محصولات اطمینان بیشتری داشته باشید.

 

 

 

۸) نظارت و بازرسی از اصول طراحی فضای سبز ویلا :

و در آخر این مراحل باید دوباره نظارت و بازرسی شوند حتی حرفه ای ترین تیم های دیزاین کاری نیز ممکن است دچار خطا شوند. این مرحله برای از بین بردن خطاهای ناخواسته و همچنین نظارت نهایی است .آخرین مرحله ای است که تیم اجرایی در طراحی فضای سبز ویلا آن را انجام می دهند.

طراحی فضای سبز شهری و طراحی فضای سبز ویلایی هر کدام دارای ترکیب ها و مدل هایی متنوع شده اند و به کار گیری طرح یکسان و استفاده از الگوهای تکراری موجع به کسالت بار شدن فضا می شود. به همین علت بهتر است این عمل را به دست افراد متخصص و توانمند بسپارید. در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز را برای شما طراحی کرده و فضای سبز شما را منحصر به فرد و خاص می کند.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *