بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر

کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر


بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر

درخت گردو می تواند از فصل بهار تا تابستان و فصل پاییز کاشته شود. اما به علت جوان بودن نهال و حساس بودنش به سرما و یخبندان، توصیه ما این است که بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر از اواخر بهار تا اوایل پاییز است. در این صورت هم از سرمای فصل بهار رها میشود و هم گرفتار سرمای فصل پاییز نمی شود.

درختان گردو عمری به اندازه 60 تا 80 سال دارند. با گذر چند سال به درختان زیبایی تبدیل می شوند. اگر می خواهید بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر را بدانید و کاشت خوبی داشته باشید باید به عوامل دیگری هم توجه کنید. از این موارد می توان به فضا و خاک و زمان کاشت نهال اشاره داشت.

خاک مناسب نهال گردو

خاک مناسب نهال گردو

بعد از تعیین بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر باید خاک مناسب برای نهال را تهیه نمایید. البته که نهال گردو قابلیت کاشت در خاک های مختلفی را دارد. اما بهترین خاک برایش خاک مرطوب، ماسه ای و عمیق است. در این صورت است که ریشه درخت می تواند گسترده شود.

نهال گردو در خاک هایی که مقداری اسیدی و خنثی هستند، رشد خیلی خوبی دارند. در کل درخت گردو رشدی کند و آرام دارد.

ایجاد فضای کافی در کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر

پراکندگی درخت گردو در زمان کاشت بسیار مهم است. زیرا در بعضی از درخت گردوها در هنگام گرده افشانی، گل های نر و ماده با هم باز نمی شوند. می توان دو تا 3 درخت را در فاصله های 10 الی 15 سانتی متری از هم قرار داد. درخت گردو می تواند تا ارتفاع 25 سانتی متری هم رشد کند پس برای رشد نیاز به خورشید و نورش دارد. بنابراین در هنگام کاشت نهال گردو رعایت فاصله را داشته باشید.

البته نهال های پیوندی فضای کمتری را هم نیاز دارند. در کل فاصله 15 متری بین دختان گردو اندازه خوبی است تا ریشه ها هم رشد خوبی داشته و راحت گسترده شوند.

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

نهال هایی که به بار می نشینند و مثمر ثمر هستند انواع گوناگونی دارند. مثلا نهال گردو از انواع گوناگونی تشکیل شده است. هر کدام شرایط کاشت و برداشت مربوط به خودشان را دارند. بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر هم بر اساس نوع آن ها تعیین می شود.

باید برای نهال گردو شرایطی را فراهم آورد تا محصولی باکیفیت و سوداوری به دست بیاید. دما، هوا، نور و خاک در ایجاد شرایط خوب رشدی گیاه بسیار موثر است.

نهال هایی که به سرما مقاومت نشان می دهند می توانند سرمای پاییز تا ابتدای بهار را تحمل کنند. و محصولات خوب و پرباری را تحویل دهند.

گردوی فرنور از بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر

گردوی فرنور از بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر

در بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر به ویژگی گردوی فرنور می پردازیم. این نوع نهال گردو از پرطرفدارترین نهال ها است. دارای طعمی خوب و چربی قابل توجه می باشد. پوستی کاغذی و مغزی روشن دارد. این نهال گردو سرما دوست است و ریشه ای فرانسوی هم دارد.

برای خاک این نهال گردو مقاوم به سرما باید خاک شنی و دارای زهکشی انتخاب شود. تحمل کم آبی را هم به صورت نیمه دارد. اما اصول آبیاری باید در مراحل رشد این نهال کامل رعایت شود.

نهال گردو چندلر

از دیگر انواع نهال گردو مقاوم به سرما می توان از چندلر نام برد. این نهال اصالتی امریکایی دارد و بسیار محبوب و پرطرفدار است. در کشور ما کاشت این نوع درخت گردو بسیار رواج دارد. این درخت خیلی خوب تحمل سرما را دارد. بسیار هم زودبازده است. از همان سال اول می تواند بازدهی داشته باشد.

بهترین خاک برای کاشت نهال گردو چندلر، خاکی سبک و آهکی است. آبیاری این نهال باید با اصول ابتدایی انجام شود.

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

بهترین وقت کاش نهال در مناطق سردسیر وقتی است که هوای سرد از بین رفته و هوای سرد و یخبندان زیر صفر درجه وجود ندارد. البته به نهالی هم که کاشت می شود مربوط می شود که در چه زمانی باشد. مثلا بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر در اواخر بهار تا اوایل پاییز است و این بازه زمانی بسیار مناسب است. اما به طور کلی نهال بومی  مثل گردو حتی در فصل پاییز هم مشکلی نخواهد داشت. می تواند سرما را تحمل کند و پشت سر بگذارد.

سخن آخر

در این مطلب به طور جامع درباره بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر صحبت کردیم و با نهال هایی از گردو که مناسب کاشت در مناطق سردسیر بوند هم آشنا شدیم. با خاک مناسب و چگونگی آبیاری برای این نوع از نهال گردو هم آشنا شده و بهترین روش کاشت را یاد گرفتیم. به طور کلی نهال گردو رشد خوبی در مناطق سردسیر و کوهستانی دارد. ریشه درخت گردو در هوای سرد،5 فرصت رشد و نمو پیدا می کند و گسترش می یابد. خرید نهال از نهالستان بهمن آبادی با بهترین کیفیت و قیمت را داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *