بهترین کود برای درختچه های زینتی

کود برای درختچه های زینتی


بهترین کود برای درختچه های زینتی

گیاهان آپارتمانی و درختچه های زینتی برای رشد خود به مواد غنی احتیاج دارند. در این مقاله درباره بهترین کود برای درختچه های زینتی می خوانیم.

در کوددهی برای درختچه های زینتی و گیاهان خانگی باید به این مورد توجه داشته باشید که هر نوع گیاه به یک کود خاص در یک زمان خاص نیاز پیدا می کند. پس باید با توجه به نیازهای گیاهمان بهترین کود برای درختچه های زینتی را انتخاب کنیم.

اگر کوددهی زیاد باشد و یا کم تر از مقدار لازم باشد، گیاه دچار آسیب می شود و ممکن است حتی از بین برود.

عناصر موجود در بهترین کود برای درختچه های زینتی

بهترین کود برای درختچه های زینتی
عناصر موجود در بهترین کود برای درختچه های زینتی

همه کودهای درختچه های زینتی باید دارای سه عنصر درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین عناصر ریز مغذی مانند مس، بور، آهن و کلسیم باشد.

گیاهان و درختچه های زینتی اگر دوز مشخص و به اندازه ای از مواد معدنی نام برده شده در کودها استقاده کند، واکنش مثبتی نشان می دهند و رشد خوبی دارند. به طور مثال اگر برای برگ هایی سالم تر و سبزتر نیاز به مصرف بهترین کود برای درختچه های زینتی هستید، باید از نیتروژن استفاده کنید.

نیتروژن موجود در کودها باعث تقویت و رشد خوب برگ های گیاهان و درختچه های زینتی می شود. مصرف نیتروژن در کودها باعث می شود که گیاهان گلدار، گلدهی بهتر و قوی تری داشته باشند و مصرف کود پتاس و فسفر به گلدهی بیشتر گیاهان گلدار کمک می کند. رشد ریشه هم بهتر می شود.

نیاز گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای تامین انرژی فتوسنتز به مواد مغذی احتیاج دارند تا انرژی لازم را به دست آورند. گیاهان با استفاده از عناصر بسیار ساده و نور خورشید، می توانند انرژی مورد نیاز را برای انجام عمل فتوسنتز به دست آورند.

در نتیجه محصول نهایی فتوسنتز، کربوهیدارت ها و سایر ترکیبات می باشند که در آخر درختچه های زینتی را نیرومند تر می کند و مواد اصلی و اولیه را برای رشد و توسعه ریشه، ساقه، برگ و گل تهیه می کند.

پس موارد مهم در تامین انرژی گیاهان و درختچه های زینتی نور خورشید و بعد انتخاب بهترین کود برای درختچه های زینتی است.

چرا تغذیه درختچه های زینتی مهم است؟

 تغذیه درختچه های زینتی
چرا تغذیه درختچه های زینتی مهم است؟

با چرخه پوسیدگی، مواد غذایی به خاک بر می گردد اما گیاهان گلدانی فاقد این مزیت هستند و رفته رفته خاک آن ها دچار کمبود مواد غذایی می شود و باید با بهترین کود برای درختچه های زینتی آن ها را تقویت کرد.

درختچه های زینتی و گیاهان درون خاک گلدان معمولا دارای خاک کوکوپیت هستند که خیلی مواد غذایی مورد نیاز گیاه را در خود ندارند. پس در عملیات فتوسنتز دچار کمبود مواد مغذی می شوند. باید عناصر لازم را در اختیار آن ها قرار داد. اوج مصرف کود در گیاهان و درختچه های زینتی تنها در فصل رشد می باشد.

بهترین نگهداری برای گیاهان خانگی و درختچه های زینتی این است که در نقاط خنک خانه و تغذیه مناسب است.

انواع کود درختچه های زینتی چیست

انواع کود درختچه های زینتی
انواع کود درختچه های زینتی چیست

دو نوع از کودهای آلی و شیمیایی برای کوددهی درختچه های زینتی وجود دارد. در واقع بهترین کود برای درختچه های زینتی از این دو نوع تهیه می شود. مهم ترین مورد در نگهداری گیاهان و درختچه های آپارتمانی این است که مواد کغذی برای ریشه را فراهم نمایید تا رشد خوبی داشته باشند.

کود شیمیایی برای درختچه های زینتی آپارتمانی

کودهای شیمیایی در آزمایشگاه ها ساخته می شود و شیوه مصرف آن هم بسیار راحت و آسان است. از دلایل مهم استفاده از کودهای شیمیایی در گیاهان این است که مقدار و یا درصد عناصر غذایی به خوبی در آنها تعیین شده است و می توان به طور کاملا دقیق با مقدار نیاز گیاه از آنها استفاده کرد.

از مزیت استفاده از کودهای شیمیایی به صرفه بودن و ارزان بودن آن ها است. به راحتی برای درختچه های آپارتمانی استفاده می شود و تمامی نیازهایشان را فراهم می کند. نحوه عملکرد این کودها به گونه ای است که سرعت خیلی زیادی دارند. فورا نیازهای گیاه را برطرف می کنند.

آنچه که در خرید کودهای شیمیایی بسیار مهم است، این است که کود خریداری شده می بایست دارای مقدار زیادی از عناصر ریز و درشت مغذی که به آنها اشاره شد باشد و در صورت عدم وجود یکی یا چند عنصر در کود شیمیایی مورد نظر، بهتر است که کود دیگری به صورت جداگانه تهیه شود و در اختیار درختچه های زینتی آپارتمانی گذاشته شود.

آیا کود شیمیایی آپارتمانی مضر است؟

بله، کودهای شیمیایی که خیلی غلیظ باشد برای گیاهان ضرر دارد. در صورتی که از آنها با دوز مناسب استفاده نشود شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی می سوزد و حتی می تواند گیاه را از بین ببرد.

از سویی دیگر مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی می تواند برگ گیاهان را قهوه ای و یا زرد رنگ کند. پس در نحوه استفاده و خرید بهترین کود برای درختچه های زینتی دقت در اندازه و غلظت کود داشته باشید.

در نهایت اینکه

کودهای بسیاری برای بهترین کود برای درختچه های زینتی وجود دارد. اما توصیه اغلب کارشناسان استفاده ار کود مایع برای درختچه های آپارتمانی می باشد. با استفاده از کودهای مایع می توانید دوز مصرف را کنترل کنید و به گونه های برابر خاک را از مواد مغذی برای ریشه گیاه پر کنید. خرید کود و انواع خرید نهال از نهالستان ایرانیان را اینترنتی انجام دهید.

سوالات متداول بهترین کود برای درختچه های زینتی

در اسپری کردن کود مایع چه زمانی مناسب تر است؟

بهترین زمان برای استفاده از کود مایع در درختچه ها و گیاهان آپارتمانی زینتی، زمانی است که روزنه های گیاه باز می باشد یعنی صبح زود و قبل از طلوع آفتاب بهترین زمان کوددهی است.

آیا استفاده از کودهای آلی برای گیاهان خانگی مضر است؟

بله کودهای آلی غلظت کمی از عناصر ریز مغذی را در خود دارند و از سوی دیگر هم معلوم نیست که چه مقداری از عناصر NPK در آنها وجود دارد که نیاز گیاه را برطرف سازد. در نتیجه احتمال دارد گیاه با شرایط بر کمبود مواد مغذی و عناصر مورد نیاز رشدش رو به رو شود.


عناصر ریزمغذی مورد نیاز درختچه های زینتی چیست؟

عناصر ریز مغذی مهم و پر اهمیت در رفع نیاز گیاهان آپارتمانی، شامل مواردی چون مس، آهن، روی، منگنز، مولیبدن و بور است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *