میزان باردهی درخت فندق | نحوه کاشت نهال فندق

نحوه کاشت نهال فندق


میزان باردهی درخت فندق

باردهی در درخت فندق
نحوه کاشت نهال فندق

اگر قصد کاشت نهال فندق را دارید، باید از میزان باردهی درخت فندق هم بدانید. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره کاشت و باردهی درخت فندق بیشتر بدانیم.

از زمانی که نهال درخت فندق کاشته می شود، 3 تا 4 سال طول می کشد تا به گلدهی برسد. اما باردهی آن از سال پنجم یا ششم آغاز می شود. مدت زمان باردهی نهال فندق هم بین 10 تا 20 سال می باشد.

بیشتر مقدار و ظرفیت باردهی برای شاخه هایی است که طول 15 تا 26 سانتی متر را دارند. دوره گل دهی در نهال فندق در شرایط طبیعی در حدود سه ماه زمان می برد. با گرده‌ افشانی ارقام زودرس شروع می شود.و با مرحله اوج گل ‌دهی در ارقام دیررس هم به پایان می رسد.

برای گرده افشانی مطلوب در درخت فندق باید ارقام گوناگونی با هم کاشته شوند. زیرا فندق گیاهی از نوع ناسازگار است. کاشت 14 درصد درختان گرده افشان برای گرده افشانی در شرایط خوب، کافی است.

وقتی میوه های درخت فندق کامل شوند و به اصطلاح برسند، بر ر وی زمین می ریزند. میوه ها بر روی خاک تغییر رنگ می دهند. پس خیلی زود باید پوست میوه را جدا نمایید تا تغییر رنگ را در میوه ها شاهد نباشید.

عملکرد درختان فندق در میزان باردهی درخت فندق

 میزان باردهی درخت فندق
عملکرد درختان فندق در میزان باردهی درخت فندق

عملکرد درختان فندق به سن درخت و قدرت درخت و فاصله کاشت و نحوه آماده کذدن خاک و خیلی موارد دیگر بستگی دارد.در مواردی ممکن است که در هر هکتار باردهی از 4500 کیلو گرم هم بیشتر باشد. اگر در هر هکتار در باغی 2200 کیلو محصول فندق برداشت شود، رقم خوبی است. بازدهی درختان فندق در هر سال نوسان دارد.

نیاز اکولوژی نهال فندق

اینکه درخت فندق در چند سالگی بار می دهد و یا میزان باردهی درخت فندق چقدر باشد، همه به شرایط اکولوژی وابسته است. درست است که فندق در انواع آب و هواها سازش دارد. اما انتخاب درست نهال فندق متناسب با شرایط اقلیمی از نظر دما و رطوبت انتخاب مطمئن تر و درست تری می باشد.

نهال فندق به زمستان سرد و تابستانی خشک نیاز داشته تا رشد و تکامل خوبی داشته باشد. البته که تابستان طولانی و خنک برای رشد میوه درخت فندق بسیار مناسب تر از تابستان گرم و خشک است.

درخت فندق برای رفع نیاز سرمایشی خود به زمانی در حدود 900 تا 1700 ساعت نیاز دارد تا در دمایی کمتر از 7 درجه سانتیگراد باشد.

مورد دیگر که از شرایط اّب و هوایی برای رشد نهال فندق باید دانست این است که برودت هوا و حد بحرانی آن را برای درخت فندق در نظر داشته باشید. اگر درخت فندق در دمایی کمتر از 25- درجه قرار گیرد، یخ می زند و از بین می رود.

تمامی این موارد برای تعیین میزان باردهی درخت فندق در طول مدت کاشت و نگهداری از آن بسیار اهمیت دارد.

خاک مورد نیاز برای کاشت نهال فندق

خاک برای کاشت نهال فندق
خاک مورد نیاز برای کاشت نهال فندق

نهال فندق در هر خاکی سازگار است و رشد می کند. اما برای بیشتر شدن میزان باردهی درخت فندق و رشد خوب باید خاک تقریبا نیمه عمیق باشد و قدرت جذب بالایی در آب هم داشته باشد. خاک های رسوبی، شنی، و رسی مناسب هستند.

خاک های سبک برای کاشت نهال فندق مناسب هستند یعنی خاک هایی که شنی و رسی هستند. این خاک ها قابلیت این را دارند که آب نفوذ پذیری خوبی در آن ها داشته باشد.

رطوبت مناسب برای نهال فندق

از مهم ترین نیازها برای درخت فندق این است که در اطراف ریشه اسید ابسیسیک لازم و رطوبت کافی در حدود 60% وجود داشته باشد. آبیاری منظم برای فندق باعث می شود تا:

  • گیرایی نهال فندق بیشتر شود و ریشه های قوی داشته باشد.
  • رشد گیاه سریع شود.
  • کیفیت و کمیت هم در محصول بیشتر شود.

طول مدت آبیاری فندق به شرایط آب و هوایی و خاک بستگی دارد که معمولا بین 4 تا 8 روز است. در طول زمان رشد نهال به 10000 متر مکعب اسید آبسیسیک احتیاج می باشد.

شرایط جوی مناسب برای نهال فندق

برای افزایش میزان باردهی درخت فندق باید به شرایط جوی هم اهمیت داد. گلدهی و گرده افشانی در درختان فندق در فصل سرما و زمستان است. بادهای شدید و سرد می توانند از گرده افشانی جلوگیری کنند. بادهای سرد هم باعث خم شدن تاج درخت و ایجاد از بین رفتن و سوختگی در شاخه هاب نو می شود. بادهای گرم و خشک هم باعث از بین رفتن سرشاخه ها می شود.

پس نباید نهال فندق را در مسیر بادهای سرد و گرم کاشت. از درختان بادشکن هم برای محافظت از نهال و یا درخت فندق استفاده می کنند.

زمان کاشت نهال فندق

برای افزایش میزان باردهی درخت فندق باید نهال فندق را در زمان درستی کاشت کرد. در پاییز و زمستان که نهال در خواب است می توان آن را در باغچه کاشت. در زمان خواب استرس گرمایی کمتر و به آبیاری کمتری هم نیاز است.

سخن آخر

کاشت درست و اصولی نهال فندق و مراقبت از آن در افزایش میزان باردهی درخت فندق بسیار موثر است. درخت فندق رشد خوبی دارد و خیلی زود هم بار می دهد. اما این نکته مهم فراموش نشود که باید خرید نهال را از فروشگاه های معتبر انحام دهید. خرید نهال سالم و باکیفیت مانند دقت در کاشت نهال و نگهداری از آن اهمیت دارد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *