خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص


خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص : در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از میوه های خاص که در نهالستان بهمن آبادی موجود می باشد آشنا کنیم . همچنین بطور مختصر شمارا با نحوه نگهداری از نهال این میوه ها آشنا میکنیم .

میوه خاص به چه میوه ای گفته می شود ؟ 

دلیل اینکه به یکسری از میوه ها خاص گفته می شود این است که هرجایی نمی توانید آنها را پیدا کنید و مانند سایر میوه هایی که رایج هستند در دسترس عموم قرار نمی گیرند . میوه های خاص معمولا شرایط نگهداری و پرورش ویژه ای دارند و چون بومی کشورهای دیگر هستند برای همین پرورش آنها در کشور ایران در هرجایی امکان پذیر نیست و مناسب با نیاز آب و هوایی شان فقط در مناطق خاصی از ایران قابل کشت هستند . در ادامه بطور مختصر به شرح برخی از این میوه های خاص که در نهالستان بهمن آبادی موجود هستند می پردازیم .

معرفی میوه های خاص در نهالستان بهمن آبادی 

بلوبری

خاکی که نهال بلوبری در آن کاشته می شود باید دارای بافتی سبک باشد و زهکشی خوبی داشته باشد که آب بتواند به راحتی در خاک حرکت کند و موجب پوسیدگی ریشه ها نشود بنابراین خاک رسی برای کاشت نهال های بلوبری مناسب نمی باشد.

نیاز نوری نهال بلوبری در طول روز در حدود 6 الی 8 ساعت می باشد و منطقه کاشت نهال بلوبری باید نورگیری کامل داشته باشد و در صورت کاشت نهال در محیط سایه یا نیمه سایه رشد نهال با مشکل مواجه می شود . خرید نهال بلوبری و قیمت نهال بلوبری

نهال بلوبری به دما حساس است و و بازه دمایی مناسب برای این نهال 15 الی 26 درجه سلسیوس می باشد . در فصل زمستان نیز نیاز به خواب زمستانی دارد.

برای آنکه کاشت نهال بلوبری با موفقیت انجام شود رعایت یکسری از نکات الزامی می باشد . مکان کاشت بلوبری باید کاملا آفتابگیر باشد .

خاک باید دارای ph اسیدی باشد و بافت سبکی داشته باشد و از نظر مواد الی نیز غنی باشد . فواصل کاشت نهال های بلوبری را 2 متر در نظر بگیرید و عمق چاله ها نیز 50 در 50 سانتی متر باشد . انتهای گودال را با خاک مرغوب پرکنید و نهال را داخل آن قرار دهید و سپس اطراف گودال را با خاک پرکنید . در یک هکتار شما می توانید 2500 عدد چاله برای کاشت نهال بلوبری حفر کنید.

زمین را بطور منظم آبیاری کنید تا نیاز رطوبتی نهال بلوبری به خوبی تامین شود . برای تامین رطوبت خاک می توانید از سیستم آبیاری قطره ای یا نشتی استفاده کنید .

مراقب علف های هرز باشید و در صورت مشاهده آنها در اطراف نهال های بلوبری سریعا آن ها را حذف کنید زیرا علف های هرز سبب کاهش رطوبت رسانی به نهال بلوبری می شوند و همچنین سبب کاهش مواد مغذی خاک می شوند و رشد نهال بلوبری را با مشکل رو به رو میکنند . مناسب ترین فصل برای کاشت نهال های بلوبری فصل پاییز و فصل بهار می باشد .

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

گوجی بری 

نهال گوجی بری به شکل درختچه رشد می کند. ارتفاع نهال های گوجی بری حدودا بین ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی متر می‌باشد. البته درخت گوجی بری پس از رشد کامل می تواند به ۳۶۰ سانتی متر نیز برسد. گوجی بری

درخت گوجی بری خزان پذیر است و در پاییز برگ هایش می ریزد. این درختچه برای احیا و برگشت به حالت اولیه به دوره خزان و خواب زمستانی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید آن را در منطقه ای بکارید که زمستان های سرد دارد.

شرایط کاشت و نگهداری نهال گوجی بری خیلی سخت نمی باشد و در ادامه با شرایط منطقه کاشت، نوع خاک، میزان آبیاری و آب و هوای مناسب گوجی بری آشنا می شوید.

خاک مناسب کاشت نهال گوجی بری:

گوجی بری در مورد خاکی که در آن رشد می کند خیلی سختگیر نیست و قابلیت تطبیق با انواع خاک ها را دارد. میزان pH مناسب خاک گوجی بری ۶/۵ الی ۷ باشد. چرا که نهال گوجی بری در خاک های شور توانایی رشد ندارد و به مرور زمان از بین می رود. سعی کنید برای گوجی بری خاکی حاصلخیز با زهکشی مطلوب را آماده کنید. خاک حاصلخیز موجب افزایش باردهی می شود. هنگام خرید خاک مناسب کاشت گوجی بری مهمترین نکته ، زهکشی عالی است. برای زهکشی این خاک از خاک های لومی یا لومی-شنی استفاده کنید.اگر خاکی که گوجی بری را در آن می کارید رسی و یا خاک سنگین باشد مقداری شن به آن اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید عمل تخلیه آب موجود در خاک سریع تر انجام می شود و در صورت استفاده نکردن از شن ، خاک همواره خیس موجب پوسیدگی و از بین رفتن ریشه گیاه می شود.

آبیاری مناسب نهال گوجی بری:

برای آبیاری نهال گوجی بری در نظر بگیرید که منطقه ای که در آن محصول را کاشته اید چه میزان بارندگی دارد. در صورتی که رطوبت مورد نیاز گوجی بری تامین نشود ریشه ها از بین می روند. اگر منطقه ای که در آن زندگی می کنید آب و هوای خشک دارد ، گوجی بری را به صورت روزانه آبیاری کنید اما در صورتی که منطقه ای که در آن زندگی می کنید مرطوب است تنها زمانی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری نمایید. از غرقاب کردن درخت بپرهیزید چرا که موجب پوسیدگی ریشه تولید قارچ می شود. از طرف دیگر اگر آبیاری را به اندازه‌ی کافی انجام ندهید ، گیاه خشک می شود و در نهایت پژمرده می شود و از بین می رود. بهترین زمان در طول روز برای آبیاری گوجی بری صبح هنگام است. توجه داشته باشید کن هنگام آبیاری روی برگ ها آب نپاشید.

نور مورد نیاز گوجی بری:

گوجی بری بسیار نور پسند است. این گیاه روزانه بین ۷ الی ۸ ساعت باید نور بگیرد. بنابراین باید در جایی کاشته شود که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب باشد. در صورتی که نور کافی به گوجی بری برسد باردهی افزایش می یابد.

دمای مورد نیاز گوجی بری:

بهترین دما برای رشد گوجی بری ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. سال اول و دوم گیاه مراقبت بیشتری نیاز دارد اما پس از گذشت ۳سال مقاومت درخت به حداکثر می رسد. برخی افراد دوسال اول گوجی بری را در گلخانه نگهداری می کنند.

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

سیلور بری ( انگور ژاپنی )

-انگور ژاپنی به عنوان یک درختچه برگریز یا درخت کوچک رشد می‌کند و به طور معمول تا ارتفاع ۳/۵ متر با یک تاج متراکم رشد می کند و مناسب کاشت در مناطق سرد و معتدل است. این گیاه معمولا خارهای تیزی را به شکل شاخه به وجود می آورد. گلهای انگور ژاپنی معطر و خوشبو هستند و خوشه هایی با رنگ سفید تا زرد دارند. انگور ژاپنی

-خاک های لوم با بافت سبک که  ۶/۵ تا ۷ pH دارند برای احداث باغ انگور ژاپنی مناسب هستند. این گیاه به طور طبیعی در بیشه زارها و جنگل های کم درخت اروپا، آسیا، سیبری، آمریکا و شمال آفریقا رشد می کند. انگور ژاپنی در نواحی شمال‌ ایران، ارتفاعات البرز و مازندران به صورت وحشی می روید. انگور ژاپنی های حبه ریز سیاه در خاک های مرطوب قادر به رشد هستند ولی نسبت به شوری و بادهای گرم حساسیت دارند. زیرا این بادها سبب پلاسیده شدن میوه های آنها می شود.

دما:

-این درخت از آن جا که جزو مناطق معتدل سرد به شمار می رود می تواند سرمای زمستان را تحمل کند، آب و هوای خنک را می پسندد و دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد برگ های آن را دچار آسیب می کند. این گیاه زمستان های طولانی را جهت تامین دوره استراحت نیاز دارد. بر حسب رقم، ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت دمای ۷- درجه نیاز دارد. این گیاه حتی می تواند دمایی حدود ۲۰- درجه را تحمل کند. این درخت همچنین به ۲۰ تا ۴۰ روز دمای زیر ۵ درجه برای باز شدن جوانه ها و ۱۶۰ تا ۲۰۰ روز برای باردهی گل ها نیاز دارد.

نور:

-انگور ژاپنی به نور زیادی نیاز ندارد و وزش باد نمی تواند خسارت زیادی به آن وارد کند. سرماهای دیررس بهاره به بعضی ارقام این انگور آسیب وارد می کند. به محل سایه دار نیاز دارد و به شدت نیاز نوری کمی دارد.

آبیاری :

-تا وقتی که بذر جوانه بزند، باید قسمت های بالایی خاک به صورت مرطوب حفظ شود. انگور ژاپنی هر چند دقیقه که آبیاری می شود باید چند دقیقه صبر کرد تا از خیس نشدن خاک های زیرین اطمینان حاصل شود. در ماه های گرم تابستان بهتر است نهال در یک محل سایه دار حفظ شود. در این مدت هفته ای یک یا دو مرتبه به آن ها آب دهید

خاک:

–خاک های اسیدی یا دارای نمک زیاد، برای کاشت انگور نامناسب می باشند. مناسب ترین خاک، خاک هایی سبک و عمیق شنی رسی که کمی هم آهک داشته و آب را به راحتی از خود عبور دهد، می باشد. مقدار محصول درخت انگور در درجه اول به کود شیمیایی، هوموس، شخم، آبیاری، زهکشی و تکان دادن زمین از عمق زیاد (مثلا ۵۰ سانتی متر یا عمیق تر) به کمک Soussoleuse قبل از کاشت نهال و پس از به بار نشستن آن با سمپاشی و هرس های صحیح و به موقع و کود آنها بستگی دارد. عوامل دیگری که در درجه دوم اهمیت روی مقدار محصول اثر می گذارند عبارتند از:رنگ خاک (هر چه تیره تر جذب نور خورشید بیشتر) عمق خاک، مقدار آهک و همچنین pH آن.

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

گواوا

میوه گواوا بومی مکزیک و آمریکای شمالی است. میوه گواوا در آمریکای شمالی به صورت گسترده رشد می‌کند و برای رشد نیاز به یک زیستگاه گرمسیری دارد. میوه گواوا در ایلات متحده، در هاوایی، جزایر ویرجین، فلوریدا و چند منطقه در کالیفرنیا و تگزاس وجود دارد. درختان جوان گواوا به سرما حساس هستند ولی درختان بالغ تا حدی تحمل سرما را دارند.

-میوه گواوا بسیار خوشمزه است و یک منبع غنی از ویتامین ها به خصوص ویتامین C و مواد معدنی می‌باشد. میوه طعم شیرینی دارد و برای درست کردن دسر، مربا، نوشیدنی ها و… بسیار عالی می‌باشد. در صورت امکان بهتر است این درخت در گلخانه، اتاق های آفتابی یا در بالکن نگهداری شود. درخت گواوا یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در گلدان است.

-گواوا درختچه ای است که بین ۱ الی ۳ متر رشد میکند(گاها تا ۷ متر نیز دیده شده. ). رشد این گیاه بسیار آهسته میباشد.

آبیاری:

-این گیاه تحمل به خشکی بالایی دارد ولی بهترین رشد آن وقتی صورت می گیرد که آبیاری منظم و متناوب انجام شود تا گلدهی و در نتیجه تولید میوه افزایش یابد. به طور کلی اگر خشکی و کمبود آب در دوران گلدهی رخ بدهد، باعث کاهش گلدهی و در نتیجه کاهش تولید میوه می شود و در دوران رشد میوه نیز باعث کوچک و چروک شدن میوه می شود.

خاک:

-درخت گواوا برای رشد خوب و مطلوب نیاز به خاک حاصلخیز و حاوی مواد آلی دارد. خاک این گیاه لازم است که زهکش خوبی داشته باشد. اگر چه این درخت نسبت به طیف وسیعی از خاک ها، از جمله خاک های شور و غیر حاصلخیز با عمق کم سازگاری دارد. اما در چنین شرایطی نمی توان انتظار محصولی با کیفیت قابل قبول از گیاه داشت.

-درخت گواوا همچنین تحمل محدوده وسیعی از اسیدیته خاک را دارد اما مناسب ترین اسیدیته برای آن بین ۵ تا ۷ است. خاک هایی با بافت لومی، مرطوب و خوب زهکشی شده برای این درخت توصیه می شود. همچنین بهتر است در طول فصل رشد خاک گیاه با کود مناسب تغذیه شود.

نور:

-درختان گواوا به حداقل ۶ ساعت آفتاب مستقیم در طول روز نیاز دارند. آفتاب کامل برای تولید گل و میوه این گیاه ضروری است.

دما:

-گواوا دمای پایین را نمی تواند تحمل کند و به سرما حساس است. البته در روزهای خیلی گرم که نور هم شدید است حتما باید آبیاری منظم انجام شود تا گیاه به خشکی دچار نشود.

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

فوجیا

از جمله درختان همیشه سبز می توان به درخت فوجیا اشاره کرد . درخت فوجیا رشد کندی دارد و شکوفه هایی به رنگ قرمز دارد. از درخت فوجیا علاوه بر درخت میوه می توان به عنوان حصار و بادشکن نیز استفاده کرد .  درخت فوجیا از خانواده مورد ها می باشد و درختی است گل دهنده که منشا این درخت آروگوئه ، کلمبیا ، برزیل و شمال آرژانتین می باشد .

شرایط اقلیمی مناسب برای کاشت نهال فوجیا منطقه ای است که دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد. حداقل دمای زمستانه منفی 10 درجه سانتی گراد می باشد . در مناطقی که دوره سرما در آنها از 50 ساعت کمتر باشد گلدهی درخت فوجیا ضعیف خواهد بود . همچنین میزان گرمای منطقه نیز از 32 درجه سانتی گراد نباید بیشتر باشد زیرا باردهی درخت فوجیا را با مشکل روبه رو خواهد کرد .

از لحاظ نیاز نوری مکانی آفتابی تا کمی سایه را تحمل میکند و رشد خوبی در این شرایط خواهد داشت و اگر در سایه کاشته شود رشد مطلوبی نخواهد داشت و باردهی آن نیز از کیفیت پایینی برخوردار خواهد بود . پس حتما مکانی که برای کاشت انتخاب میکنید آفتابی باشد .

آبیاری درخت فوجیا باید منظم انجام شود زیرا این درخت باید خاکش همیشه مرطوب باشد و هیچ وقت نباید خاک آن خشک شود . بنابراین درخت فوجیا را هرگز نباید در مناطقی بکارید که مشکل بی آبی و خشکسالی دارند. خاک مناسب برای رشد بهتر درخت فوجیا خاکی با بافت سنگین است که بتواند رطوبت را برای مدت طولانی در خود حفظ کند . phمناسب برای خاک درخت فوجیا نیز بین 5.5 تا 7 می باشد .

آووکادو

-آووکادو و یا گلابی تمساح نام درخت و میوه آن درخت است. این درخت در مناطق گرم و استوایی می روید و میوه ای سبز رنگ با هسته ای درشت دارد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است.

-آووکادو درختی است که میوه آن در گونه گیاهان گلدار طبقه بندی می شود و تا ۲۰ متر رشد می کند و رشد خیلی سریعی دارد. این گیاه همیشه برگهای سبز دارد که طول آنها به ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر می رسد. گلهای آن نامشخص (ناپیدا) و به رنگ زرد مایل به سبز و به عرض ۵ تا ۱۰ میلیمتر است.

نور:-آووکادو هم مانند موز به نور کامل خورشید نیاز دارند. اگر از یک دانه کار خود را آغاز کرده اید، باید آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا ریشه های اولیه آن شکل گرفته و برگ ها پدید آیند.

آبیاری:

-گیاه آووکادو باید همیشه مرطوب باشد اما باید زهکشی کافی داشته باشد. اگر برگ ها زرد شود نشانه آبدهی بیش از حد است. همچنین نمک های کود را از خاک بردارید.

دما:

-آووکادو دمای فصول گرم را ترجیح می دهد، بهترین دما برای رشد آووکادو  ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. گرمای بیش از حد باعث کاهش فتوسنتز و عملکرد محصول کاهش می یابد.

خاک:

-آووکادو می تواند در انواع مختلف خاک با منشا آتش‌فشانی، لومي شني و يا آهكي رشد و باردهي خوبي داشته باشد. توجه داشته باشید از آنجايي که آووکادو به پوسیدگی‌های ريشه حساسيت زيادي دارد، لذا خاک گلدان بایستی از زهكش مناسب برخوردار باشد.

-خاک این گیاه همواره مقداری مرطوب باشد ولی خیس نباشد. یعنی زمانی که سطح خاک نسبتا خشک شده بود می توان نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. آبیاری بیش از حد سبب زرد شدن برگ ها و در نهایت سبب مرگ گیاه خواهد شد.

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

انبه 

میوه انبه بومی مناطق گرمسیری از جمله کشورهای هند و پاکستان می باشد. در ایران نیز سیستان و بلوچستان و هرمزگان منبع پرورش این میوه هستند. انبه در ایران تاریخچه ای قدیمی دارد که به ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال پیش باز می گردد. این میوه فروش بسیار بالایی هم به صورت داخلی و هم به صورت صادرات دارد.

خاک مناسب برای کاشت نهال انبه:

یکی از فاکتورهای مهم برای پرورش انبه ، انتخاب خاک مناسب هست ‌. این گیاه در خاک های عمیق سبک تا نیمه سنگین به خوبی رشد می کند. خاک عمیق به علت داشتن رشد عمقی و جذب بهتر غذای گیاهی توصیه می شود. بهتر هست که pH خاک بین ۵.۵ الی ۷ باشد. شور شدن خاک موجب سوختن برگ ها می شود. اگر انبه را در گلدان پروری دهید می توانید به وسیله پرلیت آن را تقویت کنید.

دمای مناسب برای کاشت درخت انبه:

این میوه منطقه ای گرم و پر نور را برای رشد و باردهی می پسندد. حتی در فصل سرما نیز ترجیح می دهد در محیطی معتدل تا سرد این دوره را بگذراند. اگر شرایط لازم برای پرورش این گیاه به صورت گلخانه ای فراهم باشد رشدی عالی خواهد داشت. دمای هوا در فصل سرد بین ۱۰ الی ۲۰ درجه و در فصل گرم تا ۳۰ درجه به بالا نیز تحمل می کند.

آبیاری مناسب درخت انبه:

این گیاه نسبت به خشکی مقاومت بسیار زیادی دارد. همچنین اگر آن را غرقابی کنید آن را می پذیرد. آبیاری گیاه را به طور منظم و با توجه به فصل انجام دهید. پس از برداشت گیاه هر ۷ الی ۱۰ روز یک بار آبیاری لازم است. بارندگی هنگام جوانه زنی و رشد میوه باعث آسیب زنی به گیاه می شود.

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

خرید نهال میوه خاص و قیمت نهال میوه خاص

موز

نهال موز در مناطق نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد . کاشت آن نیز برخلاف تصور عموم کار مشکلی نیست و با کمی مراقبت و توجه می توانید نهال درخت موز را در خانه خود پرورش دهید . چند گونه از درخت های موز هستند که قادرند در محیط آپارتمان هم رشد کنند و ارتفاع آن ها به 3 متر می رسد که از این نظر برای نگهداری در آپارتمان راحت هستند .

آشنایی با میوه های استوایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *